National Repository of Grey Literature 21 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
HST Station at the Airport Brno Tuřany
Viktora, Jakub ; Hladík, Antonín (referee) ; Nový, Alois (advisor)
High-speed corridor is the future of travellibg. Many Eauropian states have begun with building it a few years ago and it works well. The Czech Republic still does not have this form of transport, but due to the location it will be necessary to build high quality railways even here for the future connection across Europe. This thesis deals with the construction of high-speed train stop (the HST) nearby the airport Brno Turany. The service follows the previous semestral work - Brno main railway station. The HST station building is drafted as a bridge over the rail and the platforms, it works not only as a check-in and waiting area but also like a pedestrian crossing over the corridor. The solid responds to the airport nearby and used bridge construction to smartly takes roof up. Public parts are at ground level, technical background and maintenance are located along the platforms below the ground level.
Fault-Tolerant Control of a Flux-switching Permanent Magnet Synchronous Machine
Aboelhassan, Mustafa Osman Elrayah ; Singule, Vladislav (referee) ; Skala, Bohumil (referee) ; Skalický, Jiří (advisor)
Je jasné, že nejúspěšnější konstrukce zahrnuje postup vícefázového řízení, ve kterém každá fáze může být považována za samostatný modul. Provoz kterékoliv z jednotek musí mít minimální vliv na ostatní, a to tak, že v případě selhání jedné jednotky ostatní mohou být v provozu neovlivněny. Modulární řešení vyžaduje minimální elektrické, magnetické a tepelné ovlivnění mezi fázemi řízení (měniče). Synchronní stroje s pulzním tokem a permanentními magnety se jeví jako atraktivní typ stroje, jejíž přednostmi jsou vysoký kroutící moment, jednoduchá a robustní konstrukce rotoru a skutečnost, že permanentní magnety i cívky jsou umístěny společně na statoru. FS-PMSM jsou poměrně nové typy střídavého stroje stator-permanentní magnet, které představují významné přednosti na rozdíl od konvenčních rotorů - velký kroutící moment, vysoký točivý moment, v podstatě sinusové zpětné EMF křivky, zároveň kompaktní a robustní konstrukce díky umístění magnetů a vinutí kotvy na statoru. Srovnání výsledků mezi FS-PMSM a klasickými motory na povrchu upevněnými PM (SPM) se stejnými parametry ukazuje, že FS-PMSM vykazuje větší vzduchové mezery hustoty toku, vyšší točivý moment na ztráty v mědi, ale také vyšší pulzaci díky reluktančnímu momentu. Pro stroje buzené permanentními magnety se jedná o tradiční rozpor mezi požadavkem na vysoký kroutící moment pod základní rychlostí (oblast konstantního momentu) a provozem nad základní rychlostí (oblast konstantního výkonu), zejména pro aplikace v hybridních vozidlech. Je předložena nová topologie synchronního stroje s permanentními magnety a spínaným tokem odolného proti poruchám, která je schopná provozu během vinutí naprázdno a zkratovaného vinutí i poruchách měniče. Schéma je založeno na dvojitě vinutém motoru napájeném ze dvou oddělených vektorově řízených napěťových zdrojů. Vinutí jsou uspořádána takovým způsobem, aby tvořila dvě nezávislé a oddělené sady. Simulace a experimentální výzkum zpřesní výkon během obou scénářů jak za normálního provozu, tak za poruch včetně zkratových závad a ukáží robustnost pohonu za těchto podmínek. Tato práce byla publikována v deseti konferenčních příspěvcích, dvou časopisech a knižní kapitole, kde byly představeny jak topologie pohonu a aplikovaná řídící schémata, tak analýzy jeho schopnosti odolávat poruchám.
Drive Vertical Saddle of Machining Centre by Linear Motor
Zapletal, Radek ; Andrýsek, Radim (referee) ; Foller, Bronislav (advisor)
The diploma dissertation deals with the mechanism of vertical movement of a saddle of high-speed machining centre which is made by the Trimill company. The movement of vertical alloy saddle is solved by ball screw. The solution could be improved by replacing the ball screw by linear motor. This will dramatically improve the dynamics of the movement of the vertical saddle. In addition, if the weight is compensated by pneumatic relief and the construction is welded, the dynamics will further improve.
Design of high-speed induction motor
Svoreň, Jan ; Ondrůšek, Čestmír (referee) ; Vítek, Ondřej (advisor)
This work deal with troubleshooting of problem parts of high-speed induction machines. Introduction is about conception of induction machines with reference to construction specialities due to high rpm and because machines are fed by inverter. Next part is focused to design problems. A classical induction machine was measured to determination change of various losses in classic and high-speed induction machines. The computation of laboratory sample high-speed motor was specified for calculation of effective resistance and leakage reactance of solid-steel rotor with copper layer. The results of numerical calculation were validated by using finite elements method and machine design was adjusted for improving operation characteristic.
Design of a high-speed electrical machine.
Šolc, Martin ; Klíma, Jiří (referee) ; Mach, Martin (advisor)
This diploma thesis is dedicated to design of highspeed induction motor with power 30 kW, 60 000 rpm. In the beginning of the thesis basic problematic of highspeed motors, used materials and motor types is discussed. The practical part of the thesis concerns design of the motor itself, creating a model in ANSYS Maxwell software, performing several simulations and optimalization of the designed machine. In the last parf of this thesis each simulation is evaluated and the final model of the machine is introduced.
Magnetically levitated cart
Jančuš, Rastislav ; Pohl, Lukáš (referee) ; Blaha, Petr (advisor)
Diploma thesis is summarizing common theoretical knowledge about permanent magnets and electromagnetism. Represent DC electromagnet as basic part for levitated high-speed train. Work is analyzing basics under cart and principles used for magnetic levitation in high-speed transportation. Second practice part including projecting construction levitated cart and analyzing acquired mathematical model of electromagnet. Work is analyzing process for projecting control for side electromagnets and realization real model, including tuning computer communication with states of sensors and comparison real model with model simulated in program Simulink.
