National Repository of Grey Literature 190 records found  beginprevious181 - 190  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Aspect of the characters in the short story works of Čapek - Chod
Karlovcová, Michaela ; Wiendl, Jan (advisor) ; Heczková, Libuše (referee)
This bachelor thesis deals with the characterization of the characters in the stories of Čapek Chod. Using the theoretical classification, I analyze each character and based on that I determine to what extent they have analyzed the elements affect the characterization of the characters and the eventual construction of reading. I came to the conclusion that all these elements are more or less involved in this characterization, however, it is not immutable. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The influence of French poetry on the genesis of Vítězslav Nezval's poetics
Binarová, Hina ; Wiendl, Jan (referee) ; Kořená, Markéta (advisor)
Rozsáhlé, mnohovrstevné a žánrově bohaté básnické dílo Vítězslava Nezvala zaujímá v české poezii od 20. let minulého století významné místo a nepochybně tvoří v jejím vývoji jeden z mezníků. V N ezvalově díle se syntetizovaly mnohé tendence příznačné pro českou poezii 19. století, počínaje Máchou a konče Březinou, stejně jako proměny básnického slova, které do české poezie počátkem 20. století vnesli Nezvalovi předchůdci, básníci jako byli S. K. Neumann, Jakub Deml, Karel Toman, Fráňa Šrámek, Viktor Dyk a další. Vedle díla těchto hlavních představitelů české lyriky na počátku 20. století sehrála při zrodu Nezvalovy poezie a jeho současníků, k nimž patří Jiří Wolker, Jaroslav Seifert, Konstantin Biebl a další, velikou, rozhodující a neopominutelnou roli francouzská poezIe. Význam francouzské poezie pro českou básnickou tradici se nejvýrazněji prosazoval od překladů Jaroslava Vrchlického, které vznikaly vosmdesátých letech 19. století a jeden z hlavních představitelů tzv. francouzských prokletých básníků, Charles Baudelaire, měl nepochybně podstatný vliv na poezii Otokara Březiny, který patřil k Nezvalovým milovaným básníkům, jak to dokládá jeho dedikace knihy Básně noci (1930) právě Březinovi. Navíc vztahy české literatury a kultury k francouzské literatuře a kultuře byly ve dvacátých a třicátých letech...
Critical reception of J.K. Šlejhar's work
Komárek, Jan ; Heczková, Libuše (referee) ; Wiendl, Jan (advisor)
Dílo Josefa Karla Šlejharajiž sto dvacet let dráždí svým otevřeným zobrazením zla a utrpení. Šlejhar je autor, na kterého se nikdy úplně nezapomnělo, ale který také nikdy nebyl středem zájmu čtenářů, literárních historiků či kritiků. Důkazem toho může být to, že zatím není k dispozici jeho sebrané dílo ani vyčerpávající monografie. Snad největšího zájmu se Šlejhar těší poslední roky. Nejlepším dokladem může být film Jaroslava Brabce na motivy Šlejharovy nejznámější práce Kuře melancholik. Jak napovídá název naší práce, cílem není přímo J. K. Šlejhar ani jeho dílo, ale soustředíme se na recepci kritiky, případně na články zaměřené najeho osobu. Ohlas jsme si časově omezili na články, které vyšly během Šlejharova života, a nekrology či články, které vyšly krátce po jeho smrti. Základní informace o ohlasu jsme čerpali z Ústavu pro českou literaturu, tyto údaje jsme v průběhu bádání dále rozšiřovali a doplňovali. Také jsme pro získání více informací využili Šlejharovu pozůstalost uloženou v Literárním archivu Památníku národního písemnictví a pochopitelně primární Šlejharovo dílo.
