|
Nízkoteplotní vlastnosti asfaltových pojiv a směsí
Veselý, Petr ; Koudelka, Tomáš (oponent) ; Dašek, Ondřej (vedoucí práce)
Dnešní společnost je vysoce závislá na fungující silniční infrastruktuře, která je díky kolektivní snaze z hlediska hlavní dopravní sítě téměř vybudována, a pozornost se nyní upíná k její životnosti především vzhledem ke změně klimatu a častějším teplotním extrémům. Tato práce si dává za cíl provedení základních zkoušek asfaltových pojiv, zejména ve vztahu k nízkoteplotním vlastnostem, na nejčastěji používaných silničních asfaltech a směsích z nich vyrobených. V teoretické části se práce zabývá obecnou definicí asfaltových pojiv a studiemi provedenými na obdobné téma. Praktická část popisuje jednotlivé použité zkoušky, kterými jsou mimo jiné zkouška penetrace jehlou, bodu měknutí, určení kritické teploty bodu lámavosti pomocí metody dle Fraasse a pomocí trámečkového reometru a určení kritické teploty dle TSRST. V závěru jsou zkoušky okomentovány a určeny vzájemné korelace mezi výsledky zkoušek.
|
|
Recyklované kamenivo do asfaltových směsí pozemních komunikací
Kropáč, Pavel ; Zdřálek, Petr (oponent) ; Stehlík, Dušan (vedoucí práce)
Diplomová práce se v teoretické části zabývá vznikem, rozdělením a recyklací stavebního a demoličního odpadu. Následně se zabývá recykláty vyrobených z těchto stavebních a demoličních odpadů a jejich možným uplatněním v konstrukčních vrstvách vozovek. V praktické části se práce zabývá sledováním vlastností celkově devíti asfaltových směsí s různým zastoupením recyklovaného betonového kameniva a asfaltového pojiva, které jsou navržené a určené pro ložní asfaltové vrstvy vozovek. Na betonovém recyklovaném kamenivu a asfaltových směsí jsou provedeny různé laboratorní zkoušky, jejichž výsledky jsou podrobeny srovnání s požadavky příslušných norem a TP 210. V závěru práce je provedeno cenové srovnání asfaltových směsí.
|
|
Využití polymerem modifikovaných asfaltů a oživovacích přísad v asfaltových směsích
Maláník, Stanislav ; Hýzl, Petr (oponent) ; Dašek, Ondřej (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá vlivem různého dávkování R-materiálu obsahujícího modifikovaný asfalt na vlastnosti asfaltového betonu pro obrusné vrstvy (ACO 11+) stmeleného polymerem modifikovaným asfaltem, přičemž do asfaltové směsi je dávkována oživovací přísada. V teoretické části práce jsou shrnuty základní poznatky o recyklaci vozovek, polymerem modifikovaných asfaltech a jejich zpětném využití do asfaltových směsí. Praktická část se zabývá laboratorními zkouškami směsí ACO 11+ s podílem R materiálu 0 % až 50 %. Srovnávané asfaltové směsi jsou hodnoceny pomocí zkoušky nízkoteplotních vlastností jednoosou zkouškou tahem (TSRST) a zkouškou modulu tuhosti. Výsledky získané v rámci práce mohou přiblížit problematiku recyklací asfaltových směsí s polymerem modifikovanými asfalty.
|
| |
|
Modifikace asfaltových směsí
Zeleňák, Matej ; Hýzl, Petr (oponent) ; Dašek, Ondřej (vedoucí práce)
Diplomová práce zkoumá vliv rychle reagujícího SBS polymeru na vlastnosti asfaltového pojiva a asfaltové směsi. Používá při tom novou modifikační přísadu. Ta se při této technologii přidává do směsi přímo při jejím míchání na obalovně. Jedná se o technologii, která je v České republice zatím málo používaná. Teoretická část práce popisuje dosavadní zkušenosti s touto metodou modifikace. Dále jsou zde popsány postupy použité při provádění laboratorních zkoušek penetrace jehlou, bod měknutí, vratná duktilita, tuhost a nízkoteplotní vlastnosti. V praktické části práce jsou uvedeny naměřené hodnoty při přípravě jednotlivých těles pro zkoušky a detailně popsány a porovnány výsledky zkoušek na pojivech a směsích. V závěru je vyhodnocení výsledků jednotlivých zkoušek a souhrnný komentář k získaným poznatkům.
