Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 26 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Moderní pohonná jednotka s vysokou mechanickou účinností – klikový mechanismus
Krajči, Jakub ; Raffai, Peter (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou mechanické účinnosti kontaktních dvojic klikového mechanismu spalovacího motoru. V úvodní části je uvedeno seznámení se základními pojmy klikového mechanismu, oblastmi vzniku mechanických ztrát, režimy mazání a druhy opotřebení. Další kapitoly popisují možnosti snižování mechanických ztrát klikového mechanismu a výpočtové přístupy, které lze využít k řešení mechanických ztrát. Vlastní práce obsahuje návrh výpočtového modelu, použitého k analýze klikového mechanismu motoru Škoda 1.2 HTP. V poslední části jsou uvedeny modifikované varianty standartního klikového mechanismu s ohledem na snížení mechanických ztrát. V závěru jsou zhodnoceny dosažené výsledky.
Ložiska ve vesmíru
Vavřík, Petr ; Nečas, David (oponent) ; Košťál, David (vedoucí práce)
V současné době se od vesmírných satelitů na oběžné dráze požaduje bezporuchový provoz delší než 10 let. To přináší vysoké nároky na tribologické systémy satelitu, které musí po tuto dobu správně fungovat v nehostinném kosmickém prostředí. Tato bakalářská práce se zabývá popisem vhodných ložisek a jejich mazání pro vesmírné aplikace. Na úvod jsou popsány režimy mazání. Dále jsou shrnuty faktory vesmíru ovlivňující správný chod tribologických systémů. Největší část je věnována popisu nejvyužívanějších ložisek a maziv. V závěru práce je proveden návrh vhodných ložisek a jejich mazání pro reakční kolo satelitu.
Konstrukce zařízení pro testování ložisek
Sovadina, František ; Šperka, Petr (oponent) ; Svoboda, Petr (vedoucí práce)
V této bakalářské práci byl proveden rozbor používaných testovacích zařízení pro trvanlivostní zkoušky valivých ložisek. Tento rozbor následně slouží jako inspirace pro rekonstrukci stávajícího testovacího zařízení ložisek na FSI VUT v Brně. Byly vytvořeny tři koncepční návrhy a po zvážení všech aspektů byla vyhotovena výkresová dokumentace pro finální variantu. Její provedení povede k úspoře místa v laboratoři a snadnější manipulaci s testovacím zařízením při testech trvanlivosti.
Vibrace valivých ložisek
Otoupalík, Jan ; Ripel, Tomáš (oponent) ; Krejsa, Jiří (vedoucí práce)
Práce se zabývá vibracemi valivých ložisek, emitovaných jak nedokonalou geometrií ložiska, tak únavovým poškozením dílů ložiska. V práci byla ověřena použitelnost sestaveného hardwaru pro měření vibrací ložisek. Ověření bylo provedeno měřením vibrací 25 kusů nových ložisek NJ 304. Dále diplomová práce zkoumá možnost určení geometrických vad na základě měření vibrací ložiska. Na základě spektra vibrací byly určeny hodnoty geometrické vady, ty ale skutečnosti odpovídají pouze řádově. Možnost určovat geometrické vady na základě měření vibrací nebyla prokázána. V závěru práce jsou otestovány bezdemontážní diagnostické metody valivých ložisek. Na simulovaném poškození byly demonstrovány chybové frekvence valivých ložisek v kombinaci se spektrální analýzou a obálkovou metodou.
Ložiska pro vřetena obráběcích strojů
Knápek, Jiří ; Nohál, Libor (oponent) ; Galas, Radovan (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce obsahuje přehled o ložiscích používaných pro uložení vřeten obráběcích strojů. Práce je zaměřena především na kluzná, vzduchová, magnetická a valivá ložiska. Při popisu jednotlivých druhů ložisek je kladen důraz na jejich konstrukci, mazání a způsoby uložení. V závěru této bakalářské práce jsou jednotlivé druhy ložisek vzájemně srovnány.
