Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Výuka slovních úloh prostřednictvím metodických materiálů typu Porovnávání
Hrúzová, Eva ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Tato práce se zaměřuje na implementaci metodických materiálů založených na konceptu concept cartoons při výuce slovních úloh na druhém stupni základní školy. V teoretické části se práce zabývá popisem slovní úlohy a jejím vyučování ve školách, včetně role učitele a konstruktivistického pojetí. Dále se věnuje konceptu concept cartoons, který je použit jako základ pro implementaci metodických materiálů. V praktické části jsou tyto materiály implementovány v průběhu pěti vyučovacích hodin v rámci sedmého a osmého ročníku. Shrnutím výsledků lze říci, že implementace metodických materiálů využívajících concept cartoons při výuce slovních úloh na druhém stupni základní školy byla úspěšná a žáci tento nový způsob výuky hodnotili pozitivně. Jednou z hlavních výhod použití concept cartoons je podle zkušeností z mého výukového experimentu, že vytváří prostředí, v němž žáci nezažívají pocit selhání. To je proto, že chyby a obtíže při řešení úloh jsou připisovány fiktivním kresleným postavičkám. Použití concept cartoons také podporuje diskusi a interakci mezi žáky, protože často existuje více než jedno správné řešení daného problému. Tento přístup pomáhá podporovat spolupráci a rozvoj kritického myšlení. Celkově pozitivní výsledky této studie naznačují, že použití materiálů může být cenným nástrojem při výuce...
Nepřímá úměrnost - žákovské strategie, analýza učebnic a didaktické praktiky učitelů
Reichmann, David ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
1 Abstrakt Cílem diplomové práce bylo u vybraných zkušených učitelů matematiky identifikovat a popsat didaktické praktiky používané při výuce nepřímé úměrnosti, provést analýzu nejčastěji používaných učebnic z hlediska přístupu k výuce nepřímé úměrnosti a vybrat vhodné úlohy, které by diagnostikovaly žákovu znalost nepřímé úměrnosti, a u nich identifikovat žákovské strategie řešení a jejich případné obtíže. Nejprve je téma nepřímé úměrnosti popsáno z hlediska kurikulárních dokumentů a výsledků v úlohách na nepřímou úměrnost, jichž dosáhli čeští žáci v několika mezinárodních i národních srovnáních. Z pohledu teorie didaktického konstruktivizmu je charakterizován poznávací proces žáka. Dále jsou popsány způsoby a pojetí výkladu nepřímé úměrnosti tak, jak je nabízejí vybrané učebnice základní školy. Je provedena obsahová analýza učebnic v návaznosti na podobně zaměřené výzkumy. Dále se práce věnuje zahraničním výzkumům proporcionálního uvažování žáků a strategií řešení úloh v oblasti úměr a úměrností, na které navazuje vlastní výzkum zkoumající strategie řešení úloh na nepřímou úměrnost. Další část výzkumu sestávala z polostrukturovaných rozhovorů se zkušenými učiteli, z náslechů v jejich hodinách a z analýzy žákovských prací. Rozhovory i náslechy byly přepsány do protokolů, které byly analyzovány technikami...
Slovní úlohy na střední škole waldorfské
Daniel, Radovan ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Teoretická část práce obsahuje didaktický rozbor tématu slovních úloh, tedy vymezení pojmu slovní úloha, klasifikaci slovních úloh z několika různých hledisek a metody řešení slovních úloh podle několika českých didaktiků matematiky. Další částí teoretické části práce je popis výuky předmětu matematika na střední waldorfské škole s akcentem na epochové vyučování. Jádrem práce je experimentální část, která je složena ze dvou oddílů. V prvním oddílu je popsaná příprava, realizace a vyhodnocení výukového experimentu na téma slovních úloh. Výukový experiment byl proveden v prvním ročníku Waldorfského lycea v Praze ve školním roce 2014/2015. V práci jsou popsané jednotlivé dny výuky. Součástí je reflexe vyučujícího a hospitanta, který se celé epochy účastnil. Praktická část pokračuje oddílem, ve kterém jsou analyzovány řešitelské strategie žáků, kteří psali didaktický test obsahující slovní úlohy, jednou před výukovým experimentem a jednou po něm. Následuje analýza jednotlivých úloh, ve které jsou zkoumány zajímavé jevy, které se v řešeních objevily. V závěru je popsán celkový pohled autora práce na vykonaný výzkum, na části, které se z pohledu autora povedly nebo nepovedly. Navíc je zde vysloven závěr, který z výukového experimentu a didaktického testu vyplývá. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úlohy, epochové...