|
|
Problematika asfaltových směsí s hrubozrnným kamenivem
Koblížek, Ondřej ; Hýzl, Petr (oponent) ; Dašek, Ondřej (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá návrhem asfaltové směsi typu asfaltový beton pro podkladní vrstvy (ACP) s maximálním zrnem kameniva do 32 mm a zkoumá vliv množství asfaltového pojiva na vlastnosti této směsi. V teoretické části je popsána problematika nedostatku kameniva v České republice a rozdělení kameniva do jednotlivých kategorií. V další části jsou podrobně popsány použité laboratorní zkoušky (stanovení penetrace jehlou, stanovení bodu měknutí, míra zhutnění, stanovení modulu tuhosti, nízkoteplotní vlastnosti a zkouška pojíždění kolem). V praktické části jsou popsány použité materiály, stanoveny výsledky laboratorních zkoušek, jejich porovnání a následné vyhodnocení.
|
|
Využití R-materiálu v hrubozrnných asfaltových směsích
Teslík, Jozef ; Dašek, Ondřej (oponent) ; Hýzl, Petr (vedoucí práce)
V diplomové práci jsou zkoumány možnosti využití R-materiálu v hrubozrnných asfaltových směsích do podkladních vrstev ACP32. Teoretická část se zabývá dostupností kameniva v České republice a také řeší problematiku výroby asfaltových směsí s vyšším obsahem R-matriálu. Rovněž se v teoretické čísti porovnává využití R-matriálů v České republice s jinými zeměmi. Praktická část se zabývá návrhem, výrobou a zkoušením vybraných směsí. Pro stanovení vlastností směsí byly vybrány zkoušky pojíždění kolem, TSRST a stanovení modulu pružnosti.
|
| |
|
Relaxace smykového napětí asfaltových pojiv v DSR
Musil, Vladimír ; Hegr, Zdeněk (oponent) ; Dašek, Ondřej (vedoucí práce)
Práce se zabývá popisem relaxačních vlastností asfaltových pojiv zjišťovaných dynamickým smykovým reometrem (DSR). Pro srovnání byl vybrán silniční asfalt, polymerem modifikovaný asfalt (PmB) a asfalt modifikovaný pryžovým granulátem (CRmB). Aby bylo možné popsat vliv stárnutí asfaltových pojiv na relaxační vlastnosti, byla provedena laboratorní simulace stárnutí metodou RTFOT a zároveň modifikovanou metodou 3xRTFOT. U jednotlivých pojiv byly zároveň provedeny zkoušky penetrace jehlou, bod měknutí a vratná duktilita. Vybrané asfaltové pojivo bylo použito pro výrobu asfaltové směsi, na které byla provedena zkouška nízkoteplotních vlastností (TSRST), kdy byly výsledky srovnány s relaxačními vlastnostmi z DSR.
|
|
Použití sklovláknitých geomříží do asfaltových vozovek
Sadil, Dominik ; Šperka, Pavel (oponent) ; Kudrna, Jan (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá používáním sklovláknitých geomříží do souvrství asfaltových vozovek. Tyto prvky se používají jako výztužné materiály v konstrukci vozovek především pro částečnou eliminaci či oddálení tvorby trhlin ve vozovce a pro přenos tahových zatížení, která se roznášejí do podkladních vrstev. V rámci bakalářské práce byly testovány vlastnosti asfaltových souvrství vyztužených geomřížemi pomocí vybraných funkčních zkoušek a bylo také sledováno chování geomříží mezi asfaltovými vrstvami. Tato práce zároveň zkoumá, zda jsou tyto běžně používané funkční zkoušky prakticky použitelné pro asfaltová souvrství se sklovláknitými geomřížemi.
|