National Repository of Grey Literature 7 records found  Search took 0.00 seconds. 
Key competencies as precondition for lifelong learning
Müllerová, Gabriela ; Vališová, Alena (advisor) ; Dvořáková, Markéta (referee)
Představa, že pro ekonomiku bude v budoucnu ministr školství důležitější než ministr obchodu se zdá na první pohled absurdní. Moderní hospodářství i sociální procesy jsou nicméně podmíněné globalizací, která klade nebývalé nároky na individuální schopnosti adaptace, komunikace a mobility. To s sebou nese i potřebu celoživotního učení, protože životní úspěch každého jednotlivce na celém světě dnes vyžaduje měnit profesi několikrát za život nebo se vyrovnat s rychlými proměnami kvalifikace, kterou získal během školního vzdělání. Evropská unie na tyto výzvy odpověděla v roce 2000 Lisabonskou strategií s jejími třemi pilíři - ekonomickým, sociálním a životního prostředí. Těmito třemi pilíři se potřeba celoživotního učení promítá v různých souvislostech. Pro pedagogiku je zásadní výzvou získávání klíčových kompetencí, které celoživotní učení v moderní době umožní. V České republice se v souvislosti s otevíráním země světové ekonomice a přistupováním do Evropské unie byla přijala celá řada školských dokumentů, jejichž implementací se má výrazným způsobem posunout schopnost jednotlivců uplatnit se na soudobém trhu práce. Tyto schopnosti jsou ve skutečnosti klíčové kompetence. Vztahem klíčových kompetencí ke školské politice v ČR a pedagogickým a psychologickým předpokladům jejich získávání v procesu výuky se...
Comparative study: Economies of Obazine and Plasy Monasteries in the Middle -ages (12.-13. century)
Müllerová, Gabriela ; Charvátová, Kateřina (advisor) ; Těšínská Lomičková, Radka (referee)
The thesis focuses on the economy of the Cistercian Order, from its inception until the end of the 13th century. There are two parallel analysis of monasteries Obazine (France) and Plasy (Bohemia), which are compared in the final part of the research. First the study present foundation of monasteries in the historical context of the country and the region. Then he focuses on the process of acquiring property and attempts to reveal common and different features in the economic development of the courts and farming. The work may present the real situation only to the extent that it allows the historical sources. The main historical source is cartulary of Obazine and documents of Plasy from Codex diplomaticus et epistolaris regni Bohemiae. In addition, the study draws information from various foreign and czech literature.
Use of computers in a fictitious firm at secondary school
Müllerová, Gabriela ; Rothanzl, Bohuslav (advisor) ; Tobolářová, Petra (referee)
The topic of this diploma thesis is creating a fictitious firm presentation. The aim of the diploma thesis is to teach students present a firm, its products and themselves successfully. The result of the diploma thesis is a Moodle course: A Fictitious Firm Presentation. The need for a creation of this course has arisen on the basis of a questionnaire research, conducted at Fictitious Firm Fair, and of discussions with the teachers of the Fictitious Firm subject. The course will help students obtain necessary knowledge of the field of presentation for their future life.
Comparative study: Economies of Obazine and Plasy Monasteries in the Middle -ages (12.-13. century)
Müllerová, Gabriela ; Charvátová, Kateřina (advisor) ; Těšínská Lomičková, Radka (referee)
The thesis focuses on the economy of the Cistercian Order, from its inception until the end of the 13th century. There are two parallel analysis of monasteries Obazine (France) and Plasy (Bohemia), which are compared in the final part of the research. First the study present foundation of monasteries in the historical context of the country and the region. Then he focuses on the process of acquiring property and attempts to reveal common and different features in the economic development of the courts and farming. The work may present the real situation only to the extent that it allows the historical sources. The main historical source is cartulary of Obazine and documents of Plasy from Codex diplomaticus et epistolaris regni Bohemiae. In addition, the study draws information from various foreign and czech literature.
Use of computers in a fictitious firm at secondary school
Müllerová, Gabriela ; Rothanzl, Bohuslav (advisor) ; Tobolářová, Petra (referee)
The topic of this diploma thesis is creating a fictitious firm presentation. The aim of the diploma thesis is to teach students present a firm, its products and themselves successfully. The result of the diploma thesis is a Moodle course: A Fictitious Firm Presentation. The need for a creation of this course has arisen on the basis of a questionnaire research, conducted at Fictitious Firm Fair, and of discussions with the teachers of the Fictitious Firm subject. The course will help students obtain necessary knowledge of the field of presentation for their future life.
Key competencies as precondition for lifelong learning
Müllerová, Gabriela ; Dvořáková, Markéta (referee) ; Vališová, Alena (advisor)
Představa, že pro ekonomiku bude v budoucnu ministr školství důležitější než ministr obchodu se zdá na první pohled absurdní. Moderní hospodářství i sociální procesy jsou nicméně podmíněné globalizací, která klade nebývalé nároky na individuální schopnosti adaptace, komunikace a mobility. To s sebou nese i potřebu celoživotního učení, protože životní úspěch každého jednotlivce na celém světě dnes vyžaduje měnit profesi několikrát za život nebo se vyrovnat s rychlými proměnami kvalifikace, kterou získal během školního vzdělání. Evropská unie na tyto výzvy odpověděla v roce 2000 Lisabonskou strategií s jejími třemi pilíři - ekonomickým, sociálním a životního prostředí. Těmito třemi pilíři se potřeba celoživotního učení promítá v různých souvislostech. Pro pedagogiku je zásadní výzvou získávání klíčových kompetencí, které celoživotní učení v moderní době umožní. V České republice se v souvislosti s otevíráním země světové ekonomice a přistupováním do Evropské unie byla přijala celá řada školských dokumentů, jejichž implementací se má výrazným způsobem posunout schopnost jednotlivců uplatnit se na soudobém trhu práce. Tyto schopnosti jsou ve skutečnosti klíčové kompetence. Vztahem klíčových kompetencí ke školské politice v ČR a pedagogickým a psychologickým předpokladům jejich získávání v procesu výuky se...
Human Capital and Economic Growth
Műllerová, Gabriela ; Urbánek, Václav (advisor) ; Wawrosz, Petr (referee)
Přehled problematiky lidského kapitálu a jeho vliv na hospodářský růst.Odhalení důležité souvislosti mezi systémem finančních toků, v rámci nichž dochází k nabývání lidského kapitálu (konkrétně pak souvislost zejména s problematikou financování terciárního vzdělání), a tím, jak se role lidského kapitálu projevuje i jak ji lze identifikovat či kvantifikovat.

See also: similar author names
7 Műllerová, Gabriela
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.