Kritická místa matematiky na základní škole - analýza didaktických praktik učitelů (lineární rovnice)
Nováková, Anežka ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Kritická místa matematiky na základní škole (Analýza didaktických praktik učitelů - lineární rovnice) Critical Areas of Mathematics at the Primary School (Analysis of Teachers' Didactic Practices - Linear Equations) Abstrakt Cílem diplomové práce bylo popsat didaktické praktiky používané při výuce lineárních rovnic jako jednoho z kritických míst matematiky základní školy. Nejdříve jsou nastíněny strukturální i sémantické modely používané u lineárních rovnic a způsoby vyučování tématu lineární rovnice, jak je naznačují vybrané učebnice základní školy. Na základě studia odborné literatury jsou popsány obtíže žáků a typy chyb, kterých se v této oblasti dopouštějí. Vlastní výzkum sestával z polostrukturovaných rozhovorů s pěti zkušenými učiteli a náslechů v jejich hodinách. Rozhovory i náslechy byly přepsány do protokolů, které byly analyzovány technikami zakotvené teorie. Bylo zjištěno, že učitelé využívají jak běžných didaktických praktik, tak si i sami vytvářejí své vlastní metody a postupy. Tyto praktiky, modely, které učitelé využívají při výuce lineárních rovnic, přístupy k zavedení ekvivalentních úprav rovnic, stejně jako seznam kritických míst tématu lineární rovnice označených učiteli tvoří jeden z výsledků práce. Klíčová slova: lineární rovnice, modely, obtíže žáků, chyby, výukové přístupy
Zlomky - některé obtíže žáků a didaktické přístupy učitelů
Vejmelková, Eliška ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
(česky) Zlomky představují jedno z kritických míst matematiky základní školy. Cílem této diplomové práce je a) popsat didaktické praktiky používané při výuce zlomků (zaměřené zejména na aditivní operace se zlomky), b) zjistit, jaké strategie používají žáci u vybraných úloh zaměřených na zlomky, jaké obtíže jsou překážkou v jejich úspěšném řešení a jakou mají žáci o zlomcích představu. Teoretická část obsahuje úvahy o vyučování a učení se matematice, průřez historického vývoje pojmu zlomek a početních operací se zlomky a také vybrané výzkumy týkající se zlomků. Praktická část začíná analýzou učebnic, kde jsou identifikovány sémantické a strukturální modely používané u zlomků a způsoby vyučování operací se zlomky. Vlastní výzkum sestává z polostrukturovaných rozhovorů na téma výuka zlomků a obtíže žáků se zlomky s pěti zkušenými učiteli (z nichž jeden není aprobovaný) a z klinických rozhovorů se třemi žáky z různých základních škol. Rozhovory se žáky byly zaměřeny na řešení diagnostických úloh z oblasti zlomků. Přepisy obou typů rozhovorů byly analyzovány technikami založenými na zakotvené teorii. Bylo zjištěno, že učitelé využívají nejen běžných praktik, které navrhují učebnice, ale že si vytvářejí také vlastní metodické pomůcky a postupy. Tyto praktiky a postupy jsou jedním z výsledků práce. Dále...
Slovní úlohy na střední škole waldorfské
Daniel, Radovan ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Teoretická část práce obsahuje didaktický rozbor tématu slovních úloh, tedy vymezení pojmu slovní úloha, klasifikaci slovních úloh z několika různých hledisek a metody řešení slovních úloh podle několika českých didaktiků matematiky. Další částí teoretické části práce je popis výuky předmětu matematika na střední waldorfské škole s akcentem na epochové vyučování. Jádrem práce je experimentální část, která je složena ze dvou oddílů. V prvním oddílu je popsaná příprava, realizace a vyhodnocení výukového experimentu na téma slovních úloh. Výukový experiment byl proveden v prvním ročníku Waldorfského lycea v Praze ve školním roce 2014/2015. V práci jsou popsané jednotlivé dny výuky. Součástí je reflexe vyučujícího a hospitanta, který se celé epochy účastnil. Praktická část pokračuje oddílem, ve kterém jsou analyzovány řešitelské strategie žáků, kteří psali didaktický test obsahující slovní úlohy, jednou před výukovým experimentem a jednou po něm. Následuje analýza jednotlivých úloh, ve které jsou zkoumány zajímavé jevy, které se v řešeních objevily. V závěru je popsán celkový pohled autora práce na vykonaný výzkum, na části, které se z pohledu autora povedly nebo nepovedly. Navíc je zde vysloven závěr, který z výukového experimentu a didaktického testu vyplývá. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úlohy, epochové...
