National Repository of Grey Literature 222 records found  beginprevious213 - 222  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Identification and validation of prior learning -the new way of acquiring of qualification
Marinka, Tomáš ; Byčkovský, Petr (advisor) ; Prokop, Jiří (referee)
The study deals with the recognition of prior learning. It shows how this measure is embedded in the European concept of lifelong learning (LLL) and desbribes the approach to its implementation in the Czech Republic. Within the LLL concept, learning is considered valuable irrespectively of its settings (school, work, family) and the age of learners (life-wide and lifelong learning). The recognition of prior learning enables for learners to have their learning outcomes formally recognised irrespectively of when, where and how they were acquired. It is, therefore, considered to be the fundamental in the process of making the LLL concept a reality. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Karel Slavoj Amerling and his Influence on the Budeč Region
Děd, Michael ; Rýdl, Karel (advisor) ; Prokop, Jiří (referee)
Tématem mé diplomové práce je osobnost národního buditele, lékaře, chemika, učitele, pedagogického teoretika, vizionáře a neúnavného organizátora z doby sklonku feudalismu a úsvitu kapitalismu - Karla Slavoje Amerlinga. Pří zpracování jeho osobnosti si kladu dva cíle. Prvním cílem je představit ho jako významného účastníka procesu národního obrození, ve kterém se velmi aktivně' angažoval v mnoha rolích a rovinách. Druhým a hlavním cílem je zachytit jeho nejvýznamnější dílo - učitelský a vzdělávací ústav Budeč, kterému věnoval Amerling sedm let života v období 1839 - 1846. Práce se bude snažit postihnout projekt Budče komplexně a synteticky. Bude popsána příprava, financování, průběh, vnitřní organizace, činnost, vliv a dopad na společnost, úspěchy a také se pokusí najít odpověď na příčiny pádu a zániku Budče. Práce se bude snažit postihnout Karla Slavoje Amerlinga v několika rovinách, jež povedou k pochopení interakce mezi ním a společností. Vykreslí tedy jeho podíl na emancipaci národa a zároveň se zaměří na zvraty, které ovlivnily jeho jednání a postoje. Pozornost bude věnována jeho dětství, studiím, buditelské činnosti, angažování v Jednotě pro povzbuzení průmyslu, společenským vazbám a zejména a především pedagogické činnosti. Na všechny tyto životní etapy a role bude nahlíženo v kontextu budování Budče.
Job Placement of Graduates in the field of Education
Kalvodová, Lenka ; Prokop, Jiří (referee) ; Opekarová, Olga (advisor)
Práce se zabývá oblastí obecné pedagogiky, konkrétně možností uplatnění absolventů obecné pedagogiky na trhu práce. Teoretická část práce nabízí přehled disciplín pedagogiky, vhled do historie oboru, přehled fakult, kde je možné v současné době obecnou pedagogiku studovat, a také obecné informace o absolventech VŠ a jejich nezaměstnanosti. Praktickou část práce tvoří výzkum, jenž zjišťuje uplatnění absolventů oboru pedagogika z let 1983 - 2006. Pro zjištění informací byla použita explorativní metoda - technika dotazníkového šetření, jejímž cílem bylo zjistit jednak současné uplatnění respondentů na trhu práce, jednak jejich motivaci ke studiu obecné pedagogiky na VŠ a také názor na propojení studia s praxí. Výsledky ukazují, že uplatnění absolventů na trhu práce je obecně dobré, přesto někteří respondenti poukazují na to, že s "čistou" obecnou pedagogikou se lze v současné době na trhu práce uplatnit obtížně. Propojení studia s následnou praxí ("pedagogickou realitou") považuje většina respondentů za nedostatečné.
