Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,819 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.30 vteřin. 


Aspects of the Pastoral Care in the Pauline Congregations
Ravasz, Hajnalka ; Pokorný, Petr (vedoucí práce) ; Theißen, Gerd (oponent) ; Luz, Ulrich (oponent)
Disertační práce "Aspekty pastýřské péče v pavlovských sborech" pojednává o některých aspektech praxe pastýřské péče v 1. listu Tesalonickým na pozadé Nového zákona a antických pramenů. Hlavní kapitoly disertace se zaměřují na vybrané aspekty pastýřské péče, jak jsou funkce napodobování a příkladů, role pastýře v pastoraci, útěcha a pastorující sbor. Disertace se nicméně neomezuje na pouhé srovnávání antických pastoračních metod s Pavlovou praxí, ale využívá moderních sociálně- psychologických metod, s jejichž pomocí se snaží nově přistupovat k biblickému textu s cílem vyjádřit či popsat novými slovy na pozadí sociální psychologie živý a intenzivní vztah mezi Pavlem a jeho sbory, dosahujíc mnohdy nečekaných, někdy až překlavpivých výsledků. Cílem této interdisciplinární práce je z biblického textu za pomoci sociální psychologie extrahovat pastorační modely-mechanizmy, které by mohly být i dnes využity v rámci praktické teologie při pastoraci. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Adaptace dětí na roli školáka
Vísnerová, Tereza ; Hříbková, Lenka (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Obsahem mé diplomové práce je analýza dat z pozorování v první třídě základní školy. Žák je na počátku školní docházky konfrontován s mnoha požadavky. V práci se pokouším poodhalit proces školní adaptace z hlediska novopečeného školáka. Nejprve se snažím definovat základní oblasti, na něž se dítě vstupem do školy musí adaptovat. V nich se poté zaměřuji na dílčí prvky školní adaptace a z nich plynoucí požadavky na psychiku žáka. Na základě pozorování jsem určila tři hlavní oblasti, "kontexty": 1. fyzický kontext, 2. sociální kontext a 3. školně-úkolový kontext. Fyzický kontext se vztahuje ke všemu neživému v rámci adaptace na školu - prostory a předměty. Žák se musí naučit orientovat v novém prostředí a organizovat své školní pomůcky a potřeby. Sociální kontext souvisí s adaptací na sociální prostředí ve škole (ostatní žáci, učitelé apod.). Školně-úkolový kontext je zaměřen specificky na požadavky vyplývající z učení, školní práce. Důležitým regulátorem školní adaptace žáků v první třídě je třídní učitelka, jež tento proces řídí. Vzhledem k náročnosti procesu plného osvojení role školáka, je mojí další významnou snahou identifikace takových projevů chování učitelky, které usnadňují žákům adaptaci na školní prostředí. Klíčová slova: první třída, školní adaptace, role školáka, žákovství

Karel Reban(1892-1957)- život a dílo
RYTÍŘ, Tomáš
Práce se zabývá historickým pojednáním o životě a díle význačného kněze, rektora kněžského semináře a českobudějovického rodáka Mons. Karla Rebana. První část práce přibližuje historický kontext doby, ve které Karel Reban žil. V druhé části je zmapován jeho život. Třetí, poslední část této práce se věnuje jeho bibliografii.

Prototypování mobilních aplikací a jejich testování v reálném prostředí
Ornst, Zdeněk ; Sigmund, Tomáš (vedoucí práce) ; Michaličová, Alexandra (oponent)
Diplomová práce se zabývá návrhem mobilních uživatelských rozhraní s ohledem na jejich kontext užití. V této souvislosti se věnuje oboru prototypování a jeho využití při návrhu. Dále se zabývá uživatelským testováním použitelnosti mobilních aplikací. Na základě teoretických poznatků je navrženo řešení pro testování prototypů v reálném prostředí s cílem zefektivnit proces návrhu kvalitních mobilních aplikací. Toto řešení je zrealizováno na praktickém případu a je vyhodnocena jeho úspěšnost.

Postoje seniorů k minulosti v kontextu současného života
Spáčilová, Jana ; Ondrušová, Jiřina (vedoucí práce) ; Arnoldová, Anna (oponent)
Uvedená práce pojednává teoreticky i prakticky o postojích seniorů k jejich životu. Úvodní kapitola popisuje životní cyklus, duchovní zrání a hodnotové zaměření jedince. Zabývá se také psychoterapeutickou metodou, vytvořenou V. E. Franklem, zvanou logoterapie a možnostmi sociálně-pastorační pomoci v obtížných životních situacích. Druhá kapitola se soustředí na samotné stárnutí a stáří - na změny, které tento proces přináší i na způsoby života ve stáří - konkrétně na život seniora v domácím prostředí nebo v institucionální péči. Závěrečnou kapitolu tvoří dotazníkové šetření, ve kterém bylo cílem zjistit, jak vnímají senioři v současnosti svůj život - v jaké míře se u nich vyskytuje spokojenost a zklamání a jak se jim dařilo nebo stále ještě daří dosahovat cílů, které měli nebo pořád mají.

