Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 34 záznamů.  začátekpředchozí25 - 34  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Fylogenetická příbuznost mezi Homo neanderthalensis a Homo sapiens
Janda, Petr ; Dvořáková, Radka (vedoucí práce) ; Hora, Martin (oponent)
Cílem této bakalářské práce je přiblížit problematiku fylogenetické příbuznosti mezi druhy Homo neanderthalensis a Homo sapiens. Prvním krokem je shrnutí poznatků o dané problematice vyplývajících z fosilních nálezů obou druhů. Zkoumány jsou zde znaky jednak přímo odvoditelné z fosilií (např. morfologické), tak i znaky, které lze z fosilií jen s určitou pravděpodobností odhadnout (např. sociologické). Na závěr jsou uvedeny znaky dokazující jednak podobnost, tak i odlišnost obou druhů a na základě těchto znaků je zhodnoceno, do jaké míry jsou si oba druhy příbuzné a do jaké míry si tudíž zaslouží být klasifikováni jako jeden druh. Klíčová slova: fylogeneze, příbuznost, Homo neanderthalensis, Homo sapiens, morfologie, sociologie
Dětský výtvarný projev v předškolním věku
DVOŘÁKOVÁ, Radka
Bakalářská práce se zabývá výtvarným projevem dětí předškolního věku. Pojednává o výtvarných technikách v tomto období a dokládá praktické ukázky tvorby formou výtvarných lekcí. Pozornost je věnovaná také volnému času a výtvarným činnostem vznikajícím ve volném čase. V teoretické části blíže charakterizuji pojem volný čas, dětský výtvarný projev a předškolní věk. Poukáži na zvláštnosti daného věku a nastíním diagnostické možnosti dětského výtvarného projevu. Blíže charakterizuji tvořivost jako výchozí pojem a specifikuji výtvarné techniky v předškolním věku. Cílem bakalářské práce bude ověřit teoretické poznatky v praxi formou praktických ukázkových lekcí výtvarné tvorby dětí. Praktická část je tvořena formou ukázkových lekcí výtvarné tvorby 5 dětí předškolního věku. Popisuji zde a zhodnocuji jednotlivé činnosti na základě stanovených cílů a dokládám ukázky tvorby dětí.
Vliv náboženského vyznání na názory o vzniku a vývoji živých soustav
Korda, Petr ; Dvořáková, Radka (vedoucí práce) ; Schierová, Zuzana (oponent)
V této práci jsem se zabýval vlivem náboženského založení studentů vysokých a středních škol přírodovědného zaměření na příjímání či odmítání teorií o vzniku a vývoji života, tedy evoluce přírodním výběrem a teorií postulujících nadpřirozené činitele. Rešerše literatury obsahuje kapitoly věnující se evoluci, kreacionismu, ID, náboženství a výzkumy na tato témata. Ve výzkumné části mé práce je uvedena vlastní analýza na vzorku studentů. Výzkum proběhl formou dotazníkového šetření na studentech vysokých škol, převážně PřF UK a středních školách, které jsou fakultní školy PřF UK. Přínosem práce je zjištění souvislostí mezi náboženským založením studentů a jejich názory na teorie vzniku života, evoluci přírodním výběrem, kreacionismus a Inteligentní design. Klíčová slova: Evoluce přírodním výběrem, Inteligentní design, kreacionismus, náboženství, víra
Představy o vzniku života ve vědě vs. SŠ učebnicích
Vávrová, Anna ; Dvořáková, Radka (vedoucí práce) ; Toman, Jan (oponent)
Teorie vzniku života v hodinách biologie na středních školách - toto téma se v učebnicích omezuje na pojmy jako abiogeneze, panspermismus, kreacionismus, biologická a chemické evoluce. To co bylo před lety vepsáno do středoškolských učebnic, ve většině případů již není aktuální. Cílem této bakalářské práce je shrnout nejnovější vědecké poznatky související s tématem vzniku života a následně je porovnat s obsahem středoškolských učebnic, který je předkládán studentům středních škol. Práce je rozdělena na tři části, kde první bude literární rešerše zaměřená na odborné vědecké články věnující se tématu vzniku života (buňky). Další tvoří rešerše obsahu výukového materiálu středoškolských učebnic a v poslední dvě předcházející části porovnám. Mojí snahou je poukázat na informace, které mohou být již mylné či zastaralé a na středních školách jsou přednášeny studentům jako fakta. Po srovnání aktuálních poznatků s obsahy dnes používaných učebnic bych doporučila samotný výklad aktualizovat informacemi, o které bylo v posledních letech toto téma obohaceno.
Anatomické změny na kostrách v evoluci rodu Homo
Hoffmannová, Valérie ; Dvořáková, Radka (vedoucí práce) ; Schierová, Zuzana (oponent)
Cílem bakalá ské práce je popsání anatomických znak na kostrách druh Homo habilis, Homo erectus, Homo neanderthalensis, Homo sapiens a Homo naledi. U každého druhu jsou popsány ty znaky, které jej charakterizují. D raz je kladen p edevším na shrnutí anatomie lebky a pánve, jsou však také uvedeny i další znaky, typické pro dané druhy. Součástí práce je nastín ní pohyblivosti a funkčnosti kostry. Informace u jednotlivých druh jsou dopln ny i popisem vn jších znak , které jsou dány anatomií kostry.
