Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 46 záznamů.  začátekpředchozí37 - 46  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Teoretické základy varhanní interpretace
Dvořáková, Jiřina ; HAVLÍK, Jaromír (vedoucí práce) ; TICHÝ, Vladimír (oponent)
This work tries to explaine the history of organ interpretation and it´s evolution in Czechoslovakia between 1945 and 1989. Determining the cause of the organ interpretation, the work presents a new system ? the analysis of the musical interpretation in general. This analysis tries to describe musical interpretation as a logical and paradigmatical system based on elements of interpretation during the performing event. These elements are characterized as two hierarchical levels expalined by semantic and structural categories of the composition.
Organ v liturgii evanjelickej cirkvi augsburského vyznania.
Kopáčik, Vladimír ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; POPELKA, Josef (oponent)
Bakalárska práca, Organ v liturgii evanjelickej cirkvi augsburského vyznania, tvorí historický prierez bohoslužobnými poriadkami Evanjelickem cirkvi a. v. na Slovensku tak, ako sa v roznych oblastiach krajiny používali. V rámci jednotlivých bohoslužobných poriadkov sa zameriavam hlavne na ich hudobnú stránku a pri každom dokladám využitie organa v jeho priebehu. V práci prechádzam od obdobia reformácie až po obdobie 20. storočia a postupne približujem ako sa organ v slovenskej evanjelickej cirkvi udomácňoval a získaval čoraz doležitejšie postavenie. Ako východzí bohoslužobný poriadok pre slovenských evanjelikov predstavujem bohoslužobný poriadok nemeckej evanjelickej cirkvi v období Lutherovej reformácie. V ďalších kapitolách už poukazujem na konkrétne oblasti Slovenska a záverečná kapitola práce je zasadená do súčasnosti a súčasného využitia organa v rámci evanjelických služie Božích.
Varhanní skladby na téma B.A.C.H.
Gricová, Táňa ; POPELKA, Josef (vedoucí práce) ; TŮMA, Jaroslav (oponent)
Námět k následující práci poskytla myšlenka užití kryptogramu v hudbě. Existuje mnoho kryptogramů, ale budeme se zabývat pouze jedním a nejvýznamnějším, jehož tvar udalo jméno dovršitele barokní epochy. J. S. Bach byl varhaník, proto byl a je dosud inspirací především pro varhaníky. Věnujeme se tedy jen skladbám pro varhany, které užívají jeho kryptogram. Na základě rozborů několika děl chceme poukázat na různé způsoby práce se stejným tématem a na osobitý styl každého skladatele. Zaměřujeme se na nejznámější autory a jejich díla vytvořené na téma B-A-C-H od období romantismu, tedy od znovuobjevení tohoto barokního génia. Součástí práce je kompletní seznam skladeb na toto téma, které uvádí publikace K. Beckmanna Repertorium Orgelmusik. Jistě bude pro každého jeho šíře překvapující.
Pražské romantické varhany.
Moudrý, Martin ; ČERNÝ, Pavel (vedoucí práce) ; TŮMA, Jaroslav (oponent)
Tato práce si klade za cíl pomoci varhaníkovi nalézt specifický smysl, jedinečnost a krásu pražských romantických varhan k praxi.
Interpretační tradice české varhanní tvorby 2. poloviny 20. století
Kubátová, Jarmila ; ČERNÝ, Pavel (vedoucí práce) ; POPELKA, Josef (oponent)
Práce podává výčet nejvýznamnějších skladeb pro varhany od několika desítek českých autorů, kteří tvořili převážně ve druhé polovině 20. stol. Druhá kapitola se věnuje rozboru Kabeláčových Čtyř preludií pro varhany a Máchova cyklu Tři toccaty pro varhany. Jsou připojeny poznámky k registraci a další pokyny k interpretaci notového textu, založené na zkušenosti a svědectví interpreta, který se přímo účastnil premiéry těchto skladeb. Třetí kapitola zachycuje autentické postřehy doc. Václava Rabase v ucelené formě.
Osobnost Jiřího Reinbergera a jeho přínos českému varhannímu světu
Michalovičová, Ivana ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; ČERNÝ, Pavel (oponent)
Abstrakt: Tento text mapuje osobnost varhaníka Jiřího Reinbergera, podává přehled o jeho životě a zabývá se jednotlivými oblastmi jeho působení a shrnuje Reinbergerův přínos pro český varhanní svět ve 20. století, plynoucí z jeho pedagogické, interpretační, skladatelské, organologické a hudebně - popularizační činnosti. Práce také popisuje, jakým způsobem Reinberger ovlivňoval soudobé skladatele i své žáky. Cenným pramenem informací byla pozůstalost Jiřího Reinbergera, uložená v současnosti v Českém muzeu hudby, která obsahuje mimo jiné recenze, programy koncertů, propagační materiály varhanních kurzů, materiály z varhanních soutěží, odborné statě, návrhy varhanních dispozic a také korespondenci.
