National Repository of Grey Literature 62 records found  previous11 - 20nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
THE EFFECT OF PRIMARY FLIGHT INFORMATION FAILURE ON SAFETY AND RELIABILITY OF AIRCRAFT
Sklenář, Filip ; Badánik, Benedikt (referee) ; Juračka, Jaroslav (referee) ; Hlinka, Jiří (advisor)
It is necessary to have certain flight information available to control the airplane. This information is usually displayed on flight instruments, which are located on the dashboard of the aircraft. In case of loss of indication or misleading indication of certain devices, control of the aircraft can be very complicated or even impossible. The dissertation deals with the issue of loss of information indication from aerometric instruments (especially from the airspeed indicator). The work contains research on the course of degradation of total pressure measurements using a Pitot tube. Based on this research, it is possible to design a new system for detecting blockage of the Pitot tube, which will increase aviation safety. The phenomenon described was investigated in a wind tunnel and in real conditions. Furthermore, the work defines instructions for the compilation of an emergency procedure, which the pilot could use in the event of a fault condition with aerometric instruments. The real possibilities of use were demonstrated on a Cessna 172SP aircraft during the validation experiment. The validation experiment proved the possibilities of the safe usage of the emergency procedure during flight. The final part of the work is focused on the evaluation of possible changes in the creation of reliability and safety analyzes with regard to the application of new knowledge based on this work.
Prediction of Warranty Costs
Vintr, Michal ; Chovanec,, Alexej (referee) ; Čorňák, Štefan (referee) ; Hlinka, Jiří (referee) ; Teš, Vasilij (advisor)
The thesis deals with warranty costs and their prediction when providing one-dimensional and two-dimensional warranties. This thesis focuses on the presentation of practically applied methods and procedures which enable suppliers and manufacturers to get the information necessary for rational decision making while providing warranties for complex products as early as in the initial stages of their life cycle. The thesis starts with a concise summary and evaluation of a present state of the issue. In the first part of the thesis the possibilities of warranty costs prediction for complex products are analyzed when using one-dimensional and namely two-dimensional quality warranties. In this part there is a detailed analysis of different possibilities when predicting systems and items reliability. Next, there is introduced the way of integrating warranty costs prediction into the FMEA/FMECA method. In the second part of the thesis there is specified the procedure for determining the moment of warranty period termination using two-dimensional warranty in case sufficient data from complaint procedure is not available. In the third part the time development of warranty costs and related measures are determined, and the way of prediction of their time development is suggested. The way of continuous monitoring, and evaluating warranty costs and related measures are also introduced in this part of the thesis.
New Approaches in Numerical Aeroelasticity Applied in Aerodynamic Optimization of Elastic Wing
Navrátil, Jan ; Slavík, Svatomír (referee) ; Komárek,, Martin (referee) ; Hlinka, Jiří (advisor)
Aeroelasticita je nezbytná vědní disciplína zahrnuta do návrhu letounů. Zaměřuje se na předpovídání jevů, které vznikají vlivem interakce aerodynamických, elastických a setrvačných sil. Tyto jevy často vedou ke katastrofickým následkům, proto musí být prokázáno, že nevzniknou v rozsahu rychlostí ohraničujících letovou obálku. Aplikace moderních materiálů při konstrukci draku, spolu se snahou navrhnout aerodynamicky efektivní tvar křídel, vede ke zvyšování poddajnosti letounů. To má za následek změnu aerodynamických vlastností a také k výraznějšímu vliv na aeroelastické jevy, které mohou být vyvolány snadněji vlivem pohybů tuhého tělesa než v případě tužších konstrukcí. Aeroelastické jevy mohou vznikat v širokém rozsahu rychlostí zahrnujícím i transsonickou oblast. V této oblasti je ovlivněna zejména rychlost, při níž dochází k třepetání, a to vlivem nelineárních jevů v proudu. Běžné nástroje, které jsou založeny na lineárních teoriích, nejsou schopny tyto nelineární jevy popsat. Cílem práce je proto navrhnout, implementovat a otestovat nástroj pro výpočetní (numerickou) simulaci aeroelasticity. Nástroj má využívat řešič proudového pole, který je schopen předpovědět nelineární jevy. V práci je kladen důraz na simulaci statické aeroelasticity. V práci jsou popsány metody, které je nutno zahrnout do numerické simulace statické aeroelasticity. Dále je popsán vlastní nástroj a je provedeno zhodnocení konvergence statických aeroelastických výpočtů. Funkčnost nástroje byla ověřena na příkladech, kdy byly použity různé aerodynamické a strukturální modely. Nástroj byl také aplikován při aerodynamické tvarové optimalizaci poddajného křídla. Výsledky optimalizace a její výpočetní náročnost byly porovnány s případem optimalizace tuhého křídla. Na závěr je v práci prezentován příspěvek autora do výzkumu zaměřeného na zhodnocení vlivu časové synchronizace mezi CFD a CSM řešiči. Použitý testovací případ je transsonické obtékání křídla na začátku třepetání (flutteru). Výsledky byly srovnány s experimentálními daty poskytnutými NASA.