Důkazy evoluce
Korda, Petr ; Dvořáková, Radka (vedoucí práce) ; Lhotský, Josef (oponent)
V této práci jsem se věnoval rešerši důkazů podporujících evoluci přírodním výběrem. Cílem bylo předložení a popsání těchto důkazů. Zaměřil jsem se na důkazy z oblasti paleontologie, biogeografie a na podobnosti na základě anatomie, morfologie a molekulární biologie. Z rešerše vyplývá, že existuje mnoho argumentů na podporu evoluce přírodním výběrem a dále také to, že se zastánci alternativních teorií snaží evoluci vyvracet. Přínosem této práce je předložení argumentů podporujících evoluci, stejně tak jako popsání argumentů proti evoluci a nastínění problémů spojených s výukou evoluce. Klíčová slova: Evoluce, důkazy, darwinismus, neodarwinismus, inteligentní design, kreacionizmus
Využívání Botanické zahrady PřF UK v Praze ve výuce biologie a přírodopisu.
Nováková, Eliška ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Dvořáková, Radka (oponent)
Předkládaná diplomová práce je zaměřená na využívání botanické zahrady PřF UK v Praze učiteli v rámci organizační formy exkurze. Učitelé využívají tuto zahradu s různými cíli a s různou intenzitou. Tato práce přináší shrnutí tohoto využívání zpracováním dotazníkového šetření, které proběhlo mezi učiteli základních škol a gymnázií. V práci jsou testovány následující hypotézy: 1. Učitelé s délkou praxe delší než dvacet let využívají exkurze méně než učitelé s délkou praxe kratší než dvacet let. 2. Muži využívají komentované prohlídky více než ženy. 3. Učitelé gymnázií využívají geopark pro exkurzi více než učitelé základních škol. 4. Učitelé s délkou praxe delší než dvacet let navštěvují jiné zahrady než PřF UK v Praze a Troju méně než učitelé s délkou praxe kratší než dvacet let. Dále jsou v práci shrnuty základní informace o exkurzi jako organizační formě. Práce se v neposlední řadě zabývá botanickou zahradou PřF UK v Praze, jejími sbírkami, historií a možnostmi využití pro školy.
Výběr vhodné formy financování vlastního bydlení
Kubíček, Michal ; Dvořáková, Radka (oponent) ; Meluzín, Tomáš (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce je zaměřena na možnosti financování bydlení v České republice. Nejprve jsou zde popsány některé ze základních pojmů, se kterými se můžeme setkat v přímém styku s touto problematikou. Dále popisuje některé druhy financování bydlení se kterými se můžeme setkat. Pro daný typ investora byly navrženy některé možnosti financování bytových potřeb, a ty jsou v krátkosti charakterizovány. Následně jsou zde popsány jednotlivé výhody a nevýhody, včetně návrhu.
Návrh a zavedení systému sběru informací o spolehlivosti stroje
Kurowski, Dušan ; Dvořáková, Radka (oponent) ; Fiala, Alois (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá návrhem systému sběru informací o reklamacích strojů, zavedením tohoto systému a návrhem dalšího zpracování dat pro eliminaci nákladů na reklamace.
Posouzení vlivu ÚSES na stabilizační funkce v krajině
DVOŘÁKOVÁ, Radka
Během posledních 50 let docházelo v zemědělské krajině ke scelování orné půdy do velkých nepřerušených celků. Byly rozorány meze, které oddělovaly jednotlivá pole a tvořily pásy přirozených ekosystémů mezi intenzivně obdělávanými zemědělskými monokulturami. Odstranění mezí značně přispělo ke snížení biodiverzity v krajině. Dnes je snaha tento stav napravit. Za tímto účelem bylo navrženo vytváření územního systému ekologické stability (ÚSES), jehož součástí je i vysazovní biokoridorů - liniových prvků, které předělují stávající velké půdní celky a zvyšují biologickou diverzitu. Tato stanoviště mají na okolní krajinu řadu pozitivních vlivů. Mohou být ale také útočištěm škůdců. Příkladem je vysazování střemchy hroznovité (Prunus padus), která je místem přezimování a primárním hostitelem mšice střemchové (Rhopalosiphum padi) - obilného škůdce a přenašeče virových chorob. Cílem práce bylo zhodnotit vlivy ÚSES na okolní části krajiny a to jak vlivy pozitivní, tak negativní. Velká pozornost byla věnována průzkumu, jak přítomnost vysázených střemch působí na početnost a rozšiřování mšic na polích přiléhajících k biokoridoru. Pro výzkum byl zvolen relativně nově vysázený biokoridor ?Hlvatecký rybník? v katastrálním území Sedlec u Českých Budějovic. Na základě výsledků byly zhodoceny vlivy biokoridoru a byla navržena doporučení pro vysazovaní tak, aby se zabránilo negativním vlivům spojeným s rozšiřováním škůdců.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 34 záznamů.   začátekpředchozí25 - 34  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
9 DVOŘÁKOVÁ, Renata
3 DVOŘÁKOVÁ, Romana
9 Dvořáková, Radka
9 Dvořáková, Renata
3 Dvořáková, Romana
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.