Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 

Orofaciální stimulace u osob po postižení mozku
Brůhová, Zuzana ; Matolínová, Vendula (vedoucí práce) ; Stančáková, Zuzana (oponent)
Komunikace je důležitá schopnost pro vytváření společenských vztahů, které jsou podmínkou vzniku jakéhokoliv společenství, civilizace či kultury. Díky bohaté inervaci svalů obličeje jsme schopni měnit naše výrazy v rozsáhlé škále malých pohybů. Společně s pohyby hlavy jsou výrazy obličeje prvotním zdrojem informací. My tyto pohyby neustále společně používáme k podpoře toho, o čem mluvíme či při změnách mluvy. Během minuty můžeme díky mimickým svalům vyjádřit radost, nedůvěru, lásku, nesouhlas atd. Bakalářská práce je zaměřená na využití orofaciální stimulace ve fyzioterapii. V teoretické části jsou zpracovány tématické okruhy týkající se jednotlivých onemocnění, u kterých se vyskytují problémy v orofaciální oblasti. Dále jsou zde charakterizovány jednotlivé terapeutické metody využívané ve fyzioterapii. Výzkumná část vychází z poznatků teoretické části. Terapie orofaciální stimulací byla aplikována u osob po postižení mozku a byl zjišťován přínos této terapie pro jednotlivé pacienty.

My přežili! My svědčíme! Reflexe koncentračních táborů z pohledu odborné literatury a pamětí dobových svědků
BAROŠOVÁ, Jitka
První část této práce tvoří seznámení se základními informacemi o koncentračních táborech, jejich vývoj, prostředí v jakém uvěznění žili, s jakými problémy se museli potýkat během jejich pobytu v koncentračním táboře, jejich rozdělení, psychologický nástin jednání, jak uvězněných, tak i pachatelů. V první části dále popisuji obraz doby od Mnichova do osvobození a vnímání okupace českým obyvatelstvem. Druhá část je tvořena vzpomínkami pamětníků v původním znění bez úprav. A to z důvodu, že každý osud, každé svědectví je zcela jedinečné a dává nahlédnout do způsobu života a pocitů, které se liší příběh od příběhu. Upravením textu vzpomínek bych nedosáhla stejně silného působení, jako v případě originálního textu pamětníků. V závěru dávám nahlédnout nejen do vzpomínek živých, ale zveřejňuji i korespondenci, tzv. motáky, které byly odesílány jednou z mnoha obětí nacistického teroru.

Lyndon B. Johnson jako politická osobnost
Rudyšar, Rudolf ; Calda, Miloš (vedoucí práce) ; Fojtek, Vít (oponent)
Svět po druhé světové usiloval o dosažení spravedlivějšího společenského systému. V této souvislosti Spojené státy americké v 60. letech řešily vážné vnitřní problémy, které někdy hraničily až hrozbou občanské války. Kromě otázek vnitřní bezpečnosti, se ale začala projevovat i jejich snaha ovlivňovat dění v jiných zemích světa. Konkrétně šlo o podíl USA na vietnamském konfliktu, který je i dnes jedním z nejožehavějších témat dějin USA. Historická pozice prezidenta Lyndona Johnsona ve vnitřních, ale i v mezinárodních událostech, jeho politický i lidský profil a vývoj názorů na zásadní politická témata přináší celou řadu otázek, které se nabízejí každému, kdo se podrobněji zabývá dějinami USA 20. století. Soudobé i retrospektivní dokumenty přinášejí celou řadu pohledů, vždy zcela logicky ovlivněných atmosférou doby, ve které byly sepsány. Cílem této práce bylo získat co nejširší spektrum názorů, které někdy rozporuplně, někdy i negativně hodnotí působení prezidenta Lyndona Johnsona a snaha objektivně vyhodnotit jeho skutečný politický přínos pro Spojené státy a svět.

Refelexe tématu homosexuality v kubánské exilové literatuře
Škodová, Denisa ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Vydrová, Hedvika (oponent)
Tento esej se zabývá zobrazením tématu homosexuality v kubánské exilové literatuře, s důrazem na skupinu autorů tzv. generace Marielu - "Marielistů". Na počátku je vysvětleno vnímání tématu homosexuality v literárním a historickém kontextu. Nejpodstatněj ším závěrem této části je skutečnost, že ačkoli toto téma existuje již po staletí, otevřený prostor mu je dán až v 50. letech 20. století. Nej edná se tedy o něj akou "novou" literaturu, ale o téma, které je zobrazováno v jiných podmínkách. Musí však ke konci 20. století čelit odmítání společnosti z důvodu objevení nemoci AIDS. Klíčovými zdroj i této části byla díla Gregory Wooda a Václava Jamka. Práce poté analyzuje téma homosexuality v kubánské literatuře, s důrazem na autory, kteří o homosexualitě psali a svými texty ovlivnili generaci Marielu, tj. José Lezama Lima, Virgilio Pifíera nebo Guillermo Cabrera Infante. Vysvětlen je zde také represivní přístup totalitního režimu Fidela Castra vůči homosexuálům. K pochopení díla autorů generace Marielu je představena problematika jejího pojmenování a kritérií pro zařazení do této generace. Literární kritika totiž není zcela jednotného názoru na to, co je společným bodem zájmu generace Mariel, na což často poukazuj e tím, že je spíše charakterizuj e společná zkušenost ze života na Kubě než ucelený umělecký...

