|
Kvalita verbální komunikace učitele 2. stupni základní školy
Ehlichová, Jana ; Starý, Karel (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Práce pojednává o verbální komunikační dovednosti založené na respektujícím a partnerském přístupu vůči žákům, a to prostřednictvím vícepřípadové studie dvou vybraných učitelů na druhém stupni základních škol. Teoretická část je věnována lidské komunikaci zejména po stránce verbální a okrajově také po stránce neverbální. Představuje a popisuje principy a nástroje respektující, partnerské a bezprostřední komunikace. Upozorňuje na případné dopady nerespektujícího a autoritativního přístupu učitelů na problémové chování žáků a jejich schopnost učit se. Praktická část prostřednictvím dotazníkového šetření a analýzu videonahrávek vyučovacích hodin předkládá výsledky o vlivu respektujícího a partnerského přístupu na celkovou atmosféru ve třídě. V odkazu na teoretickou část práce poskytuje příklady transkribovaných monologů a dialogů obsahujících prvky partnerského a respektujícího přístupu. Na základě triangulace dat došlo ke zjištění, jaké prvky respektující a partnerské komunikace učitelé ve své praxi využívají a bylo zároveň prokázáno, že aplikování těchto prvků pozitivně ovlivňuje atmosféru ve školních třídách. Na závěr analýza dotazníkového šetření potvrdila, že učitelé sami sebe považují za více respektující a partnerské, než jak je spatřují žáci. Míra tohoto rozdílu je však dána kvalitou...
|
|
Etické zásady pro sociální práci s rodinou na příkladu případových konferencí sociálně právní ochrany dětí
Langhammerová, Kamila ; Štica, Petr (vedoucí práce) ; Ventura, Václav (oponent)
Diplomová práce se zabývá etickými zásadami multidisciplinární spolupráce s rodinou na případových konferencích sociálně právní ochrany dětí. Cílem práce je vytyčit zásadní etická kritéria pro použití partnerského přístupu a paternalismu v sociální práci s rodinou na příkladu případových konferencí OSPOD a předložit kritickou reflexi praxe případových konferencí ve světle etických principů. Klíčová slova sociální práce, rodina, etické principy, multidisciplinární spolupráce, případové konference, nejlepší zájem dítěte, paternalismus, partnerský přístup
|
|
Využití metod dramatické výchovy v dramaticko-artefiletickém projektu v Montessori školce
KŘÍŽOVÁ, Markéta
Práce se zabývá metodami dramatické výchovy využitelných v mateřské škole. V teoretické části práce popisuje jednotlivé metody dramatické výchovy a jejich cílové kompetence. Dále seznamuje s výtvarným způsobem práce nazývaným artefiletika. Stručně jsou popsány principy Montessori pedagogiky a partnerský způsob komunikace s dětmi "Respektovat a být respektován". V teoretické části je popsaný pohádkový projekt pro mateřské školy O kůzlátkách. V projektu jsou využity metody dramatické a artefiletcké činnosti. Projekt je realizován v Montessori mateřské škole. To odráží komunikační styl ve třídě. Práci zakončuje porovnání kompetencí rozvíjených u dětí pomocí využitých metod dramatické výchovy a artefiletiky s požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.
|