Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Skladby pro dva varhaníky
Gricová, Táňa ; POPELKA, Josef (vedoucí práce) ; TŮMA, Jaroslav (oponent)
Práce chce zachytit okolnosti vzniku počátečního období skladeb pro dva varhaníky. Chce také přinést přehled skladeb pro dva hráče (jak na jednom, tak i na dvou nástrojích) jako důkaz zájmů skladatelů o tento obor a také jako jistou pomoc pro případné zájemce o tyto skladby. Práce je rozdělena na tyto kapitoly: První kapitola podává stručný přehled dějin evropské hudby s ohledem na období, kdy se alespoň sporadicky objevily skladby pro dva varhaníky. Druhá kapitola podává stručný náhled do historie varhan, jejich vzniku a vývoje v průběhu hudebních období. Kapitola třetí pojednává o paralelním vývoji ostatních klávesových nástrojů, zejména cembala a klavíru, protože dlouhou dobu byla hudební literatura pro varhany i tyto nástroje prakticky identická. Ve čtvrté kapitole je popsán vývoj komorní hudby a v návaznosti kapitola pátá přináší přehled vývoje čtyřruční hry na klávesové nástroje. Kapitola šestá přináší krátké pojednání o vývoji skladeb pro dva varhaníky a sedmá uvádí specifické problémy při samotné interpretaci. V osmé kapitole sledujeme kompoziční práci vybraných skladeb a devátá je podobného ražení. Je věnována podle mne nejvýznamnějším skladbám pro dva hráče, šesti koncertům P. Antonia Solera. Nejdůležitějším přínosem této práce je desátá kapitola. Je to kompletní výčet skladeb pro čtyřruční varhany.
Varhanní skladby na téma B.A.C.H.
Gricová, Táňa ; POPELKA, Josef (vedoucí práce) ; TŮMA, Jaroslav (oponent)
Námět k následující práci poskytla myšlenka užití kryptogramu v hudbě. Existuje mnoho kryptogramů, ale budeme se zabývat pouze jedním a nejvýznamnějším, jehož tvar udalo jméno dovršitele barokní epochy. J. S. Bach byl varhaník, proto byl a je dosud inspirací především pro varhaníky. Věnujeme se tedy jen skladbám pro varhany, které užívají jeho kryptogram. Na základě rozborů několika děl chceme poukázat na různé způsoby práce se stejným tématem a na osobitý styl každého skladatele. Zaměřujeme se na nejznámější autory a jejich díla vytvořené na téma B-A-C-H od období romantismu, tedy od znovuobjevení tohoto barokního génia. Součástí práce je kompletní seznam skladeb na toto téma, které uvádí publikace K. Beckmanna Repertorium Orgelmusik. Jistě bude pro každého jeho šíře překvapující.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.