Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Krajské zřízení a další vybrané aspekty organizace veřejné správy v ČR
Koňata, David ; Staša, Josef (oponent)
V této práci jsme se zabývali krajským zřízením v České republice. Na úvod jsme vymezili některé základní pojmy související s problematikou krajského zřízení, a to správní právo a jeho základní zásady, dále jsme definovali veřejnou správu, vymezili jsme územní samosprávu, podali jsme definici krajského zřízení. A zabývali jsme se i některými dalšími pojmy. V další části této práce jsme se věnovali historií krajského zřízení na území Čech a Moravy. Prošli jsme jednotlivé historické fáze vývoje krajského zřízení od počátku 13. století, přes období husitství, období 30tileté války, období osvícenského absolutismu až k přechodu od feudalismu ke kapitalismu. Další hlava byla věnována období rakouské monarchie od roku 1848. Historický přehled krajského zřízení jsme zakončili nástinem vývoje krajského zřízení po 2. světové válce a v období komunistické diktatury do roku 1989. Ve čtvrté části této práce jsme pojednali o krajském zřízení v současnosti a úvahách de lege lata. Vymezili jsme ústavní základy územní samosprávy a krajského zřízení dle Ústavy ČR, Listiny a dle ústavního zákona č. 347/1997 Sb. Pojednali jsme o právní úpravě obsažené v Evropské chartě místní samosprávy. A samozřejmě jsme se podrobně věnovali i právní úpravě krajského zřízení obsažené v zákonně č. 129/2000 Sb., o krajích. V páté části této...
Vyšší územní samosprávné celky v České republice a na Slovensku
Caletka, Stanislav ; Bureš, Jan (vedoucí práce) ; Just, Petr (oponent) ; Outlý, Jan (oponent)
Předkládaná práce se zabývá vznikem a fungováním vyšších územních samosprávných celků v České republice a na Slovensku. Obsahuje informace o vývoji územního členění v bývalém Československu v letech 1918 - 1993, s důrazem na zavedení krajského zřízení v období komunistického režimu. Práce detailně popisuje proces vytváření krajské úrovně samosprávy v 90. letech 20. století v České republice a na Slovensku. Po roce 1993 probíhaly v parlamentech obou zemí debaty ohledně nejvhodnějšího modelu územně správního uspořádání. V České republice byly zvažovány varianty zemského zřízení a krajského zřízení, na Slovensku naopak varianty župního zřízení či krajského zřízení. Území České republiky bylo nakonec rozděleno do 14 vyšších územních samosprávných celků (13 krajů a Hlavní město Praha), území Slovenska do 8 krajů. Při zpracovávání tématu autor vychází především z detailní analýzy příslušných návrhů zákonů a ze stenografických protokolů z debat ohledně vyšších územních samosprávných celků v zákonodárných sborech obou států. Právě parlamenty jsou pro proces vytváření územního členění zcela zásadními aktéry. Vyšší územní samosprávné celky v podmínkách unitárních států totiž představují spíše uměle vytvářené jednotky vzniklé ze správních důvodů, než přirozené či historické regiony. Jejich vznik proto souvisí...
Vyšší územní samosprávné celky v České republice a na Slovensku
Caletka, Stanislav ; Bureš, Jan (vedoucí práce) ; Just, Petr (oponent) ; Outlý, Jan (oponent)
Předkládaná práce se zabývá vznikem a fungováním vyšších územních samosprávných celků v České republice a na Slovensku. Obsahuje informace o vývoji územního členění v bývalém Československu v letech 1918 - 1993, s důrazem na zavedení krajského zřízení v období komunistického režimu. Práce detailně popisuje proces vytváření krajské úrovně samosprávy v 90. letech 20. století v České republice a na Slovensku. Po roce 1993 probíhaly v parlamentech obou zemí debaty ohledně nejvhodnějšího modelu územně správního uspořádání. V České republice byly zvažovány varianty zemského zřízení a krajského zřízení, na Slovensku naopak varianty župního zřízení či krajského zřízení. Území České republiky bylo nakonec rozděleno do 14 vyšších územních samosprávných celků (13 krajů a Hlavní město Praha), území Slovenska do 8 krajů. Při zpracovávání tématu autor vychází především z detailní analýzy příslušných návrhů zákonů a ze stenografických protokolů z debat ohledně vyšších územních samosprávných celků v zákonodárných sborech obou států. Právě parlamenty jsou pro proces vytváření územního členění zcela zásadními aktéry. Vyšší územní samosprávné celky v podmínkách unitárních států totiž představují spíše uměle vytvářené jednotky vzniklé ze správních důvodů, než přirozené či historické regiony. Jejich vznik proto souvisí...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.