Optimization of Machining Technologies for Special Applications
Ohnišťová, Petra ; Maňková, Ildikó (referee) ; Neslušan, Miroslav (referee) ; Píška, Miroslav (advisor)
This thesis is focused on the optimization of the milling technologies for special applications with respect to the required fatigue properties of aircraft components. The theoretical part of the thesis describes in detail the key features of the high-speed and high-feed milling, surface integrity after milling and fatigue characteristics of the studied component. The key aim of the work is devoted to the analysis of the influence of the cutting conditions of the high-speed peripheral and high-feed face milling of the bottom wing panel from aluminium alloy 7475-T7351 on the surface integrity in relation to the final fatigue properties. Therefore, the part of the work is a study of metallographic structure of the material, measurement of the accompanying machining phenomenon and quantities, advanced analysis of the surface integrity (amplitude characteristics, S-N parameters), manufacturing of the highly accurate fatigue samples and fatigue testing. Furthermore, the development of sample damage during in situ tensile loading and the development of sample damage during cyclic in situ fatigue tensile loading is also studied. The achieved results and fractography of fracture surfaces show that the studied cutting conditions have a significant effect on the quality of machining and resistance to mechanical stress, but they are not a decisive factor in terms of the fatigue crack nucleation. The effect of the achieved topography for the studied cutting conditions is suppressed by the presence of large intermetallic inclusions (Al7Cu2Fe; Al-Cr-Fe-Cu-Si) with a size from 2 µm to 20 µm, being the origin on the fatigue crack nucleation.
Design of a high-speed electrical machine.
Šolc, Martin ; Klíma, Jiří (referee) ; Mach, Martin (advisor)
This diploma thesis is dedicated to design of highspeed induction motor with power 30 kW, 60 000 rpm. In the beginning of the thesis basic problematic of highspeed motors, used materials and motor types is discussed. The practical part of the thesis concerns design of the motor itself, creating a model in ANSYS Maxwell software, performing several simulations and optimalization of the designed machine. In the last parf of this thesis each simulation is evaluated and the final model of the machine is introduced.
Drive Vertical Saddle of Machining Centre by Linear Motor
Zapletal, Radek ; Andrýsek, Radim (referee) ; Foller, Bronislav (advisor)
The diploma dissertation deals with the mechanism of vertical movement of a saddle of high-speed machining centre which is made by the Trimill company. The movement of vertical alloy saddle is solved by ball screw. The solution could be improved by replacing the ball screw by linear motor. This will dramatically improve the dynamics of the movement of the vertical saddle. In addition, if the weight is compensated by pneumatic relief and the construction is welded, the dynamics will further improve.
Fault-Tolerant Control of a Flux-switching Permanent Magnet Synchronous Machine
Aboelhassan, Mustafa Osman Elrayah ; Singule, Vladislav (referee) ; Skala, Bohumil (referee) ; Skalický, Jiří (advisor)
Je jasné, že nejúspěšnější konstrukce zahrnuje postup vícefázového řízení, ve kterém každá fáze může být považována za samostatný modul. Provoz kterékoliv z jednotek musí mít minimální vliv na ostatní, a to tak, že v případě selhání jedné jednotky ostatní mohou být v provozu neovlivněny. Modulární řešení vyžaduje minimální elektrické, magnetické a tepelné ovlivnění mezi fázemi řízení (měniče). Synchronní stroje s pulzním tokem a permanentními magnety se jeví jako atraktivní typ stroje, jejíž přednostmi jsou vysoký kroutící moment, jednoduchá a robustní konstrukce rotoru a skutečnost, že permanentní magnety i cívky jsou umístěny společně na statoru. FS-PMSM jsou poměrně nové typy střídavého stroje stator-permanentní magnet, které představují významné přednosti na rozdíl od konvenčních rotorů - velký kroutící moment, vysoký točivý moment, v podstatě sinusové zpětné EMF křivky, zároveň kompaktní a robustní konstrukce díky umístění magnetů a vinutí kotvy na statoru. Srovnání výsledků mezi FS-PMSM a klasickými motory na povrchu upevněnými PM (SPM) se stejnými parametry ukazuje, že FS-PMSM vykazuje větší vzduchové mezery hustoty toku, vyšší točivý moment na ztráty v mědi, ale také vyšší pulzaci díky reluktančnímu momentu. Pro stroje buzené permanentními magnety se jedná o tradiční rozpor mezi požadavkem na vysoký kroutící moment pod základní rychlostí (oblast konstantního momentu) a provozem nad základní rychlostí (oblast konstantního výkonu), zejména pro aplikace v hybridních vozidlech. Je předložena nová topologie synchronního stroje s permanentními magnety a spínaným tokem odolného proti poruchám, která je schopná provozu během vinutí naprázdno a zkratovaného vinutí i poruchách měniče. Schéma je založeno na dvojitě vinutém motoru napájeném ze dvou oddělených vektorově řízených napěťových zdrojů. Vinutí jsou uspořádána takovým způsobem, aby tvořila dvě nezávislé a oddělené sady. Simulace a experimentální výzkum zpřesní výkon během obou scénářů jak za normálního provozu, tak za poruch včetně zkratových závad a ukáží robustnost pohonu za těchto podmínek. Tato práce byla publikována v deseti konferenčních příspěvcích, dvou časopisech a knižní kapitole, kde byly představeny jak topologie pohonu a aplikovaná řídící schémata, tak analýzy jeho schopnosti odolávat poruchám.

National Repository of Grey Literature : 21 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.