Ivan Slavík - essayist and journalist
Bláhová, Jitka ; Kořená, Markéta (referee) ; Wiendl, Jan (advisor)
Jméno Ivana Slavíka jev širším čtenářském okruhu téměř neznámé. Pokud tu existuje představa o jeho díle, týká se Slavíkovy katolicky orientované poezie. Pravděpodobně je to dáno tím, že ve středoškolských porevolučních učebnicích literatury se jeho jméno objevuje pouze zřídka (v období totality jeho dílo v učebnicích reflektováno nebylo). Jeho esejistická a publicistická činnost je takřka neznámá; domnívám se, že hlavním důvodem je charakter periodik a sborníků, do nichž Slavík přispíval: většinou se jednalo o okrajové a regionální noviny (spolupráce s významnějšími periodiky, stoj ícími v centru kulturního a společenského dění, mu byla totalitním režimem znemožněna) . Cílem mé diplomové práce je zmapování Slavíkova původního ne-básnického díla: chronologické uspořádání jeho předmluv, doslovů a publicistických statí nejrůznějších žánrů a zaměření. Dílčí kapitoly práce jsou sondami do jednotlivých desetiletí, v nichž Slavík svou ne -básnickou činnost rozvíj el, počínaj e 4 O . léty. Léta 60. a 70. jsou zaměřením Slavíkovy tvorby úzce propojena; z důvodu zachování maximální soudržnosti tématu tvoří společnou kapitolu. Zároveň jsem se ve své práci pokusila sledovat a zaznamenat tendence a tematické okruhy, kterými se autor zabývá a které jsou typické pro dané období jeho tvorby. Ze společenskopolitických...
Zdeněk Kalista as a literary critic
Malínek, Vojtěch ; Heczková, Libuše (referee) ; Wiendl, Jan (advisor)
Zdeněk Kalista bezesporu patří k nejvýraznějším osobnostem české vědy a kultury uplynulého století. Vyvíjel aktivní činnost v mnoha oblastech společenského života, meZI nimiž dominovala především historie a literatura. V širším povědomí veřejnosti je dnes zapsán nejspíše jako kulturní historik, který se specializoval především na oblast českých dějin a kultury doby barokní, v níž mnohá jeho díla můžeme i z dnešního hlediska hodnotit jako průkopnická a dosud platná. Komplikované životní osudy a nepřízeň doby způsobily, že k plnému zhodnocení Kalistova významu se česká historická věda pozvolna dobírá až dnes,l kdy řada jeho prací vychází vůbec poprvé? Na své definitivní zasazení do kontextu vývoje české literatury Kalista stále ještě čeká, byť část jeho působení v jejím rámci - Kalistova poezie z počátku dvacátých let - je alespoň v hrubých obrysech v základních pracích pro příslušné období reflektována. Tato diplomová práce by se měla zabývat působením Zdeňka Kalisty jako literárního kritika. Této stránce Kalistova působení však zatím nebyla věnována soustavnější pozornost, což může sice být vysvětlitelné dobovými okolnostmi,4 nicméně je nutné podotknout, že bez zkoumání jeho literárněkritického působení zůstává Kalistův obraz nutně neúplný. Alespoň kvantitativně totiž představuje literární kritika hlavní...
Between reality and imagination. Strategies of imaginative semiosis in the Czech lyric poetry of the early 1930's
Kabátová, Tereza ; Wiendl, Jan (referee) ; Vojvodík, Josef (advisor)
Inspiračním zdrojem práce, kterou jsem nazvala Mezi realitou a imaginací, je neustálé napětí, které připíná básnický svět ke světu přirozenému, ačkoli se sféra uměleckého díla vůči realitě neustále vymezuje. Tento dynamický vztah se stal východiskem literární antropologie německého teoretika literatury Wolfganga Isera, o jehož koncepci se ve svém přístupu k básnickým textům opírám (kap. 2). Procesy, které podle Isera literární dílo utvářejí, vyjadřují imaginativní proměnu prvků přirozeného světa ve svět zobrazený básnickým dílem, jenž však zpětně promlouvá k realitě jako její alternativní tvář. Právě zkoumání procesů imaginativní semiózy, jak se domnívám, vnáší do literárního bádání dostatečně otevřené a zároveň soustředěné hledisko, na jehož základě lze básnické dílo charakterizovat jako jedinečné médium, schopné zachytit a zároveň přetvářet prožitek lidské existence. Vědomí, že básnický text disponuje právě takovým potenciálem, by také mělo stát v pozadí všech dílčích otázek položených v této práci.