Vnímání sportu u osob s disabilitou chůze
JELÍNKOVÁ, Lucie
V bakalářské práci se zabývám sportováním zdravotně postižené populace. Toto téma jsem si vybrala, neboť se v mém zaměstnání denně setkávám se zdravotně postiženými osobami a právě pohybem se je snažím opět navrátit zpět do běžného života. Jako léčebnou proceduru je některým zdatnějším jedincům ordinován zdravotní sport a vidím, že při této činnosti se všem zúčastněným objeví úsměv na rtech, i když si zrovna procházejí těžkou životní situací. V úvodu stručně zachycuji minulý a současný pohled ke sportování zdravotně postižených jedinců. Celá práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretickou část jsem rozdělila do 4 kapitol. První kapitola pojednává o obecném pojmu disabilita a o disabilitě pohybu z hlediska zdravotního i sociálního. Dále potom o příčinách, dělení disabilit a jejich možných kompenzačních možnostech. V druhé kapitole se věnuji disabilitám v dětském věku a sportovním aktivitám tohoto období. Protože první tři roky života jsou pro vývoj pohybu nejdůležitější, podrobněji se věnuji období kojeneckému a batolecímu. Třetí část je věnována disabilitám získaným v dospělém věku života. Rozebírám, co disabilita v tomto věku pro osoby znamená a čeho se právě v dospělém věku dotýká. V jakých organizacích se tito lidé mohou s pohybem a sporty setkávat při změně svého zdravotního stavu. Čtvrtá kapitola pojednává o sportu. Popisuji krátce o vývoji pojmu sport a co pro lidi sport znamená, co jim přináší. Rozděluji sportování zdravotně postižené populace na léčebný, rekreační a výkonnostní sport. Popisuji začátky sportování této populace v zahraničí a u nás. Ke konci udávám některé typy organizací, které se v ČR sportovní činností tělesně postižených osob zabývají a jaké sporty nabízejí. Výzkumná část práce se zabývá kvalitativním výzkumem, který jsem prováděla technikou narativních rozhovorů se šesti respondenty. Cílem bylo zjistit klíčové faktory, které ovlivnily životy tělesně postižených osob ve vztahu ke sportu. Výzkum jsem zaměřila na to, jestli je rozdíl mezi přístupem ke sportu u osob, které jsou disabilní od útlého věku a osob s disabilitou vzniklou v dospělosti. Oslovila jsem respondenty s disabilitou vrozenou i získanou. Při výběru vzorku respondentů jsem se snažila, aby jako takový byl rozmanitý. Provedla jsem analýzu narativních rozhovorů a sportů, kterým se osoby věnovali, věnují nebo by se ještě chtěli nějakým jiným sportům v budoucnu věnovat. Během analýzy jsem si vytvořila pět kategorií, které jsem nazvala: Vztah k pohybu, Proč sport, Negativa, Začátky sportování, Rodina. Výzkum ukázal, že klíčových faktorů, které ovlivňují život osob ke sportu, je několik. Zjistila jsem, že rozdíl v přístupu jedinců disabilních od dětství či v dospělém věku je ve výběru sportů.

