Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 159 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Integrační proces žákyně se zrakovým postižením do hlavního vzdělávacího proudu předškolního a základního vzdělávání, případová studie
BLÁHOVÁ, Petra
Bakalářská práce s názvem Integrační proces žákyně se zrakovým postižením do hlavního vzdělávacího proudu předškolního a základního vzdělávání, případová studie se zabývá tématem integračního procesu dítěte se zrakovým postižením do hlavního vzdělávacího proudu předškolního a základního vzdělávání. Je zde předání základních informací o zrakovém postižení a úloze rodiny při integraci, dále je vysvětlena základní terminologie týkající se dítěte se zrakovým postižením a integrace zrakově postiženého dítěte do společnosti. Cílem bakalářské práce bude zpracování adekvátní odborné báze problému integrovaného vzdělávání dětí se zrakovým postižením a na tomto podkladě v designu případové studie popsat a analyzovat edukační historii a současnost žákyně se zrakovým postižením. Práce je strukturována do dvou částí, na teoretickou a praktickou. Teoretická část definuje základní okruhy úzce spojené s tématem zrakového postižení. První kapitola se zabývá dítětem, či žákem se zrakovým postižením, jeho klasifikací, vymezením pojmů a nejčastějšími oftalmologickými diagnózami. Ve druhé kapitole popisuji specifika vývoje dětí se zrakovým postižením - vývoj kognitivních funkcí, vývoj motoriky a socializace. Třetí kapitola práce je o možnostech kompenzace zrakového postižení. Zde se zabývám zejména zrakovým vnímáním, sluchovým vnímáním, hmatovým vnímáním a vyššími kompenzačními smysly. Poslední kapitolu teoretické části věnuji tématu systému vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Tato část popisuje koncepční a legislativní rámec, předškolní vzdělávání žáků se zrakovým postižením, základní vzdělávání žáků se zrakovým postižením, specifika vzdělávacího procesu žáků se zrakovým postižením a činitelé ovlivňující vzdělávací proces žáků se zrakovým postižením v hlavním vzdělávacím proudu. V praktické části se věnuji konkrétní žákyni, která byla začleněna do vzdělávání v běžné mateřské škole a v mateřské škole pro děti se zrakovým postižením a následně v běžné základní škole hlavního vzdělávacího proudu. Při praktické části jsem použila případovou studii. Zde jsem si kladla za cíl ukázat metodické postupy, kterých bylo využito při začleňování žákyně do vzdělávacího proudu. Výzkum poukazuje, že základní škola má snahu zapojit žákyni s postižením zraku do hlavního vzdělávacího proudu. Nepodařilo se zde, ale úplně nahradit kompletní možnosti zaměřené na žáky se zrakovým postižením. Se žákyní více pracuje asistent pedagog než učitel. Socializace ve třídě je úspěšná, ale žákyni chybí vrstevníci se stejným zdravotním znevýhodněním.
Soužití klientů Domova sv. Anežky
KADLECOVÁ, Jana
Bakalářská práce se zabývá soužitím klientů Domova sv. Anežky. Téma bylo zvoleno z důvodu mého zájmu o problematiku osob se zdravotním postižením. Cílem bakalářské práce je popsat dlouhodobé interpersonální vztahy klientů v Domově sv. Anežky a popsat činnost sociálního pracovníka a pracovníků v sociálních službách. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je rozdělena na šest kapitol. V teoretické části jsou definovány základní pojmy jako Domov sv. Anežky, zdravotní postižení, mentální postižení, zrakové postižení, interpersonální vztahy a sociální služby. Praktická část obsahuje výsledky získané s využitím kvalitativní výzkumné strategie, metody dotazování a techniky polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory probíhaly s klienty pobytové sociální rehabilitace, pracovníky v sociálních službách a sociální pracovnicí v Domově sv. Anežky. Data byla vyhodnocena s použitím zakotvené teorie. Tato práce by mohla posloužit jako zpětná vazba pro pracovníky a klienty pobytové sociální rehabilitace v Domově sv. Anežky nebo zájemcům o danou problematiku. Výzkumem jsem zjistila, že klienti jsou v pobytové službě převážně spokojeni a mají mezi sebou dobré vztahy. Jeden z klientů však dlouhodobě narušoval poklidné soužití klientů. Sociální pracovnice byla nucena s tímto klientem ukončit smlouvu o poskytování sociální služby. Dále jsem zjistila, že sociální pracovník má na starosti sociální rehabilitaci, podporu samostatného bydlení a sociálně terapeutické dílny. Pracovníci v sociálních službách vykonávají činnosti v rámci sociální rehabilitace a sociálně terapeutických dílen.