Obytný soubor na ul. Pastviny v Brně - Komíně
Kažimír, Oliver ; Galeová, Nicol (oponent) ; Makovský, Zdeněk (vedoucí práce)
Témou práce je vytvorenie obytného súboru v brnenskej mestskej časti Komín. Projekt ukazuje názor na vytváranie nového urbanizmu v žložitom kontexte miesta s rozličným typom zástavby. Projekt sa snaží reflektovať súčasné požiadavky na kvalitné bývanie, kontext, snaží sa vyzdvihovať kvality riešeného miesta.

"Very much a woman of reason and propriety": Ann Radcliffe's female gothic romances and their eighteenth-century contexts
Klosová, Kateřina ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Kolinská, Klára (oponent)
Termín "!ensk" gotick" román" se poprvé objevil v knize Literary Women britské literární kriti#ky Ellen Moersové. Autorka sama pon$kud lakonicky definuje !enskou gotiku jako pojem zahrnující díla, která spadají do tradice od osmnáctého století naz"vané gotická a která jsou napsaná !ensk"mi autorkami. V osmdesát"ch letech minulého století se termínem za#aly zab"vat zejména feministické kriti#ky, v jejich! anal"zách se jeho definice prom$%ovala a t$sn$ji spojovala s otázkami feministické kritiky, která momentáln$ za!ívala rozkv$t. Obzvlášt$ v pojetí gynokritiky se pojem "!enská gotika" vyhra%uje v'#i tzv. mu!ské gotice podílejíc se tak v"znamn$ na stavb$ !enské literární tradice. V pojetí gynokriti#ek je d'raz kladen na !ensk" aspekt psaní a na specifi#nost !enské hrdinky, zatímco historicko-kulturní hlediska jsou pomíjena. Dochází tak nejednou k "dehistorizaci" literárního díla. V p(ípad$ Ann Radcliffové, která je mnohdy pova!ována za první autorku !enské gotické tradice a její! dílo s jeho specifick"mi rysy jsem se rozhodla zkoumat ve své diplomové práci, se gynokritick" p(ístup jeví jako zna#n$ omezující. Pro romance této spisovatelky konce osmnáctého století mají z mého pohledu spole#ensk", kulturní i historick" aspekt zásadní v"znam, a proto jejich kvalita, jak se domnívám, nem'!e b"t pln$ docen$na bez...

Medová plástev včelky žati: Iracema jako překladatelský problém
Nesvedová, Kristina ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Dufková, Vlasta (oponent)
Překlad Iracemy je problematický v několika aspektech. K jeho pochopení je však nejprve nutné porozumět tomu, nakolik mnohovrstevné dílo Iracema je. Proto jsem se po krátkém shrnutí děje pokusila o rozbor základních charakteristik díla, věnovala jsem se jeho žánru, kompozici, stylotvorným prostředkům a především jeho jazyku. Každé dílo je ovšem ovlivněno svým historicko-literárním kontextem a okolnostmi svého vzniku. Proto bylo nutné zasadit Iracemu do kontextu brazilského romantismu, zejména pak nacionalistického indianismu. José de Alencar využívá v Iracemě různé mytologické prvky; na jejich význam pro budování představ o povaze a původu brazilského národa jsem se zaměřila v rozboru mytického aspektu Iracemy. Výsledky těchto dílčích studií jsem se pokusila aplikovat na jediný existující překlad Iracemy do češtiny. Jarmila a Jaroslav Vojtíškovi přeložili Iracemu čtivým elegantním stylem, avšak pominuli některé její důležité roviny, proto se převod zdařil jen částečně. Snažili se o to, aby se text dobře četl a neobsahoval obtížná a nesrozumitelná místa. Velkou péči věnovali tomu, aby přiblížili českému čtenáři brazilskou faunu a flóru, stejně jako indiánský život. Věnovali se však více obsahu než formě, opomíjeli specifika Alencarova literárního jazyka a básnické kvality textu. Také z kulturní podmíněnosti...

K problematice etické výchovy na základních školách
Šusta, Petr ; Vítečková, Michaela (oponent) ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce)
Diplomová práce má teoretický charakter. Zabývá se problematikou etické výchovy na základních školách. Po nezbytné definici klí ových pojm je prostor v nován popisu a vysv tlení relativismu postmoderny jako ur ujícího kontextu sou asné etiky a etické výchovy a následn pak tématu autority etiky v postmoderní dob . Etická výchova je posléze uvád na do souvislostí s platnými kurikulárními dokumenty. T žišt práce spo ívá v uchopení projektu etické výchovy vypracovaném Etickým fórem eské republiky, kde je v nována pozornost p edevším východisk m tohoto projektu - koncepcím R. Roche - Olivara a L. Lencze. V záv re ných ástech je práce soust ed na na srovnání projektu etické výchovy s konceptem osobnostní a sociální výchovy a na kritické zhodnocení tohoto projektu.