Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 122 záznamů.  začátekpředchozí113 - 122  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Magické a racionální v životě pražské romské elity. Milostná magie
Hrdličková, Lucie ; Moravcová, Mirjam (vedoucí práce) ; Pargač, Jan (oponent)
V současnosti se obrací zájem jak odborné, tak i širší veřejnosti k výrazné minoritě žijící na území České republiky - k Romům. Chování romského společenství vychází z odlišných tradic, zvyklostí a historie. Malá informovanost o této etnické skupině pravděpodobně souvisí s nepochopením a odmítáním Romů. Na sociokulturní vývoj naší společnosti má vliv i úroveň vztahů mezi romským a majoritním obyvatelstvem. Bariéry v komunikaci mezi českou a romskou společností jsou spojovány se subjektivitou pohledu Čechů na Romy. Pramení však i ze vzájemné kulturní odlišnosti. Právě pochopení této kulturní odlišnosti by pomohlo mnoha lidem z řad majoritní společnosti zaujmout k romskému společenství chápavější postoj. Změna pohledu na Romy je cestou ke vzájemné toleranci. Proto dostatek poznatků o sociální a kulturní realitě romské komunity v českém prostředí nám umožní lépe porozumět Romům a respektovat je. Badatelé z řad etnologů, sociokulturních antropologů a představitelů ostatních společenských věd sledovali a sledují romské etnikum z různých pohledů - z hlediska odborného, i z hlediska státně administrativní linie. Zabývali se především otázkou původu, historického roz sídlení a společenského vývoje Romů, sledovali jejich tradiční kulturu, život, jazyk a folklor. Otázku jejich víry a magických představ však studovali...
Magické a racionální v životě pražské romské elity. Milostná magie
Hrdličková, Lucie ; Moravcová, Mirjam (vedoucí práce) ; Pargač, Jan (oponent) ; Mann, Arne (oponent)
V současnosti se obrací zájem jak odborné, tak i širší veřejnosti k výrazné minoritě žijící na území České republiky - k Romům. Chování romského společenství vychází z odlišných tradic, zvyklostí a historie. Malá informovanost o této etnické skupině pravděpodobně souvisí s nepochopením a odmítáním Romů. Na sociokulturní vývoj naší společnosti má vliv i úroveň vztahů mezi romským a majoritním obyvatelstvem. Bariéry v komunikaci mezi českou a romskou společností jsou spojovány se subjektivitou pohledu Čechů na Romy. Pramení však i ze vzájemné kulturní odlišnosti. Právě pochopení této kulturní odlišnosti by pomohlo mnoha lidem z řad majoritní společnosti zaujmout k romskému společenství chápavější postoj. Změna pohledu na Romy je cestou ke vzájemné toleranci. Proto dostatek poznatků o sociální a kulturní realitě romské komunity v českém prostředí nám umožní lépe porozumět Romům a respektovat je. Badatelé z řad etnologů, sociokulturních antropologů a představitelů ostatních společenských věd sledovali a sledují romské etnikum z různých pohledů - z hlediska odborného, i z hlediska státně administrativní linie. Zabývali se především otázkou původu, historického roz sídlení a společenského vývoje Romů, sledovali jejich tradiční kulturu, život, jazyk a folklor. Otázku jejich víry a magických představ však studovali...