Tvorba didaktických pomůcek a adaptace výukových materiálů pro děti se zrakovým postižením předškolního věku
HOLMANOVÁ, Barbora
Bakalářská práce se zabývá tvorbou didaktické pomůcky a adaptace výukových materiálů pro děti se zrakovým postižením předškolního věku. Cílem bakalářského projektu je kompletace adekvátní teoretické báze ke zvolenému tématu a na jejím podkladě zpracovat přehled zásad modifikace a tvorby didaktických pomůcek a učebních materiálů pro děti se zrakovým postižením předškolního věku. Dílčím cílem bakalářské práce je praktická tvorba didaktické pomůcky (v tomto případě se jedná o didaktickou knihu) a její následná evaluace v pedagogické praxi. Didaktická kniha je určená pro konkrétního chlapce se specifickým zrakovým postižením, který navštěvuje Mateřskou školu pro zrakově postižené děti. Kniha je navržena tak, aby splnila základní předpoklady taktilní knihy - rozvíjela hmatové vnímání a jemnou motoriku dítěte. Kniha cílí na všeobecný rozvoj - předmatematickou gramotnost, posloupnost a rozpoznávání základních barev. Zároveň by měla dítě nenásilnou formou vzdělávat a být pro dítě zábavná aneb jak se říká: "Škola hrou".
Systém výcviku vodících psů v České republice
HOVORKOVÁ, Zuzana
Cíl práce spočívá v aktuálním poznání systému výcviku vodících psů v ČR. Dílčím cílem je kvalitativní rozbor a komparace fáze předání vodícího psa klientům se zrakovým postižením v jednotlivých institucích zaměřených na výcvik vodícího psa v ČR. Pro naplnění uvedených cílů byla využita kvalitativní strategie v designu případové studie zaměřená na popis a komparaci systému výcviku vodících psů s akcentem rozboru fáze předávání kompenzační pomůcky. Pro sběr dat byl využit rozhovor a analýza dokumentů. Práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a praktickou. Teoretická část zahrnuje tři kapitoly. První kapitola se věnuje pojmu jedinec se zrakovým postižením, prostorové orientaci a kompenzačním pomůckám. Ve druhé kapitole je popsán systém výcviku vodícího psa, od vlastního chovu až po samotné předávání kompenzační pomůcky. Poslední kapitola teoretické části se zabývá institucemi, které zprostředkují výcvik vodících psů. Praktická část bakalářské práce obsahuje výzkumný cíl a výzkumnou otázku. Data byla sbírána prostřednictvím kvalitativního šetření a byly využity tyto metody: polostrukturovaný rozhovor a analýza dokumentů. Zúčastněné pozorování nebylo realizováno z důvodu pandemie Koronaviru. Na účast ve výzkumu přistoupilo pět z deseti organizací, které v ČR zajišťují výcvik vodících psů. V souladu s vymezeným cílem byla formulovaná výzkumná otázka: "Jaké jsou rozdíly u jednotlivých organizací ČR, cvičící VP, při fázi předávání vodícího psa klientovi ?" Ze získaných poznatků, šetřeného souboru, vyšlo najevo, že se instituce liší pouze v tom, že ne všechny organizace nabízí klientům možnost být se svým budoucím vodícím psem sami a v době trvání této fáze. Obvykle trvá 14 až 21 dnů, ale některé organizace přistupují k této fázi velmi individuálně a délku této fáze přizpůsobují potřebám konkrétního jedince. Kvalifikační práci lze využít jako studijní materiál pro studenty humanitně zaměřených studijních programů. Výsledky mohou posloužit jako zpětná vazba praxe pro instituce, které provádějí výcvik vodících psů.
