Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 72 záznamů.  začátekpředchozí18 - 27dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Já, ty, my a oni: formy vlastenectví ve výukových materiálech českého vzdělávacího systému a českých třídách
Kubíček, Jan ; Lánský, Ondřej (vedoucí práce) ; Samek, Tomáš (oponent)
Tato práce je zaměřena na podobu diskurzu nacionalismu ve vzdělávacích materiálech, konkrétně ve vybraných učebnicích dějepisu a občanské výchovy pro základní školy. Cílem práce není pojmout veškeré dostupné vzdělávací materiály v českém školním prostředí, ale uskutečnit sondu na učebnicích z vybraných předmětů od jednoho nakladatelství, které slouží jako vzorek. Existují nenápadné formy nacionalismu, které jsou součástí veřejného diskurzu, a tyto formy bude práce mapovat v daných učebnicích jako projevy diskurzu nacionalismu, jenž se svým působením snaží mimo jiné utvářet národní identitu. Proto práce v těchto učebnicích sleduje jejich jazyk, témata, která vybírají, způsoby, kterým o tématech referují a další sdělovací prostředky, jež užívají (např. vizuální dokumenty). Zmíněné prvky učebnice práce zkoumá prostřednictvím kvalitativní analýzy, konkrétně kritické diskurzivní analýzy. Hlavní otázkou, na kterou práce hledá odpověď je, které diskurzivní prostředky jsou užity pro formování české národní identity, a zdali tato identita nezahrnuje také etnocentrické vidění světa. Práce je rozdělena do tří hlavních částí. V první kapitole je zaměřena pozornost na klíčové pojmy, které jsou potřeba pro výzkum. Druhá kapitola se věnuje metodologii výzkumu. Jsou zde představena teoretická východiska...
Bautzen a Budyšin: Jazykové ideologie v hlavním městě Lužických Srbů
Škrob, Jan ; Samek, Tomáš (vedoucí práce) ; Zandlová, Markéta (oponent)
V této práci se snažím v konkrétní situaci menšiny Lužických Srbů ve většinově německém Budyšíně (německy Bautzen, lužickosrbsky Budyšin) - který je zároveň chápán jako kulturní, společenské a politické centrum Lužických Srbů - popsat a analyzovat jazykové ideologie pro tuto situaci relevantní se zvláštním důrazem na ideologicky zakotvený vztah mezi jazykem a nacionalismem. Právě s ohledem na tento vztah se v práci věnuji také zvláštnímu významu jazyka pro udržování lužickosrbské národní identity. Jazykovými ideologiemi Lužických Srbů se zabývám také v širším kontextu sociálních a politických vztahů v Budyšíně a okolí, přičemž se soustředím mimo jiné na projevy nenávisti vůči Lužickým Srbům ze strany lokální německé radikální pravice. Jde mi zároveň o zachycení mocenského vztahu mezi němčinou a lužickou srbštinou. Kromě paradigmatu jazykových ideologií vycházím i z práce některých poststrukturalistických autorů, především pro jejich důraz na konstruovanost identit a mechanismů jazyka. Klíčová slova: jazyk, jazykové ideologie, nacionalismus, jazykový nacionalismus, identity, národní identita, etnicita, jazyk a moc, lužická srbština, němčina, jazyk a politika, jazykový kontakt
Refugee music jako koncept performance imigrace
Skopec, Jan ; Beseda, Jan (vedoucí práce) ; Samek, Tomáš (oponent)
Klíčová slova hudba, imigrace, žadatelé o azyl v České republice, divadlo, publikum, mediální význam, performance, xenofobie, globalizace, postmodernismus, kulturní antropologie, kulturální a mediální studia, sémiotika Abstrakt Cílem této práce je popsat a analyzovat hudbu, která souvisí s uprchlictvím a dalšími formami imigrace do České republiky. Konkrétně se jedná o hudbu, která vzniká z podnětu Divadla Archa, které se několik let souvisle věnuje tématice imigrace a uprchlictví. Záměrem práce je analyzovat koncept "refugee music" vytvořený Divadlem Archa. Při této hudební performanci vzájemně spolupracují žadatelé o azyl v České republice s českými a zahraničními profesionálními umělci. Chci popsat, proč byl tento hudební koncept vytvořen, jak probíhá vzájemná umělecká spolupráce, jaký význam v tomto konceptu spatřují jednotliví hudebníci a jaké sdělení obažené v této hudbě má být adresováno publiku. Tato hudba je přitom zasazena do kontextu celkové umělecké tvorby Divadla Archa spojené s tématikou imigrace. Dalším záměrem textu je ukázat, jaké významy a sdělení v této hudbě a související umělecké tvorbě shledávají ti, kterým je adresována. Analyzuji, jaké významy zde nachází publikum, jakým způsobem je hudbou ovlivněno a zda tato umělecká performance může nějakým způsobem formovat divákův názor a náhled...
