Název:
Hudba z objektivního stroje. Lidová hudba a fonograf
Překlad názvu:
Music from an Objective Machine: Folk Music and the Phonograph
Autoři:
Kratochvíl, Matěj Typ dokumentu: Příspěvky z konference Konference/Akce: Člověk a stroj v české kultuře 19. století, Plzeň (CZ), 2012-02-23 / 2012-02-25
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Zvukový záznam začal hrát od konce 19. století významnou roli v mnoha oblastech lidského života. Nejvýrazněji se vliv této technologie projevil v oblasti hudebního průmyslu, kdy s vynálezem a rozšířením Edisonova fonografu přišla na svět nová forma konzumace hudby. Vedle toho ovšem tento vynález ovlivnil i sféru vědy. Obor dnes zvaný etnomuzikologie se začal formovat přibližně v téže době, kdy se objevil fonograf, a lze říci, že bez tohoto přístroje by etnomuzikologie nikdy nebyla tím, čím je v současnosti. Možnost zachytit prchavý hudební projev, opakovaně jej přehrávat a zkoumat otevřela vědcům cestu k analytickému uchopení hudebních kultur celého světa bez omezení systémem evropského notového zápisu. Zároveň ovšem zvukový záznam přinášel různá omezení i nebezpečí zkresleného chápání zvukových pramenů a také nasměroval uvažování o hudbě k určitým stereotypům, s nimiž se pak po velkou část 20. století etnomuzikologie vyrovnávala. V českých zemích se povědomí o technické novince šířilo poměrně brzy mezi laickou veřejností i v akademických kruzích, praktické využití v oblasti dokumentace tradiční hudební kultury v období před první světovou válkou však bylo poměrně řídké. Ty zvukové dokumenty, které se dochovaly, byly zveřejněny teprve v posledních desetiletích.Sound recording began to play a more important role in many areas of human life from the end of the 19th century. The influence of this technology was manifested the most significantly in the area of music industry, where a new form of music consumption was born with the invention and spreading of Edison’s phonograph. In addition, however, this invention influenced the sphere of science as well. The field called ethnomusicology now started to form in approximately the same time that the phonograph appeared, and it may be said that without this device ethnomusicology would have never been what it is today. The possibility of capturing the elusive musical expression, play and study it over and over again, opened a path for scientists to grasp the music cultures of the whole world without being limited by the system of European music notation. At the same time, however, sound recording brought various limitations as well as the danger of a distorted perception of sound sources, and directed the speculations of music towards certain stereotypes, with which ethnomusicology was then coping for a large part of the 20th century. In the Bohemian Lands, the awareness of the technical novelty spread relatively soon among the lay public as well as in the academic circles, but its practical application in the area of the documentation of traditional music culture in the period before World War I was relatively rare. The sound documents that have been preserved were not published until the last decades.
Klíčová slova:
19th century; Bohemian Lands; cultural history; ethnomusicology; phonograph; sound recording Zdrojový dokument: Člověk a stroj v české kultuře 19. století. Sborník příspěvků z 32. ročníku sympozia k problematice 19. století, ISBN 978-80-200-2232-5
Instituce: Etnologický ústav AV ČR
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dokument je dostupný na vyžádání prostřednictvím repozitáře Akademie věd. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11104/0227721