Název:
Crossover
Překlad názvu:
Crossover
Autoři:
Tejnorová, Petra ; KLÍMA, Miloslav (vedoucí práce) ; KROBOT, Miroslav (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce s názvem CROSSOVER, mezi vrstvami vlastní inscenační praxe, na hranici forem, žánrů a nejenom těch je rozdělena do tří částí. V každém oddílu práce se opírám zejména o vlastní divadelní praxi, která je protkána řadou ukázek z inscenací a divadelně performativního myšlení vybraných zahraničních skupin. V první části, vzhledem k tématu, jsou to především skupiny Gob Squad, Shunt a režisér Mike Leigh. Ve druhépak skupiny Rimini Protokoll a opět Gob Squad. V třetím oddílu je to hlavně režisér Tim Etchells se svojí skupinou Forced Entertainment. Moje divadelní cesta od komplexních inscenací, které jsou symbiózou všech komponentů a spojuje je inscenační styl a dříve nalezené divadelní postupy přes autorské/devising projekty až k divadlu s prvky dokumentu a technologie, je představena v úvodu disertační práce. V první části prácezkoumám rozdíly a jemné nuance mezi autorským a devised divadlem, orientuji se zejména naspecifika devised metody tvorby. V druhé části práce se zaměřuji na dokument a technologie. Třetí oddíl se skládá z podtémat otevřenýchv přechozích kapitolách, týkajících se překračování forem, žánrů a metodik, majícíchmnohem blíže k fenoménu hranic mezi inscenací/událostí, fikcí/realitou, divákem/svědkem, hercem/performerem. Metody či optika, kterou práci vedu, je založena na fenoménu zmiňovaných oblastí a témat. Způsob průniku do problematiky lze přirovnat k fenomenologickému vhledu.This dissertation entitled CROSSOVER, between the layers of my own staging experience, on the boundaries of forms, genres and not only those, is divided into three parts. All sections are primarily based on my own theatre experience and are interlaced with numerous examples from performances and theatrically performative thinking of selected foreign ensembles. Given the subject matter, the first part primarily deals with Gob Squad and Shunt ensembles and the director Mike Leigh. In the second part, Rimini Protokoll and again Gob Squad are mentioned. The third part is dedicated mainly to the director Tim Etchells and his Forced Entertainment ensemble. My theatre experience is presented in the introductory part of this dissertation; starting with complex shows which represent a symbiosis of all components and are linked by their staging style and formerly discovered drama methods to authorial/devised projects to theatre which implements documentary and technological elements. In the first part of this dissertation, differences and subtle nuances between authorial and devised theatres are examined with focus on the specific devising creative method. The second part of the dissertation is focused on documentary and technologies. The third part consists of subtopics introduced in the previous chapters with respect to crossing boundaries between forms, genres and methodologies, which are more closely related to the phenomena of boundaries between theatre performances/events, fiction/reality, spectator/witness, actor/performer. The methods or the optics with which I work are based on the phenomenon of the mentioned areas and topics. The manner of addressing the issue can be likened to a phenomenological insight.
Klíčová slova:
autorské divadlo; devised divadlo; devising metody; divadelní diváci; divadelní technika; dokument; fikce; herectví; performance (umění); performer; skutečnost
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/8844