Hmatová kniha pro děti se zrakovým postižením
BENDOVÁ, Eliška
Bakalářská práce s názvem Hmatová kniha pro děti se zrakovým postižením se zabývá zrakem a zrakovým postižením, vývojem dítěte předškolního a mladšího školního věku a těžce zrakově postiženými dětmi. Zdůrazňuje důležitost hmatu, haptizace a rozvoje hmatu. Dále se zaměřuje na četbu dětí s těžkým zrakovým postižením. V praktické části se práce zabývá problematikou výroby hmatové knihy. Vyrobená hmatová kniha je předkládána nevidomým dětem k testování. Cílem práce je zjistit vhodnost a přínos předkládané vyrobené hmatové knihy a dostupnost knih pro děti s těžkým zrakovým postižením.
Pracovní rehabilitace a pracovní uplatnění osob se zrakovým postižením
KÁCOVÁ, Kateřina
Tato diplomová práce se zabývá tématem pracovní rehabilitace a pracovního uplatnění osob se zrakovým postižením. Cílem diplomové práce je zmapovat příležitosti pracovního uplatnění osob se zrakovým postižením a zmapovat jaké instituce napomáhají těmto osobám uplatnit se na trhu práce. Dalším cílem je popsat jak tyto instituce spolupracují a jakým způsobem zde probíhá pracovní rehabilitace. Teoretická část je zaměřena na popis základních pojmů jako jsou: anatomie a fyziologie zraku, zrakové funkce, nejčastější postižení zraku a jejich klasifikaci. Dále je zde popsán vliv zrakového postižení na vývoj osobnosti člověka, rozdíl mezi vrozeným a získaným postižením na vývoj osobnosti a akceptace zrakového postižení. Teoretická část dále stručně popisuje sociální služby pro osoby se zrakovým postižením a jejich vzdělávání. Poslední část teoretické práce je věnována zaměstnávání osob se zrakovým postižením, jsou zde popsány bariéry na trhu práce pro osoby se zrakovým postižením, národní a mezinárodní legislativa zaměstnávání osob se zdravotním postižením, nástroje a opatření k podpoře zaměstnávání zrakově postižených osob a v neposlední řadě jsou zde popsány složky koordinované rehabilitace se zvláštním zřetelem na složku pracovní rehabilitace. Empirická část je zaměřena na výzkum a na získání odpovědí na stanovené výzkumné otázky: 1. Jaké jsou možnosti pracovního uplatnění osob se zrakovým postižením? 2. Na jaké bariéry narážejí nejčastěji lidé se zrakovým postižením při snaze uplatnit se na trhu práce? 3. Jak probíhá pracovní rehabilitace v institucích, které ji poskytují? Pro výzkum byla zvolena kvalitativní strategie, jako metoda sběru dat byl zvolen polostrukturovaný rozhovor. Metodou záměrného výběru přes instituce byl vybrán výzkumný soubor, který tvořili čtyři informanti, tři ženy a jeden muž, ve věku od 25 do 47 let. Pro analýzu dat byly zvoleny prvky metody zakotvené teorie s technikou otevřeného kódování. Z výzkumu vyplívá, že lidé se zrakovým postižením se, i přes mnohá podpůrná opatření, na trhu práce setkávají s celou řadou bariér, kvůli kterým je pro ně obtížné nalézt smysluplné zaměstnání. Díky službě pracovní rehabilitace a dostupnosti vhodných rekvalifikačních kurzů mají osoby se zrakovým postižením mnohem vyšší šanci uplatnit se na trhu práce v oboru, který je baví a naplňuje.
Samostatný pohyb a prostorová orientace dětí se zrakovým postižením v předškolním vzdělávání
JANDEJSKOVÁ, Tereza
Bakalářská práce se zabývá problematikou dětí předškolního věku se zrakovým postižením, a to s důrazem na jejich prostorovou orientaci a samostatný pohyb. Základním předpokladem k samostatnému životu osoby se zrakovým postižením je její orientace a samostatný pohyb především ve známém, ale i neznámém prostředí s využitím kompenzačních pomůcek nebo doprovázející osoby. K tomu, aby orientace člověka byla co nejúčinnější, je zapotřebí, aby se rozvíjela již v raném věku dítěte. Práce se takto zaměřuje především na rozvoj této dovednosti prostřednictvím jejího nácviku. Cílem celé práce je popsat zrakové postižení u dětí v předškolním vzdělávání, jejich prostorovou orientaci a následné vytvoření návrhů edukačních jednotek zaměřených právě na rozvoj prostorové orientace a samostatného pohybu těchto dětí s postižením předškolního věku. Tyto aktivity byly záměrně vybrány za účelem rozvíjení daných předpokladů u dítěte, které jsou nezbytné k tomu, aby se mohlo samostatně pohybovat.
