National Repository of Grey Literature 165 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
The effectiveness of mind-mapping learning strategy to extend vocabulary knowledge among elementary students
Šnevajsová, Helena ; Mikuláš, Martin (advisor) ; Kacafírková, Petra (referee)
Knowledge of vocabulary is an essential part of linguistic competence. Many students learn English vocabulary by translation and rote memorisation of vocabulary lists, which can result in the inability to use the words in well-formed sentences and appropriate contexts. Some students may find rote memorisation monotonous. This study examines the effectiveness of using the mind-map learning strategy to extend English vocabulary. Thirty-one elementary school students (15 men and 16 women) from two different elementary schools completed a short test before vocabulary instruction to obtain baseline data. Vocabulary instruction with the use of mind maps learning strategy followed. The recall was measured at the end of the lesson and one to two weeks after vocabulary instruction. A subjective assessment of the mind map learning strategy to learn vocabulary was taken. The results show that the knowledge of vocabulary items improved compared with the baseline. Moreover, students retained similar knowledge even after one to two weeks. New information was moved to the long-term memory of the students. Students were able to recall vocabulary from a medium- term perspective. Subjective assessment of the learning strategy showed that students enjoy learning vocabulary with mind maps more than writing vocabulary...
British VS. American English – A comparative study
Ohrazda, David ; Šťastná, Dagmar (referee) ; Sedláček, Pavel (advisor)
Tato bakalářská práce je zaměřena na porovnání rozdílů Britské a Americké angličtiny, dvou nejrozšířenějších variací anglického jazyka, který je po celém světě využíván ať už jako mateřský jazyk nebo vyučovaný druhý jazyk pro snazší mezinárodní komunikaci. Práce se stručně zabývá historií jazyka a následně rozebírá rozdíly v oblastech gramatiky, výslovnosti a slovníku s příklady dané problematiky. Práce rovněž pojednává o kulturních vlivech, které ovlivnily vývoj jazyka. Pro práci jsem použil knižní a internetové zdroje. Hlavním cílem bakalářské práce je poskytnout a ukázat jakým způsobem se jeden jazyk může lišit na základě odlišné národnosti.
Mobile Game for Practicing English Vocabulary
Hubík, Antonín ; Kanich, Ondřej (referee) ; Dyk, Tomáš (advisor)
Cílem této práce bylo navrhnout a implementovat multiplatformní vzdělávací mobilní hru pro procvičování a rozšiřování anglické slovní zásoby. Hra je založena na pravidlech slovní kopané a jí podobných her se slovy a obsahuje režim online hry dvou hráčů proti sobě. Aplikace využívá platformu .NET, kde je implementována v jazycích C# a XAML. Činnost mobilního klienta závisí na vzdálených službách, které byly nasazeny s využitím vhodných cloudových služeb a integračních možností platformy Microsoft Azure. Verze mobilní aplikace pro Android byla publikována prostřednictvím Google Play v režimu přístupu pro testování a ozkoušena na uzavřené skupině uživatelů s vlastními zařízeními. Na základě zpětné vazby z testování byly navrženy možnosti dodatečných vylepšení v oblastech odstranění technických slabin a přidání nových funkcionalit.
Automatic Selection of Representative Pictures
Bank, Tomáš ; Beran, Vítězslav (referee) ; Polok, Lukáš (advisor)
This paper belongs to field of computer vision. It deals with clustering photographs by content and selection of representative one. In this paper is described a few methods and approaches to reach the goal, and proposal of algorithm comes from those approaches. The example of usage this application can be selecting a representative photo from large albums.
Using Word-Association Games for Language Teaching
Babača, Martin ; Otrusina, Lubomír (referee) ; Smrž, Pavel (advisor)
This thesis explores the use of the word associative game Codenames in language learning, especially learning English as the second language. In order to achieve the goal, it addresses the problem of explaining semantic relations among words. The explanations take advantage of word sketches, provided by the Sketch Engine tool, and of word descriptions available in specialized English dictionaries. The implemented extension of the previously created engine for playing Codenames enables explaining the automatically suggested relations among the hint words and intended words in each game, motivating users for further exploration of the studied language.
Mobile Game for Practicing English Vocabulary
Hubík, Antonín ; Kanich, Ondřej (referee) ; Dyk, Tomáš (advisor)
Cílem této práce je navrhnout a implementovat multiplatformní vzdělávací mobilní hru pro procvičování a rozšiřování anglické slovní zásoby. Hra je založena na pravidlech slovní kopané a jí podobných her se slovy a obsahuje minimální prototyp režimu online hry dvou hráčů proti sobě. Aplikace využívá platformu .NET, kde je implementována v jazycích C# a XAML. Části řešení dostatečně připravené pro produkční prostředí byly nasazeny s využitím vhodných cloudových služeb Microsoft Azure. Aplikace na Android byla publikována lokálně a ozkoušena na vybrané skupině uživatelů v rámci uzavřeného testování. Výsledky testování posloužily k určení stavu řešení v okamžiku dokončení práce a na na jejich základě byla navržena možná vylepšení nad rámec technických nedostatků a omezení.
Development of Vocabulary in Elementary School Pupils
Čekalová, Anna ; Chejnová, Pavla (advisor) ; Doležalová, Eliška (referee)
The master's thesis focuses on developing pupils' vocabulary and the current didactic perspective on how to contribute to its highest level. The theoretical part primarily addresses the professional view on language acquisition in children and the specifics of speech and vocabulary development in different age periods before and during school age. The theoretical section also presents the research results on the speed of vocabulary acquisition in children and pays attention to vocabulary learning. In the practical part of the thesis, a research study was conducted to determine the vocabulary level among 5th-grade pupils using the Type-Token Ratio (TTR) index. Two main research questions were formulated for the study. The first research question examined whether the richness of students' vocabulary improves after they engage in text exercises and didactic games aimed at vocabulary practice. The second research question focused on differences in vocabulary richness between girls and boys. The results were compared with existing research studies. The research findings emphasise the importance of long-term and regular enrichment of vocabulary and highlight the role of teachers in supporting active word usage and communication in the teaching process. The main finding, consistent with previous research,...

National Repository of Grey Literature : 165 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.