|
Stres zaměstnanců konkrétního domova mládeže, jeho příčiny a následné řešení
PŘECH, Michal
Bakalářská práce pojednává o stresu vychovatelů na konkrétním domově mládeže a o mechanismech zvládání stresu těchto vychovatelů. Teoretická část bakalářské práce popisuje pojem stres, mechanismy zvládání stresu, psychohygienu, vychovatelství a domov mládeže. Výzkumné šetření přináší výpovědi a zkušenosti jednoho vychovatele a dvou vychovatelek. Snahou výzkumu je poukázat na psychickou náročnost tohoto povolání a obeznámit s tím veřejnost. Jedná se o pilotní šetření, u něhož byla data získána pomocí nestrukturovaných rozhovorů a zpracovány tematickou analýzou.
|
|
Management kvality vybraného školského výchovného a ubytovacího zařízení
Rubeš, David ; Liška, Roman (vedoucí práce) ; Hubert, Vlastimil (oponent)
Diplomová práce se věnuje managementu kvality vybraného školského výchovného a ubytovacího zařízení, konkrétně domova mládeže fungujícího při střední škole. Základními teoretickými východisky diplomové práce jsou oblasti, jako je výchova a vzdělávání, management kvality v širším pojetí a management kvality se specifiky ve vzdělávání. Výzkumná část obsahuje analýzu objektu šetření, pro který je navržena struktura autoevaluační zprávy a bylo provedeno pilotní hodnocení na základě vytvořeného dotazníku, rozhovorů a sledovaných dat, a to včetně návrhu doporučení k navýšení kvality a k případným úpravám dokumentace domova mládeže. Východiskem pro výzkum a následnou autoevaluační zprávu jsou zejména Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání v modifikaci pro domovy mládeže. KLÍČOVÁ SLOVA Domov mládeže, kritéria kvality České školní inspekce, management kvality, střední škola, školské výchovné a ubytovací zařízení, výchova, vzdělávání.
|
|
Vnitřní řády DM s aspektem na výchovná opatření
Stelzerová, Klára ; Richterová, Magdalena (vedoucí práce) ; Kočí, Jana (oponent)
4 ABSTRAKT Cílem bakalářské práce je zjistit a popsat, jak jsou organizovány vnitřní řády vybraných domovů mládeže. Analyzovat jednotlivé části vnitřních řádů a porovnat je s legislativou i mezi sebou navzájem. Zjistit, jaký motivační systém, resp. systém výchovných opatření, je v těchto zařízeních používán, jak je vymezen, kde je k dohledání, kdo a jak s ním seznamuje žáky. Dozvědět se, které prvky výchovných opatření se jeví jako přínosné pro řešení nekázně v těchto zařízeních a jak jsou vymahatelné. Teoretickou částí bude zmapována organizační struktura domovů mládeže, pozornost bude zaměřena také na legislativní základnu, nezbytnou pro fungování těchto zařízení v České republice a budou zmíněna vnitřní opatření nezbytná pro provoz. V pozadí nezůstane ani úloha těchto zařízení. V praktické části budou analyzovány vnitřní řády dvou vybraných domovů mládeže a budou porovnány (komparovány) s legislativním rámcem. Pomocí studia pedagogické dokumentace, dotazníku pro žáky a vychovatele a hloubkových strukturovaných rozhovorů s vybranými pracovníky domovů mládeže bude zjišťováno, jaká výchovná opatření jsou využívána, jak se s nimi pracuje a jaké jsou možnosti či návrhy změn. KLÍČOVÁ SLOVA domov mládeže, vnitřní řád, legislativa, výchovná opatření
|
|
Volnočasové aktivity adolescentů na domově mládeže jako prevence sociálně patologických jevů
HAMHALTEROVÁ, Miroslava
Tématem bakalářské práce je problematika využívání volného času adolescentů ubytovaných v domově mládeže. Cílem bakalářské práce je zmapovat, jak dospívající tráví volný čas, čím nebo kým jsou ovlivňováni, jaké aktivity preferují. Také zjistit, zda jsou volnočasové aktivity v domově mládeže dostačující a jakým způsobem mohou ve svém důsledku ovlivnit postoje a chování adolescentů. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části jsou definovány a popsány základní oblasti tématu - specifika období adolescence, vymezení pojmu volný čas, význam institucionálního působení rodiny, školy, mimoškolních zařízení s důrazem na domov mládeže a jeho výchovnou roli. V souladu s cílem bakalářské práce byl použit kvalitativní výzkumný přístup, hlavní výzkumnou metodou byl zvolen polostrukturovaný rozhovor s adolescenty ubytovanými na domově mládeže a s vedoucí vychovatelkou DM.
|
|
Zájmy a využívání volného času dívkami ve výchovném ústavu v porovnání s jejich vrstevnicemi vyrůstajícími v rodinném prostředí (navštěvujícími učiliště nebo střední odbornou školu)
DREVIANKOVÁ, Lenka
Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. V teoretické části jsou rozebírána stěžejní témata, z nichž vychází výzkum v praktické části práce, v osmi hlavních kapitolách. Jedná se o tyto kapitoly: 1) Charakteristika věku adolescence; 2) Definice a vymezení pojmu volný čas; 3) Výchova mimo vyučování; 4) Rodina; 5) Škola jako instituce působící na volný čas adolescenta; 6) Poruchy chování; 7) Právní základ k problematice volného času a 8) Mladiství ve výchovném ústavu. Hlavní kapitoly jsou dále členěny do podkapitol, které jsou v některých případech ještě dále rozčleněny do dalších podkapitol. Ve druhé praktické části práce jsou stanoveny cíle výzkumu a hypotézy opírající se o předešlou teoretickou část. Je zdůvodněno použití metod výzkumu a je popsán výzkumný vzorek. Platnost hypotéz byla testována výzkumnými technikami dotazník, doplňkovou technikou byl rozhovor. Výzkum byl zaměřen na zmapování oblasti zájmu dívek žijících ve Výchovném ústavu a dívek vyrůstajících v rodinném prostředí, navštěvujících střední odborné učiliště nebo střední odbornou školu a na zjišťování, jaké jsou jejich nejsilnější vzory. Bylo zjištěno, že se zájmy porovnávaných skupin dívek oproti očekávání výrazným způsobem neliší.
|
|
Participace v domově mládeže Analýza možnosti participace obyvatel na chodu pobytového zařízení (Domov mládeže v Písku).
KEMPFER, Heřman
Práce se zabývá participací v Domově mládeže v Písku. V teoretické části nejprve představím zkoumanou organizaci. V další kapitole vymezuji pojem participace a následně se zaměřím na současný pohled na participaci v Domově mládeže. Další kapitoly se věnují komunikaci, práce se skupinou a jedincem a osobností vychovatele. Ve výzkumné části vymezuji předmět výzkumu a výzkumné otázky. Následuje analýza dokumentů, která byla zvolena jako jedna z výzkumných metod. Následuje rozhovor, jako další výzkumná metoda. Celou práci uzavírá závěrečné shrnutí a zodpovězení výzkumné otázky.
|