DOA organization in the environment of Brno University of Technology
Panáček, Jiří ; Juračka, Jaroslav (referee) ; Hlinka, Jiří (advisor)
This diploma thesis deals with DOA organization in the environment of Brno University of Technology. Its aim is a research of regulatory requirements for the DOA; to propose a procedure for obtaining Design Organization Approval and a summary of information about necessary staffing.
Functional Hazard Assessment (FHA) of 4-seat aircraft
Jakl, Jan ; Weisman, Andrej (referee) ; Hlinka, Jiří (advisor)
At the beginning this master's thesis includes of a comprehensive review of aircraft accidents in this category, 2-6-digit aircraft for passenger transport. Since this work focused on autopilot, so naturally there is a basic overview of most common autopilots, which can be found in these aircraft now, but in the future. Functional hazard analysis (FHA) for the 4-seater plane for passenger services primarily investigates cases of catastrophic malfunction, which in most cases accompanied by the likelihood taken from different databases. The airplane, which is created for this analysis will preferably equipped with instruments for IFR flights. There is also a brief overview of the regulations necessary for the installation of these systems in the airplane. At the end of this work is to design the dashboard, a design layout of equipment for future aircraft, with an emphasis on maximum transparency.
Design of the Aircraft VUT 001 MARABU Modification Powered by Hydrogen Fuel Cells and Batteries
Bencalík, Karol ; Píštěk, Antonín (referee) ; Hlinka, Jiří (advisor)
The main topic of this thesis is a design of VUT 001 airplane fuel transformation by means of fuel cells and storage batteries. A list of components available on the market was drawn up, their building in the airplane and the engineering design for mounting the electric motor into the structure. The thesis also includes the mass and centering analysis of flight performance and stability control.
Possibilities of Using Hydrogen in Aviation
Jurečka, Radek ; Rousek, Miroslav (referee) ; Hlinka, Jiří (referee) ; Píštěk, Antonín (advisor)
The thesis is focused to hydrogen usage in the aviation. There are shown existing types of fuel cells and hydrogen storage possibilities. Main part of the thesis is conceptual design of small UAV with hydrogen fuel cell, which will show potential of hydrogen power system.
Conceptual design of training aircraft with electric propulsion
Seman, Matúš ; Zikmund, Pavel (referee) ; Hlinka, Jiří (advisor)
This thesis is focused on conceptual design of electric powered training aircraft, using certification guidelines CS-LSA. Designing process of geometrical and aerodynamic characteristics is primary based on statistics of certificated aircrafts in this particular category. The following calculation of performance stabilities and flight performances is based on knowledge of aerodynamic polar. The calculation of the polar is also part of this thesis. The last part of the thesis consists of construction design of the front part of fuselage and engine static structural analysis of engine mounts.
The Integrated Method Utilizing Graph Theory and Fuzzy Logic for Safety and Reliability Assessment
Janhuba, Luboš ; Vališ, David (referee) ; Třetina, Karel (referee) ; Hlinka, Jiří (advisor)
Dizertační práce se zabývá návrhem integrované metody hodnocení bezpečnosti a spolehlivosti palubních leteckých systém za použití teorie grafů a fuzzy logiky. Navržená integrovaná metoda je univerzálně použitelná v oblasti hodnocení bezpečnosti a spolehlivosti, nicméně je primárně navržená pro použití v oblasti General Aviation a civilních bezpilotních prostředků. Současná podoba hodnocení spolehlivosti je téměř výhradně závislá na úsudku analytika. Použití komerčních softwarových nástrojů pro hodnocení spolehlivosti je extrémně nákladné, přičemž možnost přístupu a úpravy použitých algoritmů je minimální. Současný prudký vývoj palubních letecký systému je spojen s jejich zvyšující se komplexností a sofistikovaností. Integrovaná metoda používá teorii grafů, jako nástroj modelování funkčních závislostí mez jednotily prvky systému. Použití teorie grafu současně umožňuje daný systém analyzovat, hodnotit hustotu vzájemné funkční vazebnosti, identifikovat důsledky případných poruchových stavů. Aplikace fuzzy logiky umožňuje manipulovat s expertní znalostí a stanovit kritičnost daného prvku a systému. Kritičnost prvku zohledňuje pravděpodobnost jeho selhání, možnost detekce dané poruchy, závažnost těchto selhání vzhledem k vlivu na alokované funkce.
Airplanes powered by eletric energy
Behúl, Michal ; Hlinka, Jiří (referee) ; Bencalík, Karol (advisor)
The aim of this bachelor’s thesis is electric propulsion used in airplanes and overview of airplanes with this kind of propulsion. Thesis is divided into three main parts. First part describes electric propulsion systems, mainly descriptions of batteries. Second part describes chosen airplanes with electric propulsion in use and promising prototypes still in development. Third part is construction design of electrical propulsion system with 50 kW motor, mainly focusing on computing needs for batteries.

National Repository of Grey Literature : 62 records found   previous11 - 20nextend  jump to record:
See also: similar author names
4 Hlinka, Jan
1 Hlinka, Jaroslav
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.