Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Nadužívání psychofarmak u seniorů
Dobrovolná, Kristýna ; Drbohlavová, Barbora (vedoucí práce) ; Minařík, Jakub (oponent)
Východiska: Období stáří může být pro některé seniory zátěžové a to z hlediska biologických, psychickým a sociálních změn. Tyto změny nemusejí být ve stáří dobře snášeny a nepříjemné psychické stavy s těmito změnami musí být zaléčeny psychofarmaky. Dodržování správného dávkování psychofarmak někteří senioři podceňují, a nebojí se si je samovolně upravovat. Cíle: Cílem výzkumu bylo popsat vzorce užívání psychofarmak u seniorů v důchodovém věku. Záměrem bylo zjistit u seniorů, již psychofarmaka nadužívají, jaké okolnosti je vedly k nadužívání psychoaktivních léků, jakým způsobem si léky opatřují, zda byli před užíváním daných psychofarmak edukováni o správném užívání, kupují-li si i volně prodejné léky a zda se snažili s nadužíváním někdy přestat, nebo to mají v budoucnu v úmyslu. Cílem výzkumu také bylo více poukázat na tuto problematiku a informovat nejenom odbornou veřejnost o tom, že senioři jsou specifickou skupinou a je třeba více dbát na komplexní péči o ně. Metody: Sběr dat byl realizován pomocí kvalitativní metody záměrného výběru, a to metodou sněhové koule. Rozhovory byly provedeny s deseti seniory, z toho bylo osm žen a dva muži. Jednalo se o polostrukturovaná interview, která byla nahrávána na diktafon mobilního telefonu a následně byla přepsána a smazána. Výsledky: Z analýzy dat...
Obraz třídního nepřítele v 1. polovině 50. let 20. století
Hykešová, Marie ; Mücke, Pavel (vedoucí práce) ; Hlaváček, Jiří (oponent)
1 ABSTRAKT Cílem práce je ukázat podobu třídního boje a třídního nepřítele v Československu v první polovině 50. let 20. století, a to zejména během obdo- bí stalinismu, prezentovaného prostřednictvím tisku a poezie. Obraz třídního boje i nepřátel tedy vychází z četby novinových článků a četby poezie ve sledo- vaném období. Zvolené období je charakterizováno bipolárním rozdělení světa na dva tá- bory: socialistický a kapitalistický, které vyznávaly jiné ideologie, jež byly vzá- jemně neslučitelné. Toto rozdělení vzniklo v důsledku studené války a oba tábo- ry spolu soutěžily o konečné vítězství svého zřízení. Socialistický tábor líčil konkurenční kapitalistický blok velmi nepříznivě a vědomě šířil strach z nepřátel buď z kapitalistického tábora pocházejících či s ním alespoň spolupracujících. Práce tedy ukazuje, jak byli nepřátelé socialismu a dělnické třídy líčeni, co jim bylo přisuzováno a připisováno, přičemž často k tomuto líčení sloužil kontrast mezi oběma zmiňovanými tábory. Socialistický tábor představoval sfé- ru dobra a pokroku, zatímco kapitalistický tábor území zla a úpadku. Pro dokreslení atmosféry jsou v práci využity vzpomínky narátorů ze sle- dovaného období. Vybraní jedinci vzpomínají na svůj život v socialismu a v po- hnutých padesátých letech, přičemž nám odhalují i to, jak byl tehdejší...
Užívání a nadužívání drog v jednotlivých typech střeních škol na Teplicku a jejich vzájemná komparace
VÁCLAVOVÁ, Petra
Tato práce se zabývá problematikou užívání a nadužívání drog v jednotlivých typech středních škol na Teplicku a jejich vzájemnou komparací. V teoretické části je popsána problematika drogových i nedrogových závislostí, její dopady na cílovou populaci středoškolské mládeže. Jsou zde popsány i jednotlivé drogy dle projevu a rizik intoxikace, ochranní činitelé či rizikové situace. Výzkum proběhl na středních školách na Teplicku. Srovnáváno bylo střední odborné učiliště, střední škola s maturitou a gymnázium. První hypotéza předpokládá, že většina studentů středních škol má zkušenost s drogou. V druhé hypotéze je předpokládán první věk užití drogy před dovršením patnáctého rokem věku. Třetí předpokládá, že nejrozšířenější drogou mezi studenty je marihuana. A poslední hypotéza, že alespoň tři procenta studentů má zkušenost s čicháním těkavých látek.