The History of Schooling in the Dřísy District
Skala, Libor ; Prokop, Jiří (referee) ; Rýdl, Karel (advisor)
Cílem mé diplomové práce "Dějiny školství v obci Dřísy" nebyl pouze popis historie jedné školy. Spíše jsem se snažil začlenit vývoj této instituce do celkového kontextu doby a poukazovat na to, jak se doba promítala do dějin tohoto ústavu. Prostý výčet událostí, k nimž během staletí v dřísecké škole došlo, by totiž nebyl dle mého názoru nikterak přínosný. Má práce se skládá ze dvou základních částí. První z nich se zabývá celkovým vývojem českého obecného školství od jeho prvopočátků za vlády Marie Terezie až po současnost. Snažil jsem se zejména co nejpřesněji vystihnout, jak se zlomové okamžiky historie našeho národa promítly právě do dějin elementárního školství a jak se naše vzdělávací soustava s vlivy těchto událostí dokázala vypořádat. V této části jsem vycházel pouze z odborné literatury a výjimečně i z internetu. Druhá část mé práce se týká konkrétně dějin školy v obci Dřísy. Při jejím psaní jsem pracoval téměř výhradně s kronikami, které mapují období mezi roky 1876 - 2003. V samotném závěru se pak budu zabývat současností a také blízkou budoucností dřísecké školy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Opportunities for Primary Schools in the Field of Primary Drug Prevention
Sýkorová, Lucie ; Bendl, Stanislav (advisor) ; Prokop, Jiří (referee)
Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1 tel.: +420 221 900 111 www.pedf.cuni.cz IČ 00216208 DIČ CZ00216208 Dle čl. 4 Opatření rektora č. 6/2010 o Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací http://www.cuni.cz/UK-3470.html a čl. 1 Opatření děkana 17/2010 se z časového hlediska závěrečné práce dělí do tří skupin: a. "nové práce", tj. práce odevzdávané k obhajobě počínaje 29. 9. 2010, b. "starší práce", tj. práce odevzdané k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010, c. "práce před rokem 2006", tj. práce odevzdané k obhajobě před 1. 1. 2006. V tomto případě jde o "starší práci" odevzdanou k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010. Omlouváme se, ale dokument není k dispozici.
Educational activity of a nurse in preoperative preparation
PROKOP, Jiří
Education such as upbringing, teaching and training has become a common and undisputed part of nurse professional activities. Nurses take an equal and autonomous part in treatment teams at present time full of significant changes. In addition nurses are often considered to be a basic source of reform strategies. Their importance is growing steadily. Together with changes in nurse roles, the traditionally passive roles of patients have been tranformed into the active ones, that is patients realise their responsibility for their health, diseases and operations. One of the most important activities a nurse in preoperative preparation deals with is an educational activity which should support client´s comfort and prevent him from complications or at least minimise them. The aim of this activity is to inform a patient with suitable methods on preoperative preparation and prevent misinformation, misunderstanding and complications. Nurse competence is done by the Law 20/1966 in § 23, par 1 called ``About public health care`` : a health care worker can provide information on those activities which he/she is allowed to perform so nurses can inform on nurse treatment. Within the framework of the Law 424/2004 a nurse provides health care in terms of legal regulations and standards, provides information and educates in accordance with his/her qualifications. There are some differences between a nurse and a registered nurse in their competences, however, a general nurse can deal with highly specialised nurse activities under supervision of a registered nurse. The aim of this work consisted in finding out if nurses educated patients during a preoperative preparation and pacients were informed about the availability of preoperative education. The aim was accomplished. The research was based on a quantitative method, an anonymous questionnaire. There were 396 questionnaires distributed to 198 patients after a surgical operation and 198 operating room nurses in Praque in March 2008. Among 349 questionnaires which were analysed, 175 went back from patients and 174 from nurses. Two hypotheses were stated. H1: Patients are not informed about the availability of preoperative education by nurses before preoperative preparation and H2: Patients are educated in preoperative preparation. The first hypothesis was disproved the other was proved. The research can be concluded with these results: most patient respondents know that they can be educated by nurses in preoperative preparation and they are really educated. The educational standard is not bad but can be improved. Unfortunately the operating room nurse role in preoperative preparation was underestimated. Public and nurses should be informed more about preoperative preparation. The work is composed to be used for educating patients and nurses about this problem. The research conclusions can be published in journals or presented at lectures so that the preoperative preparation can be improved and a new preoperative standard made up.

National Repository of Grey Literature : 222 records found   beginprevious213 - 222  jump to record:
See also: similar author names
4 PROKOP, Jakub
20 PROKOP, Jan
5 PROKOP, Jiří
4 Prokop, Jakub
20 Prokop, Jan
5 Prokop, Jaromír
3 Prokop, Jaroslav
1 Prokop, Jindřich
1 Prokop, Jonáš
4 Prokop, Josef
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.