Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Ekologie v plenkách Návrat k látkovým plenám jako krok vpřed?
Stehlíková, Tereza ; Jakoubková Budilová, Lenka (vedoucí práce) ; Kolářová, Marta (oponent)
Ve své diplomové práci jsem zdokumentovala rozhovory s deseti ženami - matkami, které se samy rozhodly používat pro své dítě přebalovací systém moderních látkových plen. K tématu byla použita kvalitativní strategie sociologického výzkumu. Data vzešlá z rozhovorů měla zodpovědět otázky ohledně motivací a důvodů, proč se pro tento typ plen rozhodly a jaké výhody v nich spatřují. Jelikož jsou v naší společnosti již normou spíše dětské jednorázové plenky, zajímaly mě reakce okolí, se kterými se tyto matky setkávají a jak se s nimi vyrovnávají. V neposlední řadě jsem se snažila zmapovat roli internetu a sociálních médií při používání látkových plen. Teoretická část je věnována historii látkových i jednorázových plen. Dále je uvedena do souvislosti otázka látkových plen s principy trvale udržitelného rozvoje a s uvědomělou spotřebou. V praktické části je provedena analýza deseti polostrukturovaných rozhovorů s matkami, jež užívají pro dítě látkové pleny, společně s ukázkami projevů aktivit spojených s látkovými plenami v sociálních médiích na internetu.
Odpovědná individuální spotřeba jako první krok z ekologické krize
Hosnedlová, Alena ; Novák, Arnošt (vedoucí práce) ; Kala, Lukáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá problémem globální ekologické krize způsobené nadspotřebou hmotných statků zejména v zemích tzv. bohatého Severu. V teoretické části zasazuji individualizovaného jedince v roli spotřebitele do systému moderní společnosti, který udává podmínky jeho existence hlavně skrze trh. Pojednávám o možné cestě z ekologické krize prostřednictvím ideové změny ve společnosti iniciované "zdola", založené na internalizaci hodnot vedoucích k odpovědné a umírněné spotřebě. Předestírám alternativní možnosti životního způsobu, ekologicky příznivého z hlediska spotřebního, a diskutuji o překážkách i způsobech jeho šíření. Výzkum jsem prováděla formou rozhovorů s ekoporadci zabývajícími se spotřebou, jakožto potenciálními "opinion leadery" v této věci. Snažila jsem se nahlédnout jejich pojetí odpovědné spotřeby a jejich možnosti působení na společnost ve prospěch šíření ideje environmentálně odpovědného životního způsobu. Klíčová slova Ekologická krize, spotřeba, konzumerismus, modernita, individualizace, hodnoty, odpovědná spotřeba, skromnost, ekologicky příznivý životní způsob
Ekologie v plenkách Návrat k látkovým plenám jako krok vpřed?
Stehlíková, Tereza ; Jakoubková Budilová, Lenka (vedoucí práce) ; Kolářová, Marta (oponent)
Ve své diplomové práci jsem zdokumentovala rozhovory s deseti ženami - matkami, které se samy rozhodly používat pro své dítě přebalovací systém moderních látkových plen. K tématu byla použita kvalitativní strategie sociologického výzkumu. Data vzešlá z rozhovorů měla zodpovědět otázky ohledně motivací a důvodů, proč se pro tento typ plen rozhodly a jaké výhody v nich spatřují. Jelikož jsou v naší společnosti již normou spíše dětské jednorázové plenky, zajímaly mě reakce okolí, se kterými se tyto matky setkávají a jak se s nimi vyrovnávají. V neposlední řadě jsem se snažila zmapovat roli internetu a sociálních médií při používání látkových plen. Teoretická část je věnována historii látkových i jednorázových plen. Dále je uvedena do souvislosti otázka látkových plen s principy trvale udržitelného rozvoje a s uvědomělou spotřebou. V praktické části je provedena analýza deseti polostrukturovaných rozhovorů s matkami, jež užívají pro dítě látkové pleny, společně s ukázkami projevů aktivit spojených s látkovými plenami v sociálních médiích na internetu.