Zlomky - některé obtíže žáků a didaktické přístupy učitelů
Vejmelková, Eliška ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
(česky) Zlomky představují jedno z kritických míst matematiky základní školy. Cílem této diplomové práce je a) popsat didaktické praktiky používané při výuce zlomků (zaměřené zejména na aditivní operace se zlomky), b) zjistit, jaké strategie používají žáci u vybraných úloh zaměřených na zlomky, jaké obtíže jsou překážkou v jejich úspěšném řešení a jakou mají žáci o zlomcích představu. Teoretická část obsahuje úvahy o vyučování a učení se matematice, průřez historického vývoje pojmu zlomek a početních operací se zlomky a také vybrané výzkumy týkající se zlomků. Praktická část začíná analýzou učebnic, kde jsou identifikovány sémantické a strukturální modely používané u zlomků a způsoby vyučování operací se zlomky. Vlastní výzkum sestává z polostrukturovaných rozhovorů na téma výuka zlomků a obtíže žáků se zlomky s pěti zkušenými učiteli (z nichž jeden není aprobovaný) a z klinických rozhovorů se třemi žáky z různých základních škol. Rozhovory se žáky byly zaměřeny na řešení diagnostických úloh z oblasti zlomků. Přepisy obou typů rozhovorů byly analyzovány technikami založenými na zakotvené teorii. Bylo zjištěno, že učitelé využívají nejen běžných praktik, které navrhují učebnice, ale že si vytvářejí také vlastní metodické pomůcky a postupy. Tyto praktiky a postupy jsou jedním z výsledků práce. Dále...
Nepřímá úměrnost - žákovské strategie, analýza učebnic a didaktické praktiky učitelů
Reichmann, David ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
1 Abstrakt Cílem diplomové práce bylo u vybraných zkušených učitelů matematiky identifikovat a popsat didaktické praktiky používané při výuce nepřímé úměrnosti, provést analýzu nejčastěji používaných učebnic z hlediska přístupu k výuce nepřímé úměrnosti a vybrat vhodné úlohy, které by diagnostikovaly žákovu znalost nepřímé úměrnosti, a u nich identifikovat žákovské strategie řešení a jejich případné obtíže. Nejprve je téma nepřímé úměrnosti popsáno z hlediska kurikulárních dokumentů a výsledků v úlohách na nepřímou úměrnost, jichž dosáhli čeští žáci v několika mezinárodních i národních srovnáních. Z pohledu teorie didaktického konstruktivizmu je charakterizován poznávací proces žáka. Dále jsou popsány způsoby a pojetí výkladu nepřímé úměrnosti tak, jak je nabízejí vybrané učebnice základní školy. Je provedena obsahová analýza učebnic v návaznosti na podobně zaměřené výzkumy. Dále se práce věnuje zahraničním výzkumům proporcionálního uvažování žáků a strategií řešení úloh v oblasti úměr a úměrností, na které navazuje vlastní výzkum zkoumající strategie řešení úloh na nepřímou úměrnost. Další část výzkumu sestávala z polostrukturovaných rozhovorů se zkušenými učiteli, z náslechů v jejich hodinách a z analýzy žákovských prací. Rozhovory i náslechy byly přepsány do protokolů, které byly analyzovány technikami...
Kritická místa matematiky na základní škole - analýza didaktických praktik učitelů (lineární rovnice)
Nováková, Anežka ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Kritická místa matematiky na základní škole (Analýza didaktických praktik učitelů - lineární rovnice) Critical Areas of Mathematics at the Primary School (Analysis of Teachers' Didactic Practices - Linear Equations) Abstrakt Cílem diplomové práce bylo popsat didaktické praktiky používané při výuce lineárních rovnic jako jednoho z kritických míst matematiky základní školy. Nejdříve jsou nastíněny strukturální i sémantické modely používané u lineárních rovnic a způsoby vyučování tématu lineární rovnice, jak je naznačují vybrané učebnice základní školy. Na základě studia odborné literatury jsou popsány obtíže žáků a typy chyb, kterých se v této oblasti dopouštějí. Vlastní výzkum sestával z polostrukturovaných rozhovorů s pěti zkušenými učiteli a náslechů v jejich hodinách. Rozhovory i náslechy byly přepsány do protokolů, které byly analyzovány technikami zakotvené teorie. Bylo zjištěno, že učitelé využívají jak běžných didaktických praktik, tak si i sami vytvářejí své vlastní metody a postupy. Tyto praktiky, modely, které učitelé využívají při výuce lineárních rovnic, přístupy k zavedení ekvivalentních úprav rovnic, stejně jako seznam kritických míst tématu lineární rovnice označených učiteli tvoří jeden z výsledků práce. Klíčová slova: lineární rovnice, modely, obtíže žáků, chyby, výukové přístupy

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.