Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Potenciál autentického prostoru a jeho limity
Koníčková, Tereza ; Matásek, Petr (vedoucí práce) ; Žižka, Tomáš (oponent)
V této práci jsem se zabývala různými pohledy na autentický prostor, který obsahuje již zpočátku inspirativní informaci, příběh, ducha. Jedná se o pocit, o touhu zastavit se a třeba chvíli hledět a myšlenky se začínají otvírat. V textu se nejdřív opírám o vlastní zkušenost, následně pak o věcné informace a prameny, které se tématu dotýkají nebo se již jimi zabývali další umělci, umělecké skupiny či směry. Pokouším se tak nastínit možnosti a postupy, které prostor nabízí a jakými různými cestami může inspirovat k tvorbě obrazů, animací, veřejných akcí, performance, workshopů, tance atd. Mým cílem je nabídnout čtenáři této práce mnohačetnou ochutnávku a náznak různorodé tvorby, která je s autentickým prostorem spojena. Stěžejním tématem je pro mne můj magisterský projekt Koupelny, kterým jsem se zabývala ve spolupráci s Terezou Benešovou poslední dva roky magisterského studia na Damu v Praze střídavě v Čechách a ve Francii. Ověřuji potenciál prostoru jako takového a zkoumám jeho limity.
Scénografické řešení inscenace v duchu cikánské kultury
Fonová, Klára ; Tománek, Alois (vedoucí práce) ; Matásek, Petr (oponent)
Práce se zabývá popisem hmotné kultury Romů na území střední Evropy. Představuje základní typy obydlí kočovných i usedle žijících Romů, včetně výzdoby interiérů. Nejdelší část se zabývá popisem tradičního romského oděvu a jeho specifik. Upozorňuje na rozdíly mezi všeobecně zažitou představou o cikánském oděvu a historickou realitou. Zmiňuje také odlišnosti tohoto oděvu v průběhu staletí a v jiných oblastech Evropy. Krátce se věnuje i odívání současných Romů, tradičním romským řemeslům a specifikům tvorby některých současných výtvarných umělců. Druhá polovina textu shrnuje základní scénografické přístupy k zobrazování romské kultury převážně v českých divadlech. Předkládá také dva zahraniční příklady inscenací, které vyjadřují typické rysy cikánské kultury. Jde o představení slovenského divadla Romathan a francouzského cirkusu Zingaro. Závěrečná část předkládá scénografické řešení inscenace na motivy romských pohádek Romaldíno a Kamila realizované v Bábkovém divadle Žilina.
Pohybové divadlo, tanec a loutky v českém a japonském kulturním prostředí.
Hayashi, Yumi ; Matásek, Petr (vedoucí práce) ; Täubelová, Kristýna (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na hledání možností použití loutek v pohybovém divadle a na studium české a japonské loutkové tradice. Je rozdělena do dvou hlavních částí. V první části jsou shrnuty teoretické poznatky o významu loutek a loutkovém divadle v české a japonské kultuře. V druhé části je popsán vznik představení Červený sen, doplněný o návrhy scénografie, loutek a kostýmů. Kapitola o japonském tradičním loutkovém divadle přibližuje také japonskou mentalitu a vliv filozofie a náboženství. Z českého pohybového divadla je popsán fenomén nového cirkusu. Je zde také uvedeno srovnání japonského a českého přístupu k používání loutek. Z poznání obou kulturních prostředí vychází zdroje vzájemné inspirace. Taneční představení Červený sen vzniklo jako společný projekt se studenty choreografie HAMU a zaměřilo se na herecké a taneční možnosti loutek. Příběh se ve třech dějstvích soustředil na silné ženské emoce: touha po lásce, touha po kráse a touha po moci. Hlavní role tří žen v kritických životních situacích mají Karen z příběhu Červené boty od Hanse Christiana Andersena, Jaoja Ošiči z japonské legendy o nenaplněné lásce a Lady Macbeth z tragédii Williama Shakespeara. Krátké příběhy jsou spojeny symbolickou červenou barvou. Dospívající dívka pozoruje osud tří žen a získává mravní ponaučení.
Stage design invisible, aneb hranice scénografie
Čičmanová, Erika ; Matásek, Petr (vedoucí práce) ; Tománek, Alois (oponent)
Anotace Hranice a možnost jejich překračování, neviditelnost, skryté faktory, nečekaná překvapení, tajemství, představy, fantazie, sen. Pozastavení, která odhalují krásu ve všedním dni a výjimečnost každého okamžiku. Subjektivní vnímání umělcovo, podoby světa, nové dimenze, pohled jedince stojícího v mase, na masu nahlížejícího však z dálky.. Možnost poodhalení individuální vnitřní krajiny nabízí se veřejnosti prostřednictvím uměleckého díla. Vytvoření takového díla ovšem vyžaduje nezbytnou schopnost adaptace umělce do reálného světa, komunikace s okolím, řešení problémů a situací. A v týmové spolupráci, jakou je divadelní tvorba, to platí dvojnásob. Práce Hranice scénografie a stage design invisible, pojednává o existenci umělce v realitě; a na obecných i konkrétních příkladech zde uvádím právě ten rozsah práce scénografa, který obklopuje primární význam scénografie jako výtvarné složky v dramatickém umění. Práce, která se odehrává ve vymezených mantinelech scénografova pole působnosti, i za hranicemi samotné scénografie, ve výsledném představení neviditelná.
Realizace idejí okcidentálního autora
Nishioka, Kanako ; Kalfus, Pavel (vedoucí práce) ; Matásek, Petr (oponent)
V dnešní době nám skvělá technologie nazyvající se Internet umožňuje spojovat lidi s lidmi, a človek může získat nejrůznější informace kdekoliv na světě. Ale jaká je skutečnost komunikace? Záměr této diplomové práce je prozkoumat důležitost reálné = ne-virtualní komunikace na základě svých zážitků v České republice. Historie českého loutkového divadla ve 20.století dokazuje význam vlastního jazyka, a také idea od George Orwella poukazuje na hodnotu reálné zkušenosti jeho práce včetně jeho pozoruhodného života.