Karel Hlaváček, member of Sokol and dekadent
Oljača, Ognjenka ; Wiendl, Jan (advisor) ; Heczková, Libuše (referee)
Tato diplomová práce se bude zabývat čtyřmi vydanými sbírkami Karla Hlaváčka. Pokusí se postihnout jejich společné rysy ať už se jedná o prvky básnické metody nebo významové souvislosti. Práce sleduje významovou provázanost celého básnického díla od samotného začátku, ve kterém je básníkova tvorba zaměřená diametrálně jinak než na sklonku jeho života. S pomocí vodítek zanechaných ve tvorbě a s pomocí určitých biografických údajů budeme sledovat postupný vývoj básnické metody a myšlenkový posun. Z tohoto důvodu je každé sbírce věnovaná jedna kapitola, kde se budeme podrobně věnovat těm rysům, které pro danou sbírku považujeme za klíčové. Také se okrajově zmíníme o výtvarně kritické činnosti spisovatele a poukážeme na vzájemné souvislosti s básnickou tvorbou. U všech čtyř sbírek vyložíme rozdílné momenty s vysvětlením jejich možných příčin. Pokusíme se interpretovat básnickou tvorbu Karla Hlaváčka v širších souvislostech s vědomím úskalí, která každá subjektivní interpretace s sebou nese. Máme za cíl vysvětlit zdánlivou rozporuplnost jeho díla.
Vrchlický, Whitman and Šalda sprinkled by parrots
Skovajsa, Ondřej ; Kořená, Markéta (advisor) ; Wiendl, Jan (referee)
Původně jsem zamýšlel psát práci o české recepci Whitmana. Zastavil jsem se ale už u Vrchlického, kterého mám rád a o kterém se v českých literárních dějinách píše bud' s odsudkem, anebo s rozpaky. Byl to právě Vrchlický, který svým výborem v antologii Z cizích parnassů uvedl na sklonku roku 1894 amerického básníka do Čech. O dvacet let později Vrchlický pořídil olbřímí výbor z Whitmanových Stébel trávy (1906). Na tento překlad navázali o padesát let později Jiří Kolář a Zdeněk Urbánek (1955, 1956, 1968), kteří o Vrchlického činu napsali, že šlo o "obrovský, v celku geniálně přeložený výbor" (WW 1955b: 56 ). Ve své pochvale ("poznámku překladatelů" najdeme jenom v prvním výboru, v dalších už chybí) byli však skoro sami. Naopak běžné bylo jít ve stopách Šaldových odsudků a Vrchlického paušálně hanět, jako překladatele i jako básníka, což podmínilo i čtení Whitmana v Čechách. První část mé práce tedy tvoří pátrání po genezi Šaldových kritických soudů a jeho běsnící dikce (arbitrérnost dichotomie "eklekticism" versus "synthetism", Šaldův antisemitismus, trojúhelník MasarykŠalda - Vrchlický aj.), dále pokračuji náčrtem recepce Vrchlického od devadesátých let dál; na textech Jiřího Levého podnikám detailnější analýzu literárněhistorických klišé o Vrchlickém. Následuje uvážení teorie performativ (Austin, Derrida,...
Relationship of Tomáš Garrigue Masaryk and the Czech Catolic modernism on the break of 19th and 20th century
Šmíd, Marek ; Doubek, Vratislav (advisor) ; Wiendl, Jan (referee)
v anglickém jazyce není součástí práce. Resumé (úryvek) The work is divided into four chapters: Chapter two (T. G. Masaryk) analyses Masaryk's religious, philosophical and political opinions and chapter three (C^ech Catholic Modernism) presents the assembly of Catholic Modernism, its aims, personalities and leading representatives' views. The crux of the dissertation is the comprehensive chapter four (T. G. Masaryk and Catholic Modernism) which brings in the actual synthesis of the relationship of T. G. Masaryk and Catholic Modernism, their mutual association and struggle at the turn of the 20th century. In this chapter I analyse the decline of the church and the reasons for it, politicization of the catholic movement, Masaryk's interest in Catholic Modernism, agreements and disagreements between the two parties, the personalities of J. S. Machar, K. Dostal-Lutinov and S. Bouska and extensive affairs which occurred in this period (Rieger's affair, Chaplains' affair, Kohn's affair, Juda's affair and suchlike). The last chapter (Conclusion) sums up the points of disagreement and the level of discrepancy between T. G. Masaryk and Catholic Modernism. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

National Repository of Grey Literature : 190 records found   beginprevious181 - 190  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.