Rakovnická varhanní kultura
Nosek, Aleš ; ČERNÝ, Pavel (vedoucí práce) ; POPELKA, Josef (oponent)
Má práce s názvem Rakovnická varhanní kultura pojednává v první kapitole o nejstarších známých hudebních útvarech na území města, především o těch, majících původ v chrámu sv. Bartoloměje, kde se ostatně téměř veškerá hudba v historii provozovala a kde také bylo a je středisko varhanní hudby na Rakovnicku. Zmiňuji se nejprve o varhanících, kteří varhany studovali většinou na pražské varhanické škole či později na Konzervatoři, ale při chrámu téměř vůbec nepůsobili a posléze také z města odešli úplně. Ve druhé kapitole je ve stručnosti pojednáno o vlastní historii chrámu sv. Bartoloměje a posléze hlavně o varhanách, které se zde nacházely počínaje 16. stoletím přes století 17.-varhany Tobiáše Hanzala z roku 1610, dále diskutabilní epocha 18. století a podkapitola je zakončena stávajícím nástrojem z roku 1896 od pražského varhanáře Em. Š. Petra op.94. Pozornost je také věnována Kantorům, ředitelům kůru a varhaníkům. Ve třetí kapitole píši o varhanářích a varhanách, které se nacházejí v blízkém okolí města Rakovníka. Okres popisuji pro lepší ilustraci z více pohledů. Je pojednáno o různých mimoregionálních varhanářských firmách, které na našem okrese v minulosti stavěli své nástroje. Významnou regionální firmou je varhanářský rod Guthů, sídlící po 150 let v blízké obci Čistá u Rakovníka. Tato rodina stavěla své nástroje jak v Čisté, tak na Rakovnicku, tak také ve velké části Čech.
Postavení chrámového varhaníka v Českých zemích
Kšica, Přemysl ; POPELKA, Josef (vedoucí práce) ; TŮMA, Jaroslav (oponent)
V současné době se lze setkat s názorem, že v českých zemích byla v oblasti chrámové hudby odjakživa silná tradice působení amatérských hudebníků. Údajně tím, že to tak vždy bylo, je v pořádku to, že to tak je i v současnosti. Není cílem této práce popřít úlohu amatérských hudebníků, ale snaha poukázat na aspekty, kdy je žádoucí, ba nenahraditelná profesionalita. Měl by jí být přiznán náležitý význam, který není bohužel vždy dostatečně chápán. V chrámové praxi často není činěn rozdíl v přístupu, jedná-li se o varhaníka amatéra, či profesionála, a to nejen po stránce finančního ohodnocení.
Richard Wagner a varhany
Bártek, Michael ; ČERNÝ, Pavel (vedoucí práce) ; TŮMA, Jaroslav (oponent)
Student varhan Michael Bártek představuje diplomovou práci Richard Wagner a varhany - Pronikání díla skladatelského génia z Bayreuthu do varhanní hudby jako magisterskou závěrečnou práci ve studiu na hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze. Tato práce se zabývá vztahem Richard Wagner ? varhany, vztahem, který je, navzdory absenci nějaké skladby mistra pro varhany, podivuhodně bohatá a zdá se poměrně neprozkoumaná. Vzhledem k probíhajícímu dvousetletému výročí narození skladatele (a jeho sto třicátému výročí úmrtí), téma si zaslouží býti zpracováno. Autor se zabývá přímým vztahem Wagnera a varhan, jeho vlivů na skladatele varhanní hudby a rovněž problematikou transkripce, nejprve obecně, posléze více zaměřené přímo na Wagnera.
Přehled mezinárodních interpretačních so utěží v oboru varhany
Svoboda, Pavel ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; ČERNÝ, Pavel (oponent)
Bakalářská práce se zabývá mapováním mezinárodních interpretačních soutěží v oboru varhany. Dále by měla mapovat úspěchy českých kandidátů a účast českých porotců v zahraničí. Cílem je přehledně shrnout četnost varhanních soutěží v jednotlivých letech a jednotlivých státech.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 46 záznamů.   začátekpředchozí37 - 46  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.