Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 242 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.05 vteřin. 


Výukové programy "Zdravá výživa a regionální potravina"
KUBÍKOVÁ, Marcela
Abstrakt Cílem práce je vypracování výukového programu s modifikacemi pro žáky středních škol s důrazem na environmentální téma "Zdravá výživa" na základě analýzy role školního stravování ve vzdělávání žáků a studentů k udržitelnému rozvoji a k rozvoji udržitelných systémů produkce, distribuce a konzumace potravin v ČR. V teoretické části práce a přípravné fázi tvorby výukového programu s tematickými bloky zaměřenými na zdravou výživu a regionální potravinu proběhl sběr a studium didaktických a metodických materiálů, kurikulárních dokumentů soustavy ČR v praktické části je uveden nový výukový program s názvem Nutriční gramotnost, určený pro studenty středních škol a středních odborných učilišť vhodný pro environmentální téma "Zdravá výživa". Tato část dále obsahuje jeho evaluaci a vyhodnocení využitelnosti programu v praxi.

Současný stav českého středního vzdělávání bez maturity a možnosti řešení jeho problémů
Votavová, Tereza ; Kubelková, Karina (vedoucí práce) ; Petrášek, František (oponent)
Práce definuje současný stav odborného vzdělávání (střední vzdělání bez maturity) v České republice a jeho hlavní problémy z pohledu státu, firem a potenciálních zájemců o studium. Cílem je nabídnout koncepci tří typů řešení definovaných problémů současného stavu -- systémovou změnu, reformu a parametrickou změnu. Práce staví na studii OECD -- Učení pro praxi, jejíž řešení jsou ale limitována současným paradigmatem. Pro definici problému je potřeba popsat jeho prostředí, proto se teoretická část práce zaměří na nastavení středoškolských systémů odborného vzdělávání v České republice i ve světě. Praktická část nejprve analyzuje poptávku studentů a zaměstnavatelů v České republice po odborných dovednostech a odhalí preference obou skupin a angažovanost státu. Dle zjištěných preferencí bude posouzeno, zda a jaký je v odborném vzdělávání bez maturity problém, který je třeba řešit. Analyzovány budou problémy či výhody českého odborného vzdělávání bez maturity, což umožní hledání jejich řešení. Zhodnoceny budou dopady současné hospodářské krize na úroveň odborného vzdělávání a vliv na jeho pozici na vzdělávacím trhu. Nakonec budou analyzována případná řešení současné situace třemi možnými způsoby -- změnou celého systému, reformou a parametrickou změnou.

Současné vzdělávání a profese učitele střední školy
Piňosová, Jana
V bakalářské práci bude pozornost věnována tématu dnešního vzdělávání s vazbou na profesi učitele střední školy. Cílem teoretické části bude definovat vzdělávací systém v ČR po roce 1989, popsat stupně a typy vzdělávání. Dále bude charakterizována učitelská profese, porovnávána její dřívější a stávající podoba. Následně bude analyzován významný dosavadní dokument Národní program rozvoje vzdělávání v České republice z roku 2002, který bude porovnán s aktuálním strategickým materiálem současného vzdělávání, tj. Strategií vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 z roku 2014. Další dílčí cíl bude pojednávat o prestiži učitelského povolání a popisovat hlavní problémy, které dnešní české učitele při výkonu jejich profese trápí a zatěžují. Metodou použitou pro zpracování teoretické části bude studium odborných literárních zdrojů, tvorba výpisků, jejich analýza, srovnání a syntéza. V praktické části bude cílem zjistit hlavní příčiny možné nespokojenosti učitelů s jejich profesí. Nástrojem pro sběr dat bude strukturovaný dotazník, navržený pro účely průzkumu. Respondenty budou pedagogičtí pracovníci středních odborných škol a středních odborných učilišť v Jihomoravském kraji. Zjištěná data budou zpracována za využití popisné statistiky.