UTZ produkce jako alternativa fairtrade
VALENTOVÁ, Věra
Diplomová práce se zabývá certifikačním programem UTZ Certified, který představuje určitou alternativu systému fair trade. UTZ patří k celosvětově největším programům na podporu trvalé udržitelnosti především pro kávu, kakao a čaj. Práce je rozdělena do dvou základních částí, teoretické a praktické. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku certifikace UTZ, vymezení základních pojmů, identifikaci komodit a podmínek jejich pěstování v rámci UTZ Certified. Pozornost je věnována rovněž obchodování v rámci fair trade a příslušným standardům Fairtrade a WFTO. Praktická část se zabývá úrovní a sortimentní skladbou současné nabídky UTZ produktů na trhu ve vybrané lokalitě a dále realizací spotřebitelského průzkumu zaměřeného na znalost a zájem o produkty UTZ a fair trade ze strany spotřebitelů. Výsledky získané v rámci šetření v maloobchodní síti ukazují, že nabídka UTZ produktů na trhu skutečně existuje a je záležitostí především zahraničních maloobchodních řetězců, jejichž UTZ nabídku často tvoří produkty vlastních privátních značek. Nejširší nabídka UTZ produktů byla zaznamenána v maloobchodním řetězci Lidl, Albert a Kaufland. V nabídce jednoznačně převládají cukrovinky a čokoláda s obsahem certifikovaného UTZ kakaa. Spotřebitelský průzkum byl realizován prostřednictvím online dotazníku a z výsledků vyplývá, že o certifikované produkty pocházející z odpovědné produkce fair trade a UTZ má zájem méně než polovina českých spotřebitelů. Značná část spotřebitelů má při nákupu problém s identifikací těchto produktů na trhu. Nejoblíbenějším fairtradovým produktem se stala káva, v případě UTZ je nejoblíbenější čokoláda. Spotřebitele vede k nákupu těchto produktů především záruka ekologické a sociální ohleduplnosti produkce, nebo také důvěra v lepší kvalitu a chuť.
Postoje spotřebitelů v oblasti odpovědné spotřeby
ZELENKA, Ondřej
Úvodní část této práce se zabývá literárním přehledem, konkrétně, definuje pojmy v oblasti spotřebního chování. Dále popisuje postoje spotřebitelů, jejich formování aspekty, které je mohou ovlivnit. Bližší pozornost je věnována problematice udržitelného rozvoje, udržitelné spotřeby a odpovědné spotřeby. Praktická část vychází z marketingového výzkumu. V závěru práce jsou navrženy konkrétní postupy či doporučení pro výrobce a obchodníky.
Fairtradové školy v podmínkách České republiky
VALENTOVÁ, Věra
Bakalářská práce se skládá ze dvou základních částí, teoretické a praktické. Teoretická část se věnuje vymezení základních pojmů fair trade, historii fair trade ve světě a v ČR, způsobům uvádění fairtradových produktů na trh, představení fairtradových organizací, kampaní a projektů na podporu fair trade. Praktická část je zaměřena především na mezinárodní kampaň Fairtradové školy, která do České republiky přišla v roce 2011 a získává podporu stále většího počtu škol. Hlavním cílem bylo zmapovat úroveň realizace kampaně na školách v České republice, které již získaly titul Fairtradová škola, a nebo o něj aktivně usilují. Praktická část je založena na dvou dotazníkových šetřeních. První dotazování se týkalo vedení škol zapojených do kampaně Fairtradové školy a bylo zaměřeno na povinná kritéria nutná pro získání fairtradového statusu. Druhý dotazník byl pak určen studentům Ekonomické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, která získala titul Fairtradová škola (fakulta) jako první VŠ v ČR. Zde bylo cílem zjistit postoj studentů k fairtradovým aktivitám realizovaným na této fakultě. Z výsledků šetření lze usoudit, že školy, které se do kampaně rozhodly zapojit, pracují velmi intenzivně na naplňování všech povinných kritérií a rozvoj kampaně jde správným směrem. Také postoj studentů Ekonomické fakulty k podpoře fair trade je převážně kladný. Většina studentů považuje zapojení fakulty do kampaně Fairtradové školy za správné rozhodnutí. Vzhledem ke skutečnosti, že kampaň Fairtradové školy odstartovala v ČR teprve nedávno, lze říci, že se vyvíjí velmi pozitivně. Počet škol, které mají zájem se k této kampani připojit, stále roste. Přibývá škol, které chtějí veřejně podpořit fair trade a vzdělávat své studenty v oblasti globálních rozvojových témat. Je velmi důležité, aby si už mladí lidé uvědomovali, jaký vliv může mít spotřební chování lidí ve vyspělých zemích na život lidí v rozvojových zemích. Právě takové kampaně, jako Fairtradové školy a další podobné aktivity, dávají lidem žijícím v takzvaných "zemích třetího světa", šanci vymanit se z chudoby a žít a pracovat důstojněji.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.