Realizace výuky předmětů speciálně pedagogické péče žáků s postižením zraku v základním vzdělávání
VALENOVÁ, Kateřina
Cílem bakalářské práce je popis realizace předmětů speciálně pedagogické péče žáků s postižením zraku v základním vzdělávání. Dílčím cílem práce je nastínit pohled na proces výuky speciálně pedagogické péče. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou, praktickou a přílohovou část. Teoretická část pojednává o problematice zrakového postižení. V této části jsou zpracovány odborné články a publikace, které se zaměřují na současnou klasifikaci zrakového postižení, specifika kognitivního vývoje a kompenzační mechanismy. Jsou zde vymezena legislativní opatření pro vzdělávání na základní škole pro zrakově postižené a představeny konkrétní předměty speciálně pedagogické péče. Praktická část je vypracována v souladu s poznatky z části teoretické. Zaměřuje se na realizaci výuky předmětů na dvou konkrétních institucích v Praze a v Brně. Dále se praktická část zabývá metodikou vyučování vybraných předmětů - zraková stimulace, logopedie, nácvik psaní na počítači, prostorová orientace, specifické poruchy učení. K naplnění cílů kvalitativního výzkumu a sběru dat byly použity polostrukturované rozhovory se speciálními pedagogy a zúčastněné pozorování. Další poznatky byly získány analýzou dokumentů ŠVP. Přílohová část obsahuje vlastní fotografie pomůcek, které jsou využívány při vyučování jednotlivých předmětů na pozorovaných institucích. Výsledkem bakalářské práce je popis realizace předmětů speciálně pedagogické péče na dvou vybraných institucích. Práce přináší informace nejen o materiálních pomůckách a formách, které se při výuce používají, ale také informace o personálním a prostorovém zajištění výuky a přináší tak poznatky, které nejsou z běžných zdrojů dostupné.
Žák se zrakovým postižením v běžné mateřské škole
PŘÍPLATOVÁ, Gabriela
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku inkluzivního vzdělávání dětí předškolního věku s těžkou zrakovou vadou v běžné mateřské škole. Hlavním cílem práce bylo zmapovat postoj rodičů nevidomého žáka, pedagogů školy, spolužáků a jejich rodičů, kteří mají zkušenost s procesem společného vzdělávání. Výsledky zachycené pomocí rozhovorů a pozorování byly zpracovány formou případové studie, která je stěžejní pro tento kvalitativní výzkum. Výsledky výzkumu ukazují, že inkluzivní vzdělávání žáka s těžkým zrakovým postižením v běžné mateřské škole lze pokládat za nezdařilé. Za příčiny tohoto neúspěchu je možné považovat nepřipravenost pedagogů, špatnou komunikaci mezi rodiči a školou či neprofesionální jednání paní asistentky.
Proměna pojetí práce v životě osoby se zdravotním postižením
HEJDOVÁ, Lucie
Diplomová práce se zabývá popsáním a reflektováním fenoménu práce v průběhu jeho dějinné proměny a se zaměřením na osoby s postižením, zejména zrakovým. Diplomová práce je pojata z hlediska sociální práce, teologie a právního systému České republiky. Na pozadí určitých stádií historie zdravotně postižených osob je přiblížena skupina zdravotně, zejména zrakově, postižených a v rámci historického přehledu pak tematizována proměna přístupu k těmto osobám. Diplomová práce se dále zaměřuje na hodnotu práce a popisuje proměnu pojetí práce v historickém vývoji v souvislosti se sledovanou cílovou skupinou. Na podkladě vybraných dokumentů sociálního učení církve je také analyzována hodnota práce z křesťanského hlediska a její humánní potenciál ve vztahu k osobám se zdravotním (zrakovým) postižením. Poslední kapitola je zaměřena na problémy, které se týkají zaměstnávání zdravotně postižených, a to jak ze strany zaměstnance, tak ze strany zaměstnavatele. Zabývá se tím, zda a jak dnešní společnost brání zdravotně postižené na trhu práce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 159 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.