Občané o drogách – květen 2011
Červenka, Jan
V rámci květnového šetření se Centrum pro výzkum veřejného mínění SOÚ AV ČR, v.v.i., obšírně zabývalo problematikou drog. Výzkum v tomto ohledu zjišťoval, jestli a nakolik občané vnímají současnou situaci z hlediska užívání drog jako problém v celé České republice a specificky v místě svého bydliště. Dále se zabýval tím, zda podle mínění veřejnosti se instituce v České republice věnují drogové problematice přiměřeně nebo nedostatečně, případně naopak přílišně. Svoji pozornost šetření také zaměřilo na to, nakolik přijatelné či naopak nepřijatelné z pohledu veřejného mínění je užívání některých legálních i nelegálních látek majících psychotropní účinky. Zkoumány byly i postoje k některým specifickým otázkám souvisejícím s léčbou drogové závislosti a pomoci lidem závislým na drogách, stejně jako názory na to, co by mělo či nemělo být v souvislosti s drogami trestně postižitelné. Kromě toho především pro potřeby analýz druhého stupně u výše zmíněných otázek se výzkum dotazoval i na zkušenosti s užíváním drog, jak nepřímé (osobní znalost uživatele či uživatelů drog), tak přímé (vlastní zkušenost s drogou či drogami).
Alkohol na středních školách na Teplicku.
VÁCLAVOVÁ, Petra
Autorka této práce má za cíl zmapování situace užívání a nadužívání alkoholu studenty středních škol v Teplicích a srovnání mezi gymnáziem, střední školou s maturitou a středním odborným učilištěm. Dále pak zjištění motivačních faktorů, věk prvního experimentu a prostředí prvního užití alkoholu a prověření informovanosti studentů o možnostech léčby závislosti. Sběr dat probíhal kvantitativní metodou formou předem připravených anonymních dotazníků. Výzkumem bylo dokázáno, že většina studentů středních škol na Teplicku, je příležitostnými konzumenty alkoholu. Nejoblíbenějším druhem alkoholického nápoje je u studentů pivo. Alkohol prvně ochutnávají dovršením 12. roku věku, ku příležitosti rodinné oslavy. Jejich informovanost v oblasti léčby závislosti není dostatečná. Výsledky pomohly zmapovat situaci užívání a nadužívání alkoholu na daných školách a mohou být využity v praxi v rámci zefektivnění primární prevence na středních školách, dále mohou posloužit jako podklad pro ředitele a pedagogy k lepší informovanosti o dané problematice a aktuálním stavu na teplických středních školách.
Passato remoto v současné italštině
MARKOVÁ, Iva
Cílem této práce je popsat místo passata remota v systému slovesných časů současné italštiny. První část práce vychází z prostudovaných prací současných italských lingvistů M. Dardana, G. Patoty, L. Renziho, L. Serianniho a jedné české lingvistky S. Hamplové. Představuje jejich pojetí užití jak passata remota, tak passata prossima. Na teoretickou část navazuje část praktická věnující se parametrům, které ovlivňují konkurenci passata remota a passata prossima a popisuje jejich shodný prostor užití. Praktická část dokládá výskyt především passata remota v poměrně obsáhlém literárním textu deseti italských autorů, kteří jsou zástupci rozdílných italských regionů. Dále je na zvolených úryvcích z literárního textu dokládána funkce passata remota. V závěru jsou uvedeny kritéria konkurence passata remota a passata prosima vycházející z poznatků jak teoretické, tak praktické části. Klíčový důvod konkurence obou časů je subjektivní volba mluvčího, další důvody jsou okrajové, tedy spíše ke zpestření textu různých stylů.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.