Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Scénografické řešení inscenace v duchu cikánské kultury
Fonová, Klára ; Tománek, Alois (vedoucí práce) ; Matásek, Petr (oponent)
Práce se zabývá popisem hmotné kultury Romů na území střední Evropy. Představuje základní typy obydlí kočovných i usedle žijících Romů, včetně výzdoby interiérů. Nejdelší část se zabývá popisem tradičního romského oděvu a jeho specifik. Upozorňuje na rozdíly mezi všeobecně zažitou představou o cikánském oděvu a historickou realitou. Zmiňuje také odlišnosti tohoto oděvu v průběhu staletí a v jiných oblastech Evropy. Krátce se věnuje i odívání současných Romů, tradičním romským řemeslům a specifikům tvorby některých současných výtvarných umělců. Druhá polovina textu shrnuje základní scénografické přístupy k zobrazování romské kultury převážně v českých divadlech. Předkládá také dva zahraniční příklady inscenací, které vyjadřují typické rysy cikánské kultury. Jde o představení slovenského divadla Romathan a francouzského cirkusu Zingaro. Závěrečná část předkládá scénografické řešení inscenace na motivy romských pohádek Romaldíno a Kamila realizované v Bábkovém divadle Žilina.
Výtvarné řešení inscenací: B.Baronová Alter Ego, V.Klimáček Mária Sabína
Fonová, Klára ; Tománek, Alois (vedoucí práce) ; Žižka, Tomáš (oponent)
Práce zachycuje proces hledání inscenačních prostředků pro zpracování dvou divadelních her současných autorů (Viliam Klimáček: Mária Sabína, Barbora Baronová: Alter ego). Obě hry obsahují podobná témata: téma dvou žen, které jsou ve své podstatě jedinou bytostí, téma touhy po muži a nenaplněné lásky. Obě hry jsou prostoupeny tajemnou atmosférou kouzel a zvláštních zjevení. Výrazové prostředky jednotlivých inscenací do jisté míry určovaly již prostory, v nichž byly hry inscenovány: exteriér átria nabo intimní prostor komorního divadla. Je zde popsán proces hledání výsledné podoby inscenace, zabývá se nerealizovanými nápady a koncepcemi a přibližuje finální tvar. Porovnává přístup (klady i zápory) režisérek obou inscenací ke spolupráci se scénografem. Jedna, s menšími zkušenostmi práce se scénou, určila úkoly pro výtvarníka a očekávala řešení. Druhá se naopak chtěla velkou měrou na hledání vizuálních prostředků podílet.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.