Divadelní scénografie na rozhraní nedivadelních uměleckých oborů
Roubíčková, Hana ; Matásek, Petr (vedoucí práce) ; Žižka, Tomáš (oponent)
Teoretická část Scénografie na rozhraní nedivadelních uměleckých oborů, je esejí k praktické části, krátkému filmu The Long Arm of Melancholia. Zamýšlím se nad obsahem oboru scénografie, hledám, co pro mně osobně scénografie znamená a pokouším se nastínit tvůrčí cestu k vlastnímu projektu.Dotýkám se přímo nebo v náznaku pojmů:primitivismus, projevy nízké kultury (lidová zábava), obrazový odpad, avantgardní experiment, dětská kreativita, subjektivní výtvarná výpověď, atd. Asociovanými historickými kontexty jsou počátek 20.století - umělecká avantgarda a počátky kinematografie - a intuitivní výběr současných projevů umění. Práci uzavírá reflexe o tvůrčím procesu mého filmu.
Intimní a veřejný prostor
Mizerová, Radka ; Matásek, Petr (vedoucí práce) ; Žižka, Tomáš (oponent)
Abstrakt: Práce Intimní a veřejný prostor mapuje období dvou let práce na zahradě v ulici Pod Koštofránkem v Jičíně. Soukromá zahrada, která je v centru města, a město ležící v úzkém propojení s okolní krajinou se stalo inspirací a motivací pro další profesní práci Radky Mizerové, studentky scénografie Alternativního a loutkového divadla DAMU. V průběhu dvou let byl prostor zahrady rekultivován, renovován a otevírán při příležitostech pořádání nejrůznějších kulturních akcí, dílen, představení, koncertů. Nejdůležitější, nejsystematičtější prací, která se v této době v zahradě odehrávala, byla tvorba autorského představení Baba Yaga, inspirovaného ruskými pohádkami a zahradou.
Vývoj,proměny a souvislosti divadelních her Williama Shakespeara
Loosová, Lucie ; Zbořilová, Jana (vedoucí práce) ; Matásek, Petr (oponent) ; Čorba, Milan (oponent)
Objekt, umístěný ve scénickém prostoru, je scénickým objektem.
Aristofanes: Ptáci. Symbolika masky a její uplatnění v moderním divadle.
Krejčová, Kateřina ; Vohlídalová, Ivana (vedoucí práce) ; Matásek, Petr (oponent) ; Koubská, Vlasta (oponent)
Abstrakt Tématem této práce jsou Aristofanovi Ptáci. Toto téma se zaměřuje nejprve na historické hledisko, období a okolnosti vzniku této politické satiry a způsoby inscenování od starého Řecka po součastnost. Dalším tématem, kterým se tato práce zabývá, je symbolika masky a její uplatnění v moderním divadle. Maska se dotýká Aristofanových Ptáků, jak obdobím vzniku, tak i možnostmi, jak tuto komedii výtvarně-dramaticky zpracovávat. Maska vznikla při prvních primitivních obřadech, z nichž se vyvinulo i samo divadlo. Maska se objevila ve všech kulturách po celém světě. Moderní divadlo chápe masku jako prostředek k inscenování. Maska se v moderním divadle uplatnila prostřednictvím spolupráce režiséra a výtvarníka. Druhá část práce je vlastním řešením Aristofanových Ptáků z pohledu kostýmního výtvarníka. Při tvorbě koncepce je důležitá otázka aktuálnosti. Svět ptáků je protipólem světa lidí a bohové tyto dva světy spojují ve snech a touhách. Pozornost je věnována masce a kostýmu dramatických postav v kontextu s prostorem. Kostýmy a masky jsou výtvarně-dramaticky zpracovány. Při dramatickém zpracování jsou řešeny všechny druhy masek a jejich symbolika.
Divadlo jako výtvarný nebo kinetický čin
Kudláček, Roman ; Matásek, Petr (vedoucí práce) ; Žižka, Tomáš (oponent)
Tato práce pojednává o problematice vizuality na divadle, jak ve výtvarné, tak v čistě biologické rovině vnímání. O živém obrazu digitálních projekcí, jako primárním nositeli informace. O definici live přenosu a jeho fungování v čase na divadelní scéně. Tedy o kinetice obrazu ve formě online projekce. Efektem, který v sobě tyto parametry spojuje je obrazová zpětná vazba. (Popisuji podmínky nezbytné pro její vytvoření a možnosti aplikace.) Zajímá mě vývoj "promítacích" médií a způsoby jejich použití. Kinetika na divadle vnímaná jako rytmus nejen dramaturgický, ale definovaný obrazem a zvukem. Je o mých osobních zkušenostech při práci na projektech Stanice a LAPOhádky, kde jsem v rámci tvůrčího týmu používal výše zmíněné věci v praxi a o jejich fungování v rámci představení. Zajímají mě parametry rozhodující o způsobu jakým divák zpracovává vizuální vjemy. Poměr mezi vizuální/výtvarnou a dramaturgickou částí představení. Dopad na diváka a do jaké míry je divadelní forma schopna nést adekvátní informaci v rovině čistě vizuální. Zmiňuji druhy výtvarného umění používající divadelní prvky jejich souvislosti a rozdíly. (Akční umění, environment, performance, happening.) Princip filmovosti obsažený v divadelní formě. Práce obsahuje subjektivní rozbor filmu Roberta Lepage - Far Side Of The Moon.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 35 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.