Burjatský šamanismus
Havlíček, Marek ; Pargač, Jan (oponent) ; Kašpar, Oldřich (vedoucí práce)
Predlozemi prace struene analyzuje situaci burjatskeho samanismu v jeho tradienich aspektech s poukazem na soueasnou situaci jednotlivy-ch jew. V teto posledni easti zbYva doplnit nekolik podnetu, k nirnZ doposud nebyla prilezitost vyjadrit se. Vetsina soueasnych samanu se svemu tradienimu remeslu stale jeste uei. Snazi se pritom, aby jejich zkusenosti zUstaly v souladu s "narodnimi tradicemi", ktere v zivote Burjatu hraji vy-znamnou roli. Podstatna pfitom zllstava vzajemna interakce mezi jednotlivy-mi samany i laiky, behem niz se ustaluji interpretace spomych otazek i)rkajicich se kosmologie, pantheonu, ritualnich praxi, spravneho vy-kladu atributu, znalosti norem a tabu. Individualni pojeti jednotlivy-ch samanu jsou podrobovana vzajemne konfrontaci pri nekdy az ostr)rch polemikach a postupne se tak stabilizuji v urCite obecne koncepce, ktere se stavaji zakladem novy-ch dogmat. Prikladem takoveho procesu muze b)ri sledovani vYvoje v uZivani terminu "sabdag", ktery se postupne dostal do samanske kosmologie. Jelikoz se jedna 0 pojem prevzaty z buddhismu teprve v nedavne dobe, v zadne starsi literature tykajici se samanismu se s nim nelze setkat. Sabdag predstavuje ducha nizsi socialni lirovne, ktery obYva nejruznejsi mista, muze posednout lidi nebo jim Pllsobit problemy. Obetovavani na vetsine posvMnych mist...
Něnci - tradice a modernita
Kvíčala, Petr ; Pargač, Jan (oponent) ; Vrhel, František (vedoucí práce)
Je zrejme, ze stejne tak jako ostatnf Puvodnf narody Severu, Sibire a Dalneho vychodu RF, prochazf nenecke etnikum dalekosahlymi promenami, ve velice rychle se menicim kontextu naseho sveta. Zmeny a s nimi spojeny neustaly rozvoj techto narodu nas stavi pred celou radu novych vyzkumnych otazek, ktere zaeinajf u tradieniho zpusob zivota a hodnot z jejich nejruznejsich stranek a konef u otazek, ktere si pfislusnici techto narodu zadavaji pri hledanf sebe sarna v soueasnem modernim globalizovanem svete. Mohou to byt otazky tykajici se folkloru, otazky tykajfci se tradieniho zpusobu produkce, ale stejne tak si napriklad muzeme klast otazku, zda kompenzace ureene na podporu tradieniho zpusobu hospodarstvi tento zpusob tradieniho zivota skuteene podporuje nebo diky nim muze postupne zanikat, z duvodu jednoduchosti "vyplnit formular" a tedy nehospodafit a tim i prispivat k postupnemu zaniku. Nencum se na rozdfl od jinych Puvodnich narodu Severu, Sibire a Dalneho vychodu RF, darf pomerne dobrym zpusobem si zachovavat svuj tradienf zpusob zivota. Pocet obyvatel hhisfcich se k Neneckemu etniku stabilne roste. Na rozdfl od jinych puvodnich mirodu. Stejne tak roste i pocet sobich stad v J amaloNeneckem autonomnfm okruhu. Nekterf badatele spojujf tyto dva body rovnitkem a pokousf se vysledovat spojitost mezi stoupajfcim...
Postsocialistická transformace a změny kultury ve středoasijských republikách na příkladu Kyrgyzstánu a Turkmenistánu
Kokaisl, Petr ; Pargač, Jan (vedoucí práce) ; Uherek, Zdeněk (oponent) ; Šalanda, Bohuslav (oponent)
Společnost ve státech bývalého Sovětského svazu prochází od doby rozpadu tohoto státního útvaru velice zásadními změnami. Ačkoli od doby rozpadu SSSR uběhlo již více než deset let, transformační procesy, které byly nastartované právě v této době, rozhodně ještě ukončené nejsou. V této práci se poukazuje na podmínky, ve kterých stály středoasijské státy v době rozpadu Sovětského svazu a jaké byly další odlišnosti ve vývoji po vyhlášení samostatnosti v jednotlivých státech (především na příkladu Kyrgyzstánu a Turkmenistánu). Původní transformace byla vyhlášena a chápána především jako ekonomická, s prováděnými změnami došlo ovšem k velice zásadním změnám v kultuře, ke změně role náboženství ve společnosti, ke vnímání a vytváření historie. Důležitou součástí práce je hodnocení pastevectví a pasteveckého způsobu obživy v této oblasti. Pastevecká společnost se poměrně dlouho brání vnějším vlivům, ale ani tato společnost se jejich vstřebávání nemůže ubránit. Pastevectví jako základní a nejdůležitější zdroj obživy v současnosti tento význam ztratilo, ale zároveň roste význam pasteveckých tradic, na které je možné se odvolávat při vytváření nové identity.