Role nukleární rodiny v rámci studia žáků střední školy
Lemperová, Pavla
V bakalářské práci je zpracováno téma role nukleární rodiny v rámci studia žáků střední školy. Cílem teoretické části je definovat pojem rodina, klasifikovat typy a funkce rodiny, popsat strukturu rodiny a rodinné prostředí, výchovné styly, rodičovskou péči. Dále je cílem specifikovat si komunikaci v rodině, komunikační procesy, komunikaci mezi rodinou a školou a popsat celkový vliv na vzdělávání žáků. Pro zpracování teoretické části práce jsou použity metody studium odborných literárních zdrojů, vytváření poznámek a jejich analýza, srovnávání a syntéza. V praktické části je hlavním cílem zjistit, jakým způsobem přistupuje rodina ke vzdělávání žáků. Dílčím cílem je zjistit zájem rodičů o studium žáků, zdali rodiče kontrolují studium a studijní výsledky žáků, komunikaci rodičů se žáky, komunikaci rodičů se školou (především s třídním učitelem) a zdali a jakým způsobem se rodiče zajímají o budoucnost žáků. K naplnění cíle je použita dotazníková metoda. Nástrojem sběru dat je dotazník vytvořený pro účely výzkumu. Respondenty jsou žáci druhých, třetích a čtvrtých ročníků oboru Obchodní akademie na Obchodní akademii, Střední odborné škole knihovnické a Vyšší odborné škole Brno, Kotlářské 9. Data z dotazníků jsou zpracována statistickými metodami, především však za využití popisné statistiky, do přehledných tabulek a grafů. Výzkum vede k návrhům pro zlepšení komunikace mezi rodinou a školou, návrhům jak společně komunikovat, možným prostředkům společné komunikace.

Příprava žáků středních odborných učilišť na vstup na trh práce
Podzemská, Sylva
Bakalářská práce se věnuje tématu přípravy žáků středních odborných učilišť na vstup na trh práce. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou definovány základní pojmy, popsána příprava žáků středních odborných učilišť na vstup na trh práce v rámci formálního kurikula a kariérového poradenství. Metodami použitými v teoretické části bakalářské práce jsou analýza odborných literárních zdrojů, syntéza a komparace zjištěných poznatků. V praktické části bakalářské práce je provedena analýza školního vzdělávacího programu, zejména té části, která se věnuje přípravě žáků na vstup na trh práce, dále jsou prezentovány výsledky vlastního průzkumu. V průzkumném šetření je analyzován způsob přípravy žáků vybraného středního odborného učiliště na vstup na trh práce. Zjišťovány jsou znalosti žáků potřebné ke vstupu na trh práce a také zdroje, ze kterých tyto informace dostávají. Metodami použitými v praktické části práce jsou analýza dokumentů a dotazník.

Primární prevence agresivního chování v penitenciárním terénu středního odborného školství
Pištěk, Michal
Bakalářská práce se věnuje výskytu agresivního chování mezi žáky a primární prevencí tohoto chování v penitenciárním terénu středního odborného školství. Cílem teoretické části je nastínit stav sekundárního vzdělávání pro osoby ve výkonu trestu odnětí svobody a uvést systém prevence rizikového chování včetně agresivního chování ve školách v penitenciárním prostředí. Dále je cílem teoretické části definovat agresivní chování a pojmy s ním spojené, rozdělit druhy, stanovit příčiny a popsat projevy tohoto chování, charakterizovat rysy a druhy agresora a oběti, uvést nejčastější projevy agresivního chování osob v penitenciárním prostředí a základní předcházení takového chování stanovené právními předpisy České republiky. Dalším cílem teoretické části je popsat prevenci a její druhy, uvést systém primární prevence ve středních školách, především funkci školního metodika prevence a realizaci minimálního preventivního programu, určit možnosti a aktivity primární prevence agresivního chování ve středních školách ve vězeňském prostředí a uvést chování žáků v prostorách školy. Sběr dat byl zajištěn studiem odborné literatury, legislativy České republiky, elektronických dokumentů a webových příspěvků týkajících se řešené problematiky. Pro zpracování teoretické části byla použita analýza zdrojů, tvoření zápisků, srovnání, syntéza a dedukce získaných dat. Cílem praktické části bylo zjistit, jestli žáci v penitenciárním prostředí dokáží popsat agresivní chování a jeho projevy, jestli se mezi žáky v prostorách školy vyskytují projevy agresivního chování, jestli jsou žáci středních škol ve vězeňském prostředí poučeni o chování a povinnostech v prostorách školy a zda jsou při primární prevenci agresivního chování v uvedeném prostředí používány programy zaměřené na rozvoj životních dovedností. Sběr dat v průzkumném šetření byl zajištěn metodou dotazování, s využitím techniky -- dotazníku. Respondenty byli žáci Středního odborného učiliště Jiřice, které se nachází ve Věznici Jiřice a poskytuje sekundární vzdělávání odsouzeným dospělým mužům. Získaná data byla interpretována v tabulkách četnosti a vytvořených výsečových grafů. Výsledky byly popsány v diskusi pomocí indukce.