Edukace žen v šestinedělí
BĚHANOVÁ, Věra
Bakalářská práce pojednává o problematice edukace žen v šestinedělí při propuštění z porodnice do domácího prostředí. Teoretická část obsahuje vymezení pojmů edukace, těhotenství, porod a šestinedělí. Šestinedělí je rozděleno na fyziologické a patologické. Změny, kterými žena ve fyziologickém šestinedělí prochází, se dělí na reparační, involuční, hormonální, extragenitální a laktaci. S tělesnými změnami souvisí oblasti, o kterých musí porodní asistentka ženu důsledně poučit, a to především o životosprávě v období šestinedělí. Byly stanoveny dva cíle výzkumné práce. Prvním cílem bylo zjistit, jak porodní asistentky edukují ženy na oddělení šestinedělí při propuštění do domácí péče. Druhým pak bylo zjistit, zda ženy využily informace týkající se období šestinedělí. Z těchto cílů vzešly tři výzkumné otázky. Výzkumná otázka 1: V jakých oblastech edukují porodní asistentky ženy při propuštění do domácí péče? Výzkumná otázka 2: Jaké informace byly pro ženy zásadní při propuštění do domácí péče? Výzkumná otázka 3: Jaké informace ženy v edukaci postrádaly? Výzkumná část bakalářské práce byla provedena kvalitativní formou šetření. Technikou sběru dat byl polostrukturovaný rozhovor. Získaná data byla analyzována metodou barvení textu a následně byly vytvořeny hlavní významové kategorie a jejich podkategorie. Byly vytvořeny dva výzkumné soubory. První výzkumný soubor tvořilo 6 porodních asistentek, které pracují na stanici šestinedělí v jedné pražské porodnici. Druhý výzkumný soubor tvořilo 12 matek, které rodily ve stejné nemocnici, následně byly hospitalizovány na stanici šestinedělí, a které ukončily období šestinedělí. Pro větší objektivitu byly vybrány primipary, které nemohly čerpat zkušenosti z předešlých prožitých šestinedělí. Odpovědi porodních asistentek byly uspořádány do jedné kategorie (Edukace při propuštění) a pěti podkategorií (Oblasti edukace, Způsob edukace, Překážky edukace, Důležitost edukace, Návštěvní služba). Odpovědi respondentek (žen po šestinedělí) byly také uspořádány do jedné kategorie (Informovanost žen) a osm podkategorií (Očekávání, Zdroje informací, Oblasti edukace, Způsob edukace, Hodnocení edukace, Chybějící informace a jejich získávání, Potřeba pomoci, Názor na návštěvní službu). Z výzkumného šetření vyplynulo, že přestože si porodní asistentky uvědomují důležitost edukace a uvedly, že o všech potřebných oblastech edukují, respondentky o některých oblastech nedostaly vůbec žádné nebo jen okrajové informace. Ženy řešily v šestinedělí problémy s kojením a právě o tomto tématu v edukaci ženám nejvíce chyběly informace. Je to dáno tím, že v porodnici, kde výzkumné šetření probíhalo, se o oblast kojení starají výhradně dětské sestry, a proto porodní asistentky nechávají i edukaci o tomto tématu ve většině případů dětské sestře nebo pediatrovi, který také při propuštění novorozence matky edukuje. Je potřeba, aby všechny PA do své edukace zahrnuly alespoň základní informace ohledně kojení a ženám předaly kontakty, kam se obrátit v případě problémů s kojením (např. Národní linka kojení, webové stránky kojeni.cz). Výstupem této bakalářské práce je informační brožura s údaji o šestinedělí, kterou si ženy při propuštění do domácí péče budou moci odnést, a záznamový lístek, který porodní asistentce usnadní edukaci.

Profesionální tlumočník ve 21. století: nové technologie a sociální sítě
Stoklasová, Hedvika ; Čeňková, Ivana (vedoucí práce) ; Mraček, David (oponent)
Předkládaná práce se zabývá novými technologiemi a sociálními sítěmi v oblasti tlumočení. Teoretická část popisuje, jak technologický vývoj v průběhu času proměnil samotné tlumočení i způsob práce tlumočníků a jaké možnosti nabízí tlumočení nové technologie. Dále teoretická část nastiňuje historii a fungování sociálních sítí Facebook, Twitter a LinkedIn a popisuje možnosti, které tyto sítě nabízí v oblasti marketingu. Empirická část představuje výsledky dotazníkového šetření, jehož cílem bylo zmapovat obecné trendy v používání nových technologií a sociálních sítí mezi českými tlumočníky. Online dotazníkové šetření se zaměřilo mj. na to, do jaké míry jsou čeští tlumočníci vybaveni chytrými zařízeními, jaké mají povědomí o technických novinkách a zdali využívají sociální sítě i pro profesní účely. V neposlední řadě pak dotazník zjišťoval, jestli tlumočníci využívají i možnosti marketingu na sociálních sítích. Výzkum proběhl na vzorku 150 lidí. Výsledky analýzy sebraných odpovědí ukázaly, že vybavenost chytrými zařízeními je mezi respondenty poměrně vysoká, vůči netradičním způsobům tlumočení jsou respondenti spíše skeptičtí a sociální sítě tlumočníci využívají spíše ke komunikaci v rámci tlumočnické komunity, nikoliv pro marketing. Klíčová slova: tlumočení, nové technologie, tablet, sociální sítě,...

