Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Každodennost ve výuce regionální geografie
Benešová, Markéta ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Cimová, Tereza (oponent)
Cílem diplomové práce je zjistit potenciál využití fenoménu každodennosti ve výuce regionální geografie. V teoretické části je představen pojem každodennost z různých pohledů a dále se zaměřujeme na jeho propojení s geografií. V praktické části práce je navrženo a ve výuce vyzkoušeno několik aktivit vycházejících z příběhů každodenního života obyvatel vybraného regionu. Šetření bylo provedeno pomocí metod kvalitativního výzkumu - zdrojem dat byly zápisy ze zúčastněného pozorování vedeného během výuky a odevzdané výstupy žáků (v podobě pracovních listů či krátkého dotazníku). Tato data byla následně analyzována a výsledky podrobené diskuzi, ve které byly konfrontovány s naplněním příslušných cílů. Závěr práce obsahuje mimo jiné návrhy dalšího možného geografického výzkumu v oblasti každodennosti. klíčová slova: každodennost, regionální geografie, geografie všedního dne, geografické vzdělávání, kvalitativní výzkum
Integrovaná výuka vzdělávacích oborů zeměpis a přírodopis na 2. stupni ZŠ (s praktickou ukázkou výuky tematického obsahu biogeografie)
HŘAVOVÁ, Michaela
Tato diplomová práce se zabývá integrovanou výukou, její aplikací u nás a v zahraničí a možnostmi jejího využití ve výuce zeměpisu a přírodopisu. Cílem práce bylo vytvořit výukové aktivity, které propojují tyto dva předměty ve vzdělávacím obsahu biogeografie. Celkem byly vytvořeny tři výukové aktivity zaměřené na rozšíření organismů na území Afriky, Austrálie a Oceánie a Ameriky. Aktivity jsou koncipovány tak, že do dvou z nich jsou integrovány i další předměty, konkrétně výtvarná výchova a český jazyk. Součástí práce je návrh konceptu výuky biomů a biogeografie a návrh uspořádání vzdělávacích obsahů ve vzdělávacích oborech zeměpis a přírodopis na 2. stupni základní školy.
Multimediální pomůcka pro výuku regionální geografie Afriky
BARTOŠ, Tomáš
Diplomová práce se zabývá tvorbou multimediální pomůcky se zaměřením na regionální geografii Afriky, která je využitelná především v hodinách zeměpisu na druhém stupni základní školy. Po úvodní kapitole s cíli práce následuje teoretická část práce, která se věnuje jednak obecně multimédiím a jejich zasazením ve výuce, tak i regionální geografii. U regionální geografie se řeší její samotný význam spolu s principy její výuky. Následující stránky jsou věnovány mnoha druhům publikacím, které se snaží popsat širokou škálu témat o celém africkém kontinentu. Po metodické kapitole, ve které se líčí postup při tvorbě jednotlivých multimediálních prvků pomůcky i multimediální pomůcky jako celku, následuje kapitola věnovaná přímo multimediální pomůcce. Kromě popisu samotné pomůcky, která je dostupná z webové stránky www.sites.google.com/view/rg-afrika, se zde představuje několik vybraných multimediálních prvků (ilustrace, grafy, mapy, videa a úkoly pro žáky) s jejich konkrétním využitím. Obecně je využití pomůcky především v lepším znázornění učiva a možném zkvalitnění výuky. Důležitou kapitolou je také otestování multimediální pomůcky v praxi. Zde je vylíčeno, jak probíhalo testování pomůcky přímo v hodině s žáky a jak na jednotlivé multimediální prvky reagovali.
Výuka regionální geografie v Montessori školách
Čechová, Simona ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Kocová, Tereza (oponent)
Výuka regionální geografie v Montessori školách Abstrakt Cílem této práce je představit význam a postavení učiva regionální geografie a provést analýzu přístupů k metodám výuky regionální geografie, které jsou využívány v Montessori školách v České republice a jsou aplikovatelné ve výuce zeměpisu i na ostatních typech škol. Konkrétně se zabýváme žáky druhého stupně základních škol a nižšího stupně gymnázia. Této problematice se práce věnuje ve dvou částech. První, teoretická, část je věnována seznámení s historií regionální geografie, jakožto vědecké disciplíny, a následně s funkcemi a předmětem studia regionální geografie obecně. Další části pojednávají o kurikulu a výuce regionální geografie. V závěru této teoretické části jsou kapitoly věnované Montessori vzdělávání a metodice využité pro účely této práce. Druhá část shrnuje výsledky kvalitativně pojatého výzkumu, jež zahrnuje metodu polostrukturovaných rozhovorů s učiteli regionálního zeměpisu a zúčastněné pozorování v hodinách. V závěru práce jsou představeny souhrnné výsledky kvalitativního výzkumu, které jsou podrobeny diskusi. Klíčová slova: Výuka zeměpisu, regionální geografie, Montessori, kvalitativní výzkum, polostrukturované rozhovory, zúčastněné pozorování
Aktivizující metody ve výuce zeměpisu: náměty pro výuku regionální geografie v 7. ročníku ZŠ
LEŽÁKOVÁ, Lucie
Hlavním cílem této práce je tvorba výukového materiálu pro výuku regionální geografie v 7. ročníku základních škol. Práce využívá různé aktivizující metody. Výukové aktivity mají tři hlavní témata Kmeny, Globalizace a Kolonialismus. Součástí diplomové práce je také metodická příručka pro učitele, která obsahuje pokyny, pomůcky, přínosy a další informace, které učitelům pomohou s aplikací těchto materiálů do výuky geografie. Autorka vše zpracovávala podle platných kurikulárních dokumentů platných v České republice, především RVP ZV a ŠVP ZV pěti vybraných základních škol.