Primární prevence agresivity a násilí na střední odborné škole
Vaňková, Andrea
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku primární prevence agresivity a násilí na střední odborné škole. Práce je rozdělena do dvou částí -- teoretickou část a část praktickou. Cílem teoretické části je definovat pojem agresivita a násilí, klasifikovat druhy agresivity, vymezit příčiny agresivity a násilí, sociální aspekty spojené s agresivitou, popsat osobnostní rysy agresora a oběti, signály agresivity a násilí ve třídě, včetně školské prevence. Metodou teoretické části je studium odborných literárních zdrojů, dokumentů školy (Školní preventivní strategie a Minimálně preventivního programu), tvorba výpisků a jejich analýza, syntéza. V praktické části je cílem zjistit informovanost žáků o primární prevenci ve vztahu k agresivitě a násilí na střední odborné škole. Respondenti byli žáci Obchodní akademie a Střední zdravotnické školy v Blansku. Použita byla metoda dotazování. Nástrojem sběru dat byl dotazník navržený pro účely průzkumného šetření. Získaná data byla zpracována za využití popisné statistiky a na základě zhodnocení stavu jsou navrhnuta možná aktiva pro zlepšení primární prevence a doporučení pro pedagogickou praxi.

Návrh školní odborné dílny
Holek, Martin
V bakalářské práci je zpracováván návrh školní odborné dílny pro obor mechanik elektronik a příbuzné obory. Teoretická část definuje specifika elektrodílny podléhající a vyhovující bezpečnostním normám, rámcovému vzdělávacímu programu, didaktickým metodám používaných ve výuce odborného výcviku. Důraz je rovněž kladen na specifika psychologie pracovního prostředí. Pro zpracování teoretické části jsou využity metody studium odborné literatury, tvorba výpisků a jejich analýza, srovnání, syntéza. Praktická část obsahuje vlastní návrh elektrodílny a jejího vybavení z hlediska psychologických faktorů pracovního prostředí, didaktických poznatků, bezpečnostních norem a rámcového vzdělávacího programu. Vytvořený návrh je zkoumán evaluačním dotazníkem na vybraných středních odborných školách a středních odborných učilištích. Data jsou zpracována za využití popisné statistiky.

Klíčové kompetence z pohledu žáků vybrané střední odborné školy
Horáček, Pavel
Bakalářská práce se zabývá problematikou klíčových kompetencí ve vztahu s názory žáků na vybrané střední odborné škole. Cíl teoretické části je zaměřen na vymezení pojmu klíčové kompetence, speciálně na kompetenci k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám. Hlavním cílem praktické části bakalářské práce je zmapovat názory žáků třetího ročníku vybrané střední odborné školy obor Mechanik opravář motorových vozidel a obor Karosář zakončený výučním listem na osvojení si kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivi-tám. Pro zpracování teoretické části práce byly shromážděny odborné zdroje a použity metody tvorba výpisků, analýzy, vzájemného srovnávání a syntézy. Zvole-nou metodou průzkumného šetření bylo dotazování a jako nástroj byl sestaven dotazník. Prostřednictvím dotazníku byly zjišťovány názory respondentů, kterými byli žáci 3. ročníku oboru Mechanik opravář motorových vozidel a oboru Karosář. Jednalo se o zjištění jejich názoru na osvojení si klíčové kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám. To znamená, pohled na to, jak budoucí absolventi vnímají úroveň získané kompetence, jejíž osvojení by mělo vést k větší sebejistotě při ucházení se o pracovní místo nebo při zahajování vlastní podnikatelské činnosti.