Analýza etnických poměrů a regionalismu na severovýchodním Slovensku
Hynčica, Pavel ; Tomandl, Miloš (oponent) ; Pargač, Jan (vedoucí práce)
V nasi praci jsme se pokusili analyzovat nektere poznatky vztahujici se k etnicke situaci na severovychodnim Slovensku. Dusledkem slozitych a specifickych historickych, geografickych, ekonomicko-sociaInich a dalSich pomeru je nevyhranena etnicka sebeidentifikace zdejsich obcanu. Tato skutecnost vyplyva i z terenniho vyzkumu, ktery jsme provadeli v okoli Sniny a Ubl'y. Pro formovani etnicke identity zdejsich obcanu Je podstatny vliv charakteristickych rysu prostfedi, ve kterem ziji. Obyvatelstvo sv. Slovenska Je dlouhodobe spolecne (bez ohledu na narodnost) determinovano specifickymi geografickymi (odlehlost, hornate nepfistupne uzemi s hustym zalesnenim nebo loukami a pastvinami), ekonomickymi (nevyvinuta infrastruktura, zaostaly prumysl, nezamestnanost) a kulturnimi (dfevena sakraIni lidova architektura, nabozenstvi) pomery. I kdyz se poukazuje na etnicky charakter nekterych kulturnich jevu (drevene kosteliky jako proJev kultury prislusniku rusinskeho etnika), otazkou zkoumani teto skutecnosti jsme se hloubeji nezabyvali. V oblasti etnicke problematiky tohoto reglOnu Jsme svedky dlouhodobych permanentnich polemik meZI zasUinci prorusinske a proukrajinske koncepce, kteri odlisne interpretuji celou radu skutecnosti. Podstatny spor se vede 0 to, zda jsou Rusini samostatnou etnickou skupinou nebo subetnikem...
Postsocialistická transformace a změny kultury ve středoasijských republikách na příkladu Kyrgyzstánu a Turkmenistánu
Kokaisl, Petr ; Pargač, Jan (vedoucí práce) ; Uherek, Zdeněk (oponent) ; Šalanda, Bohuslav (oponent)
Společnost ve státech bývalého Sovětského svazu prochází od doby rozpadu tohoto státního útvaru velice zásadními změnami. Ačkoli od doby rozpadu SSSR uběhlo již více než deset let, transformační procesy, které byly nastartované právě v této době, rozhodně ještě ukončené nejsou. V této práci se poukazuje na podmínky, ve kterých stály středoasijské státy v době rozpadu Sovětského svazu a jaké byly další odlišnosti ve vývoji po vyhlášení samostatnosti v jednotlivých státech (především na příkladu Kyrgyzstánu a Turkmenistánu). Původní transformace byla vyhlášena a chápána především jako ekonomická, s prováděnými změnami došlo ovšem k velice zásadním změnám v kultuře, ke změně role náboženství ve společnosti, ke vnímání a vytváření historie. Důležitou součástí práce je hodnocení pastevectví a pasteveckého způsobu obživy v této oblasti. Pastevecká společnost se poměrně dlouho brání vnějším vlivům, ale ani tato společnost se jejich vstřebávání nemůže ubránit. Pastevectví jako základní a nejdůležitější zdroj obživy v současnosti tento význam ztratilo, ale zároveň roste význam pasteveckých tradic, na které je možné se odvolávat při vytváření nové identity.