Výuka Regionální geografie Spojeného království Velké Británie a Severního Irska jako prostředek pro rozvoj mezipředmětových vazeb vzdělávacích oborů zeměpis a anglický jazyk na 2. stupni ZŠ
NERADOVÁ, Jana
Bakalářská práce se zabývá tématem výuky regionální geografie Spojeného království Velké Británie a Severního Irska na 2. stupni ZŠ. Hlavním cílem práce bylo zjistit, jak se liší přístupy ve výuce regionální geografie Spojeného království na Gymnáziu v Sedlčanech a ZŠ Kosova Hora. Dalším cílem také bylo zjistit stav znalostí žáků týkajících se sledovaného tématu. Teoretická část práce se zabývá postavením práce v rámci kurikulárních dokumentů platných v České republice, tj. rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, tematické plány a vybrané učebnice zeměpisu a anglického jazyka. Část práce je také věnována didaktickému rozboru těchto učebnic. Na základě prostudovaných materiálů a návštěv výuky bylo sestaveno pilotní šetření pro žáky třídy tercie Gymnázia Sedlčany a 8. třídy ZŠ Kosova Hora týkající se Spojeného království Velké Británie a Severního Irska. Na základě výsledků pilotního šetření byly připraveny náměty výukových aktivit, které se dají použít jak ve výuce zeměpisu, tak ve výuce anglického jazyka. Tyto aktivity mohou být podrobněji zpracovány v diplomové práci.
Výuka regionální geografie Ameriky v českém a zahraničním prostředí na úrovni 2. stupně ZŠ
MACCECHINI, Tereza
Hlavním tématem bakalářské práce je výuka regionální geografie Ameriky v českém a zahraničním prostředí na úrovni 2. stupně základní školy. Stěžejním cílem je vypracování rozboru přístupů a různého pojetí výuky ve sledovaných zemích, jimiž jsou Česko, USA a Velká Británie. Součástí práce je didaktický rozbor českých učebnic a pracovních sešitů zeměpisu pro 2. stupeň ZŠ a jejich následné porovnání s dostupnou zahraniční literaturou. Rozbor je primárně zaměřen na obsah učiva regionální geografie Ameriky. Důležitou částí práce je vymezení základních principů v kurikulárních dokumentech zemí, na které je práce soustředěna. Pro utvoření představy o reálné podobě výuky zeměpisu, bylo provedeno šetření na základě řízených rozhovorů formou polostrukturovaného interview s učiteli zeměpisu vybraných škol.
Kartografické hodnocení výuky regionální geografie
Hátle, Jan ; Hudeček, Tomáš (vedoucí práce) ; Bláha, Jan Daniel (oponent)
Cílem práce je pomocí kartografických nástrojů - mentálních map a učivových map - analyzovat roli učitele při výuce regionální geografie. Nejprve byla vybrána vhodná třída žáků základní školy, v níž bylo provedeno vlastní šetření - vyhotovení mentálních map kontinentu žáky. Při zohlednění pokud možno co nejvyššího počtu možných zdrojů ovlivnění podoby mentálních map byly získané mapy porovnány s autorem vytvořenými učivovými mapami použí-vané učebnice, čímž je dosaženo cíle práce. S ohledem na charakter řešené problematiky je důležitou součástí výsledků též jejich diskuze.
Etnopolitická mobilizace na Kavkaze a její regionální diferenciace
Jelen, Libor ; Dostál, Petr (vedoucí práce) ; Anděl, Jiří (oponent) ; Baar, Vladimír (oponent)
Výsledky a závěry Proces etnopolitické mobilizace kavkazských národů začal již v 60. letech 20. století (někde s klidnějšími intermezzy trvá od počátku ruské kolonizace), nicméně nejdůležitější období pro jeho akceleraci nastává v druhé polovině 80. let. Tato doba v oblasti bývalého Sovětského svazu neodmyslitelně souvisí se politickými a ekonomickými reformami tehdejšího hlavního představitele komunistické strany Michaila Gorbačova, jehož hlavním úkolem se stala modernizace multinárodního kolosu. Nezamýšleným výsledkem jeho reforem se však stal totální úpadek sovětské totalitní moci na jehož konci stál rozpad impéria. Právě uvolnění totalitního režimu a politická decentralizace se jeví být klíčovým katalyzátorem etnických sporů, jejichž kořeny spočívají v etnických traumatech posledního století (někde i staršími). Mobilizace národů vycházela ze vzájemných etnických interakcí ovlivněných, kromě historických reminiscencí, asymetrickým postavením jednotlivých skupin v rámci federálního systému, který definovaly sovětské úřady při organizaci impéria během 20. a 30. let minulého století. V jeho důsledku docházelo v některých případech k evidentní socioekonomické a kulturní diskriminaci jedné skupiny druhou, teoretiky popsané jako vnitřní kolonizace, v jiných jednotkách byl status národa natolik silný (nebo v...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.