National Repository of Grey Literature 7 records found  Search took 0.00 seconds. 
Cognitive processes of blind pupils when perceiving geometrical shapes
Kochová, Klára ; Jirotková, Darina (advisor) ; Hejný, Milan (referee)
OF THE THESIS The topic of this thesis is to study the cognitive processes (especially perception, imagination and thinking) of blind pupils through experiments with geometric objects. Tools of the experiment are four tasks (two for one pupil, two for a pair of pupils) that are recorded, transcribed into written protocols and analysed. An overview of the involved cognitive functions or naming of missing cognitive functions has been complied on basis of the specialised literature as a theoretical solution of analysis. Findings of psychology of mathematics didactic were other important theoretical starting points. The ones which are devoted to the tactile perception (of geometrical objects), stages of Piaget operation developments, cognitive mechanisms in mathematics and importance of communication in mathematics or geometry teaching are involved in the theses. Analysis of the experiments involves observations of the tactile perception, imaginations, thinking, cognitive processes, speech and communication, and other occurrences essential for specific tasks.
Cognitive precesses of blind pupils when perceiving geomatrical shapes
Šleglová, Klára
BSTRAKT DIPLOMOVÉ PRÁCE Tématem diplomové práce je zkoumání kognitivních procesů (zejména vnímání, představ a myšlení) u nevidomých žáků prostřednictvím experimentů geometrickými tělesy. Nástrojem experimentu jsou čtyři úlohy (dvě pro jednoho žáka, dvě pro dvojici žáků), které jsou zaznamenány na video, přepsány do písemných protokolů a poté analyzovány. Jako teoretické východisko analýz byl na základě odborné literatury sestaven přehled zapojených, resp. pojmenování deficitních kognitivních funkcí. Dalšími důležitými teoretickými východisky byly také poznatky práci jsou z nich obsaženy ty, které se věnují vývoji hmatového vnímání (geometrických těles), vývojovým stádiím vytváření operací dle Piageta, kognitivním mechanismům v významu komunikace ve výuce matematiky (resp. Analýza experimentů zahrnuje pozorování hmatového (taktilního) vnímání, představ, myšlení, kognitivních procesů, řeči a komunikace, popř. jiných jevů podstatných pro konkrétní úlohu. LÍČOVÁ SLOVA nevidomý žák, kognitivní procesy, (deficitní) kognitivní funkce, komunikace, geometrická tělesa, průvodní jevy těles, taktilní vnímání
Support for the development of tactile perception through the material of the Tactual profile
SVOBODOVÁ, Kristýna
The bachelor thesis deals with the topic of support of the development of tactile perception through the material Tactual Profile. The aim of the bachelor thesis is to create an individual plan for the development of tactile perception of a selected pupil with visual impairment using the Tactual Profile material. The partial goal was to evaluate the individual child development plan. And the research question was set for the above objectives: How did the Tactual Profile contribute to the development of tactile perception in case of the chosen pupil? The thesis is divided into two parts, a theoretical and a practical part. The theoretical part is divided into two chapters. The first chapter deals with the definition of the terms of visual impairment, etiology, classification. The second chapter is concerned with education of pupils with visual impairment, i.e. institutional and legislative anchoring, special pedagogical care, and re-education and compensation possibilities, which include tactile and auditory perception or higher compensatory senses. The practical part includes three chapters. The third chapter defines the aims of the work and the methodical procedure, including the introduction of the Tactual Profile method, and the child educated in the kindergarten, who was the subject of the research. The qualitative strategy in case study design using methods of document analysis, participating observation and interview with teachers is used to fulfil the objectives of this work. The fourth chapter presents proposals of special pedagogical interventions for individual development of the monitored child. The final fifth chapter is dedicated to summary and discussion.
Examination of the tactile perception of visually impaired pupils of older school-age through an assessment procedure called Tactual Profile
Kunstová, Adéla ; Šumníková, Pavlína (advisor) ; Květoňová, Lea (referee)
This diploma thesis is focused on the problematics of examination of tactile perception in older school-age pupils with severe visual impairment. The thesis has got three main parts. The first part deals with tactile perception, defines its main characteristics, properties and obstacles associated with tactile perception. It also deals with the role of touch in the life of pupils with visual impairment. A large part of this chapter focuses on the description of orientation aids for visually impaired students. In conclusion, there are mentioned the diagnostic instruments by which the tactile perception is judged. The second part deals with the Tactual Profile observation instrument. There is a detailed description of its purpose and use and there are also mentioned foreign studies on this instrument of Dutch origin. The practical part includes the study of the level of tactile perception in school-aged pupils with visual impairment through the Tactual Profile test. The aim of this diploma thesis is to determine the functionality and usability of this test material (Tactual Profile) in praxis in the given age group of pupils and students with visual impairment. Keywords Tactile perception, touch, visual impairment, Tactual Profile test, school age, older school-age pupils, diagnostics, blindness.
Cognitive precesses of blind pupils when perceiving geomatrical shapes
Šleglová, Klára
BSTRAKT DIPLOMOVÉ PRÁCE Tématem diplomové práce je zkoumání kognitivních procesů (zejména vnímání, představ a myšlení) u nevidomých žáků prostřednictvím experimentů geometrickými tělesy. Nástrojem experimentu jsou čtyři úlohy (dvě pro jednoho žáka, dvě pro dvojici žáků), které jsou zaznamenány na video, přepsány do písemných protokolů a poté analyzovány. Jako teoretické východisko analýz byl na základě odborné literatury sestaven přehled zapojených, resp. pojmenování deficitních kognitivních funkcí. Dalšími důležitými teoretickými východisky byly také poznatky práci jsou z nich obsaženy ty, které se věnují vývoji hmatového vnímání (geometrických těles), vývojovým stádiím vytváření operací dle Piageta, kognitivním mechanismům v významu komunikace ve výuce matematiky (resp. Analýza experimentů zahrnuje pozorování hmatového (taktilního) vnímání, představ, myšlení, kognitivních procesů, řeči a komunikace, popř. jiných jevů podstatných pro konkrétní úlohu. LÍČOVÁ SLOVA nevidomý žák, kognitivní procesy, (deficitní) kognitivní funkce, komunikace, geometrická tělesa, průvodní jevy těles, taktilní vnímání
Cognitive processes of blind pupils when perceiving geometrical shapes
Kochová, Klára ; Jirotková, Darina (advisor) ; Hejný, Milan (referee)
OF THE THESIS The topic of this thesis is to study the cognitive processes (especially perception, imagination and thinking) of blind pupils through experiments with geometric objects. Tools of the experiment are four tasks (two for one pupil, two for a pair of pupils) that are recorded, transcribed into written protocols and analysed. An overview of the involved cognitive functions or naming of missing cognitive functions has been complied on basis of the specialised literature as a theoretical solution of analysis. Findings of psychology of mathematics didactic were other important theoretical starting points. The ones which are devoted to the tactile perception (of geometrical objects), stages of Piaget operation developments, cognitive mechanisms in mathematics and importance of communication in mathematics or geometry teaching are involved in the theses. Analysis of the experiments involves observations of the tactile perception, imaginations, thinking, cognitive processes, speech and communication, and other occurrences essential for specific tasks.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.