Vliv přimknutí na tření ve valivém ložisku
Pisklák, Jan ; Zikmund, Vladimír (oponent) ; Vrbka, Martin (vedoucí práce)
Tato diplomová práce popisuje vliv přimknutí na tření ve valivých ložiscích. Koeficient tření je měřen na experimentálním zařízení Mini Traction Machine 2 metodou přitlačování ocelové kuličky na ocelový disk. Výsledky jsou vyneseny do grafů zobrazujících závislost koeficientu tření na prokluzu SRR pro dané přimknutí, normálové zatížení a rychlost v kontaktní oblasti. Pro daná přimknutí je také ověřován vliv zatížení, rychlosti či rozdílné viskozity použitého maziva. Experimentálně získaná data jsou porovnána s matematickým modelem, který je vytvořen v rámci diplomové práce v programu MatLab.
Vliv frekvenčního měniče na životnost ložisek a jejich poškození
Sukovatý, Adam ; Krejčí, Petr (oponent) ; Nahodil, Petr (vedoucí práce)
Tato práce zkoumá vliv frekvenčního měniče na životnost valivých ložisek u asynchronního motoru. Měření bylo provedeno v Laboratoři spínacích přístrojů elektrotechnické fakulty na soustavě frekvenční měnič a elektromotor od firmy Siemens. Data byla zpracována pomocí měřícího analyzátoru Adash VA4 Pro. Byly použity metody měření širokopásmových hodnot a frekvenční analýzy vibrací a proudu. Zjištěná vzájemná podobnost frekvenčních spekter vibrací a proudu prokazuje přítomnost vysokofrekvenčních kapacitních proudů, které prochází přes ložiska motoru a snižují jejich životnost. Byla navržena opatření, která by tomuto měla zabránit. V druhé části měření byl zdokumentován vliv změny pulzní šířkové modulace (PWM) na vibrace motoru. Cílem bylo provést základní analýzu a poskytnout podklady k dalšímu výzkumu.
Povrchové úpravy valivých ložisek
Kubelka, Milan ; Klakurková, Lenka (oponent) ; Švejcar, Jiří (vedoucí práce)
Ložiska jsou jedním z nejvíce rozšířených konstrukčních prvků, umožňující vzájemný pohyb součástí a současně i přenos působícího zatížení. K základním požadavkům kladeným na součásti valivých ložisek patří zejména zvýšení odolnosti proti kontaktní únavě, snížení koeficientu tření mezi valivými tělísky a ložiskovými kroužky, zvýšení tvrdosti a otěruvzdornosti funkčních ploch, odolnost proti opotřebení, antikorozní ochrana a v neposlední řadě také elektrické a optické vlastnosti. Protože výroba ložisek z materiálů, které disponují těmito vlastnostmi, by byla značně nákladná, využívají se pro zlepšování mechanických vlastností povrchové úpravy. Hlavní náplní této bakalářské práce je popis a hodnocení technologií vhodných pro povrchové úpravy valivých ložisek, přičemž zvýšená pozornost je věnována těm typům PÚ, které ve spolupráci se SVÚM budou podrobněji zkoumány v experimentální části této práce (zejména polymerní nástřiky, fosfátové vrstvy a vrstvy typu DLC). Vyhodnocení opotřebení různých typů povlaků po tribologických zkouškách bylo provedeno pomocí rastrovací elektronové mikroskopie.
Uložení rotorů turbodmychadel na valivých ložiscích
Šárovec, Marek ; Dlugoš, Jozef (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je navrhnout uložení rotoru turbodmychadla na valivých ložiskách. Diplomová práce se skládá ze dvou rešeršních kapitol zabývajících se rotorem turbodmychadla a výpočtem valivých ložisek. V další kapitole je popsána aplikace na konkrétním případě rotoru za pomoci multi body systemu Adams – View. V závěrečné kapitole jsou srovnány výsledky rotoru uloženého na ložiskách s ocelovými a keramickými valivými elementy. Dále pak srovnání valivých ložisek s kluznými ložisky, z čehož vyplývá, že díky valivým ložiskům došlo ke snížení ztrátového výkonu při maximálních otáčkách o více než 50 %.
Vliv frekvenčního měniče na životnost ložisek a jejich poškození
Mynář, Josef ; Hammer, Miloš (oponent) ; Nahodil, Petr (vedoucí práce)
Diplomová práce pojednává o technické diagnostice strojů s bližším zaměřením na vibrační diagnostiku. V práci je vypracován návrh diagnostického systému s metodikou měření, postupem měření a vyhodnocení naměřených dat na strojním zařízení vyrobeného společností Siemens.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 26 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.