Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Třídění fyzikálních úloh podle poznávacích operací a jejich využití ve výuce
Kürtiová, Alica ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce) ; Hejnová, Eva (oponent)
Tato rigorózní práce je rozšířením diplomové práce s názvem Fyzikální úlohy k rozvoji různých poznávacích operací. Rigorózní práce je zaměřena především na fyzikální úlohy, které jsou dostupné ve Sbírce řešených úloh (http://reseneulohy.cz). Hlavním cílem této práce je roztřídit jednotlivé úlohy této sbírky z hlediska poznávacích operací. Provedenou analýzou bylo zjištěno, že se zde s největší četností vyskytují úlohy rutinní, úlohy na dedukci a úlohy na syntézu. Naopak úlohy na třídění, na abstrakci, zobecňování a na konkretizaci se ve Sbírce řešených úloh téměř nevyskytují, a proto by dle našeho doporučení mohla být tato sbírka v budoucnu o tyto úlohy doplněna. Úlohy byly roztříděny na základě taxonomie Dany Tollingerové do sedmnácti kategorií. Pro tvůrce sbírky je hlavním přínosem této práce návod k zařazování nově vytvořených úloh do adekvátní kategorie poznávacích operací. Tento manuál kromě jiného obsahuje charakteristiku poznávacích operací a k nim ukázky konkrétních fyzikálních úloh s komentářem. Dalším cílem bylo vytvořit zadání čtyř písemných prací z fyziky (témata elektrostatika a elektrický proud) s důrazem na různé typy úloh z hlediska poznávacích operací. Klíčová slova: fyzikální úloha, poznávací operace, taxonomie D. Tollingerové, Sbírka řešených úloh z fyziky
Fyzikální úlohy k rozvoji různých poznávacích operací
Kürtiová, Alica ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kekule, Martina (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá učebními úlohami z fyziky, které pomáhají při rozvoji různých poznávacích operací. Pro tento účel byla použita především taxonomie učebních úloh D. Tollingerové a Bloomova taxonomie poznávacích cílů. V rámci práce byl vypracován materiál, který obsahuje charakteristiku vybraných jedenácti poznávacích operací (indukce, dedukce, transformace, dokazování, abstrakce aj.) a ke každé z nich dvě typické učební úlohy. Zmíněný materiál byl vytvořen s cílem ozřejmit, jak rozpoznat, případně i vytvořit další úlohy zaměřené na vybrané poznávací operace. Tento proces může kromě jiného pomoci při formulaci, plnění a kontrole stanovených výukových cílů, motivaci a aktivizaci činnosti žáků a k rozvoji klíčových kompetencí. Klíčová slova: učební úloha, fyzikální úloha, kognitivní operace, poznávací proces, taxonomie D. Tollingerové
Videosekvence a jejich využití při výuce fyziky na ZŠ
RYNEŠ, Tomáš
Cílem této diplomové práce je ověřit vhodnost používání videosekvencí při výuce fyziky. Oproti klasické výuce jsou vyučovací jednotky doplněny o multimediální prvky a žáci si mohou své teoretické poznatky ověřit při práci s videosekvencemi. Základem je předpoklad, že pokud teoretické znalosti a praktické dovednosti předávané v hodinách fyziky budou navíc doplněny konkrétními ukázkami, usnadní to žákům jejich pochopení a osvojení. Jde tedy o vhodně zvolenou vzdělávací strategii, která jednoznačně povede k lepšímu naplnění klíčových kompetencí v předmětu fyzika.
Výuka fyziky a tvořivost
MEŠKAN, Václav
Tato diplomová práce zkoumá jedno z předních témat současné reformy českého školství {--} rozvoj tvořivosti při výuce předmětů na základní škole. Tato problematika je nejprve nastíněna obecně a následně rozvinuta na konkrétním vyučovacím předmětu {--} fyzice. Zvláštní důraz je kladen na porovnání rozvoje tvořivosti při výuce daného předmětu pomocí tradičních prostředků a pomocí počítačem podporované výuky, která je dalším neodmyslitelným fenoménem současného školství. Významná část je věnována hodnocení současného software pro výuku fyziky na základní škole. Práce je zakončena experimentem se žáky základní školy, který má porovnat dva výše zmíněné přístupy k rozvoji tvořivosti a dát tak podnět k dalším výzkumům v této oblasti.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.