Vnímání strachu u dětí
Zradičková Šafránková, Karla ; Mertin, Václav (oponent) ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce)
Strach patří nevyhnutelně k našemu životu. Provází nás od narození až do smrti. Ačkoli je strach vnímán povětšinou velice negativně, je pro člověka užitečným průvodcem a zcela přirozeným jevem. Tématem naší diplomové práce je popsat způsob vnímání strachu u dětí předškolního věku a strategie zvládání situací, v nichž se mají se svým strachem utkat. Konkrétně sledujeme, čeho se dnešní děti předškolního věku bojí a na čem jsou založeny strategie, které napomáhají s emocí strachu úspěšně bojovat. Diplomová práce má dvě hlavní části. V teoretické části se snažíme o vymezení pojmů strach a s ním souvisejícího úzkost, věnujeme se také pojetí této emoce v různých psychologických školách, popisujeme emoci strachu v ontogenezi jedince. Krátce se zastavujeme také u emoční regulace a copingových strategií. V empirické části pak rozebíráme výsledky jednotlivých námi zvolených metod a dáváme je do vzájemné souvislosti. Pro zjištění výše uvedených cílů jsme sestavili skupinový program, který se skládal z několika na sebe navazujících úkolů. Do programu jsme zahrnuli krátký polostrukturovaný rozhovor s dětmi, metodu "skupinový teploměr", kresbu na zadané téma a "skupinové divadélko". Prováděli jsme kvalitativní a kvantitativní analýzu dat a zjištěné výstupy jsme porovnávali mezi sebou. Pracovali jsme s dětmi předškolního...

Sociálně-pedagogická pomoc rodičům dětských pacientů
Szmigielová, Helena ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Poláčková, Věra (oponent)
Diplomová práce "Sociálně-pedagogická pomoc rodičům dětských pacientů" mapuje a popisuje specifické potřeby a problémy rodičů dětí, které vznikají v souvislosti s hospitalizací dítěte v nemocnici a péčí o ně. Práce má teoretický charakter a doplněna je empirickou sondou mapující zkušenosti rodičů hospitalizovaných dětí s poskytovanou péčí a pomocí. Cílem hlavní, analyticko-popisné části diplomové práce je zmapovat situaci rodin s vážně nemocným dítětem, pojmenovat primární problémy současného systému poskytování péče a poukázat na možnosti jejich řešení. Definice konkrétních problémů, kterým čelí rodiče pečující o dětské pacienty, je založena na výsledcích získaných empirickým šetřením a narativní analýzou rozhovorů s rodiči, podložena je studiem odborných literárních pramenů. Výsledky empirického šetření včetně pěti kazuistik se prezentují ve druhé části diplomové práce. Praktické implikace této disertace se snaží shrnout kapitola o konkrétních možnostech pomoci rodičům a rodinám vážně nemocných a zdravotně postižených dětí, a rovněž kapitola pojednávající o specifikách sociálně-pedagogického působení v rámci pomoci těmto rodinám.

Podíl sestry na nutriční terapii u nezralých novorozenců v intenzivní péči
KRČMOVÁ, Pavla
Práce je zaměřená na oblast výživy nezralého novorozence na intenzivní péči z pohledu ošetřovatelských činností. Při jejich provádění se sestra setkává s obtížemi, které vyplývají z nezralostních stavů, jako je nedostatečné sání, špatná koordinace sání a polykání, vstupuje do interakce s rodičem, který narození milovaného dítěte prožívá plný obav o život a následně budoucnost svého potomka. Přirozená výživa, a to nejlépe mateřským mlékem, je i při značném rozvoji počátečních formulí, nenahraditelná. Proto je třeba do tohoto týmu přizvat i matku dítěte, která je v oblasti výživy novorozence nepostradatelná. Výživu nelze zajistit pouze enterálně, zajišťuje se i cestou parenterální. Zajištění a hodnocení výživy novorozence, její optimalizace, je výsledkem činností celého zdravotnického týmu, tedy i sestry. Teoretická část práce obsahuje zjištěné poznatky o nutriční terapii nezralého novorozence. Zaobírá se jak parenterální, tak enterální výživou, jejím složením a technikami podání. V empirické části jsou zaznamenané a vyhodnocené výsledky výzkumného šetření, které vedly k odpovědím na výzkumné otázky související s podílem sestry na nutriční terapii nezralého novorozence, vlivem permanentní nazogastrické sondy na dýchání a zahlenění novorozence v nose a v neposlední řadě s informovaností matek nezralých novorozenců o jejich výživě. V závěru práce jsou navržená opatření vyplývající z výsledků výzkumu a stanoveno doporučení pro další šetření. K výstupům patří i vypracovaná brožura Výživa nedonošeného miminka určená pro distribuci matkám na neonatologických a perinatologických odděleních a Pracovní doporučení pro zavedení gastrické sondy. Je nutné říci, že vychází z již předložených pracovních postupů. Bylo rozšířené o doporučení volby místa zavedení s ohledem na další záměr způsobu podávání enterální výživy.