Code-switching jako vyjádření moci a solidarity v česko-slovenském prostředí
Korenyiová, Mariana ; Samek, Tomáš (vedoucí práce) ; Halbich, Marek (oponent)
Diplomová práca Code-switching ako vyjadrenie moci a solidarity v česko-slovenskom prostredí pojednáva o niektorých z kľúčových interpretačných možností code-switchingu na základe výskumu s česky a slovensky hovoriacimi participantmi neformálnych konverzácií v česko-slovenskom prostredí. Zaoberá sa roznymi možnými interpretačnými možnosťami, cez ktoré sa dá na code-switching nahliadať. Code-switching je skúmaný na základe konverzačnej analýzy rozhovorov, a to nielen Čechov a Slovákov. Prepínanie kódov nie je interpretované len na základe makrosociálnej dimenzie a v tomto texte je kladený doraz na následností replík v konkrétnych rozhovoroch. Zvolený komunikačný kód závisí vždy do určitej miery od vyjednávania participantov rozhovoru priamo v interakcii. Doraz je kladený na znalosť idiolektu v dlhšej časovej perspektíve a na koreláciu témy rozhovoru a meniaceho sa jazykového kódu. V poslednej časti sa práca venuje problematike alkoholu a jeho vplyvu na jazykový prejav s dorazom na code-switching. Alkohol modifikuje ľudské správanie a rovnako i verbálny jazykový prejav každého z nás. Do úvahy sú brané najznámejšie výskumy vykonané v sfére konzumácie alkoholu a jazyka, ktoré sú následne aplikované na prípad česko-slovenského code-switchingu.
Mezioborové vztahy mezi Občanským a společenskovědním základem a Francouzským jazykem
Marešová, Dominika ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Samek, Tomáš (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na větší propojování vyučovacích předmětů za účelem překonání izolovanosti vědomostí, které v nich žáci získávají. Nejdříve se zaměřuje na teoretické prozkoumání možností integrace jednotlivých předmětů, k jakým pozitivním výsledkům vede a proč může být její implementace náročná. Přestože skýtá mnoho překážek z důvodu časových rozvrhů či vytíženosti učitelů, přináší mnohé benefity. Žáci si uvědomují souvislosti jednotlivých poznatků, které získají, a lépe si je díky tomu pamatují. Jsou také k učení více motivovaní, protože mohou aplikovat vědomosti z jednoho předmětu v předmětu jiném. Hlavním jádrem práce je hledání mezioborových vztahů u francouzštiny jako cizího jazyka a občanské výchovy či základů společenských věd. Za tímto účelem je v práci popsána jejich oborová didaktika a to, k jakým cílům představené předměty směřují. Na základě jejich popisu a také analýzy učebnic těchto předmětů vyvstávají témata, která jim jsou společná a která je možné využít pro jejich větší integraci. Tato témata jsou zpracovaná jako náměty pro učitele, kteří by rádi vyšli z mezí svého předmětu. Součástí práce jsou také navržené aktivity, které přímo pracují se společnými tématy předmětů a nastiňují učitelům, jak mohou vést žáky k většímu propojení znalostí z jednoho předmětu do...
Vzdělávání romských dětí a kultura chudoby
Siváková, Aneta ; Lánský, Ondřej (vedoucí práce) ; Samek, Tomáš (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je na základě pojmové analýzy a empirického výzkumu posoudit vhodnost koncepce kultury chudoby (Oscar Lewis) pro analýzu situace sociálně vyloučených osob - konkrétně Romů - v České republice s důrazem na vzdělávání. V první části práce se zaměřím na rozbor klíčových pojmů a koncepcí týkajících se rasismu, etnicity a zejména kultury chudoby. Druhá část je věnována problematice vzdělávání Romů v České republice. Poznatky z těchto částí následně využiji jako základ pro operacionalizaci daného konceptuálního pole do podoby použitelné pro empirické šetření. Poslední část seznamuje s realizací kvalitativní výzkumné sondy mezi pedagogy a asistenty pedagoga ve vybrané sociálně vyloučené lokalitě, která se zaměřuje zejména na jejich pracovní motivaci a přístup k problematice sociálně vyloučených lokalit atd. Z mého výzkumu vyplývá, že koncept kultury chudoby Oscara Lewise se dá aplikovat i ve školním prostředí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 72 záznamů.   začátekpředchozí18 - 27dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.