Vesnická samospráva na počátku 20. století v Libici nad Cidlinou
Vinduška, Jan ; Tomandl, Miloš (oponent) ; Pargač, Jan (oponent)
Uvedení v život obecní samosprávy v roce 1850 mělo obrovský význam jak pro samotné obyvatele obcí a měst, tak pro pozitivní vývoj celé společnosti. Obce i města dostala možnost se samostatně rozvíjet dle svých potřeb bez nutnosti neomezeného diktátu zvenčí, za předpokladu, že představitelé obcí a měst se budou řídit danými zákonnými normami. Zásady na nichž měl být vybudován první obecní zákon v habsburské monarchii a které byly císařem zaručeny jako základní práva svobodné obce, obsahovalo IV. oddělení říšské ústavy ze dne 4. března 1849 v § 33 a znějí následovně: a) Volení zastupitelů obce; b) Přijímání nových údů (občanů) do spolku obecního; c) Samostatné řízení obecních záležitostí; d) Uveřejňování výsledků obecního hospodaření; e) Veřejná jednání obecních zastupitelů. Těchto několik důležitých bodů pro vznik obecní samosprávy je základním motem předkládané studie. Jak již sám název napovídá, hlavním cílem této práce je snaha o interpretaci přesně specifikované vesnické samosprávy počátkem 20. století na Poděbradsku. Vedle konkrétního vzniku obecního výboru a orgánů obce na základě voleb se budeme zabývat také vymezením hlavních činností představenstva (prezentovaného starostou obce), obecního výboru a dalšími aktivitami úzce souvisejícími s obecní samosprávou. Obecní samospráva totiž dala občanům do...
Nelegální migrace a detentismus v České republice
Krahulík, Martin ; Uherek, Zdeněk (vedoucí práce) ; Pargač, Jan (oponent)
Cílem rigorózní práce je analýza problematiky nelegální migrace a zajišťování cizinců na území ČR. Jako pracovník nevládní organizace poskytující právní poradenství žadatelům o azyl jsem měl od roku 2003 možnost pravidelně navštěvovat zařízení pro zajištění cizinců Bálková a pobytová střediska pro žadatele o azyl v ČR. Participoval jsem na dvou projektech, které mapovaly situaci z hlediska nelegální migrace na státní hranici.
Svědkové Jehovovi
Tůmová, Miluše ; Pargač, Jan (oponent) ; Vrhel, František (oponent)
Tata rigor6zni pnice byla psana s kratSimi ci delSimi pausami po dobu ctyf let. Snazila jsem se ni podat co nejkomplexnejsi pohled na spolecenstvi SJ, opfeny nejen 0 studium pramenu a llteratury, ale take 0 vlastni vyzkum, na nernZ je z pI'evazne casti zalozena druha cast prace. 5J vytvari v nasi zemi separovane spolecenstvi, ktere si zije svym vlastnim zivotem as okolnim svetem komunikuje jen potud, pokud se snaZi ziskat nove cleny. N a vse, co se nachazi arimo organizaci SJ nahlizeji jako na spatne, zkaZene, na to cemu je potfeba se branit a co nejvice se od toho distancovat. Muzeme tedy konstatovat, ze NSSJ neni pro vnejsi okoli obecne pfinosna, coz ji odlisuje od tradicnich cirkvi, ktere se venuji humanite, podpofe vzdelani, pomoci hladovejicim, nemocnym atd. SJ se staraji pouze sami 0 sebe. SJ zaroveii netrpelive ocekavaji zahubu a brutaIni zniceni celeho stavajiciho sveta, pI'eziji jen oni - vyvoleni. Ze sve viry cerpaji mimofadne sebevedomi, hrdost a uspokojeni, ktere je motivuji pro nemale obeti. Tim myslim snaseni posmechu, venovani enormniho mnozstvi casu organizaci, dobrovolneho sebeposkozeni v pfipade odmitnuti krevni transfUze ad. SJ jsou pfesvedceni, ze ziji podle dokonalych mravnich mefitek, ze jsou jedini, ktefi se dusledne I'idi ucenim Bible, silne je unich vypestovano vedomi "my a oni",...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 122 záznamů.   začátekpředchozí113 - 122  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.