|
Motivace k výuce biologie ve vztahu k méně oblíbeným biologickým tématům
Křečková, Tereza ; Rajsiglová, Ina (vedoucí práce) ; Mourek, Jan (oponent)
Biologie obecně patří v rámci přírodovědných předmětů mezi středně oblíbené nebo spíše oblíbené předměty a zároveň je často zařazována mezi předměty málo náročné nebo dokonce snadné. I přesto existují oblasti, jako např. geologie, mykologie, protozoologie a překvapivě i botanika, které jsou žáky 2. stupně základních škol a víceletých gymnázií označovány jako neoblíbené a nezanechají ve studentech dlouhodobější stopu či motivaci k hlubšímu prozkoumání. Příčinou může být nedostatečná motivace, zájem, nesprávný postoj k těmto oborům biologie nebo nedostatečné přesvědčení či vnímání těchto jednotlivých témat. Všechny zmíněné příčiny mohou také pramenit z rámcových vzdělávacích programů. Níže jsou srovnány tyto programy ve vybraných Zemí Evropské Unie. Prvním cílem bakalářské práce je pojednat o termínu motivace a uvést jej do vztahu s ostatními termíny uváděnými ve vztahu s motivací. Dalšími cíli je nahlédnout do biologických témat a vyhledat, jaká z nich patří mezi neoblíbená u žáků v České republice, Finsku a na Slovensku. Z vybraných neoblíbených témat v jednotlivých zemí byla vybrána konkrétně algologie z důvodu vlastních zkušeností s výukou biologie na 2. stupni základní školy. Jelikož z pozice učitele je náročné uchopit tuto problematiku tak, aby byla pro žáky zajímavou a motivující se k učení a...
|
|
Využití metody CLIL ve výuce biologie na čtyřletém gymnáziu
Junášek, Milan ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Němečková, Linda (oponent)
Předmětem práce je praktické využití CLIL ve výuce biologie na čtyřletém gymnáziu. V úvodní části se práce zabývá CLIL obecně, poté se zamýšlí nad významem, možnostmi i úskalími jejího využívání na českých školách. Praktická část obsahuje čtyři výukové lekce: Taxonomy, Geology, Animals a Genetics, které slouží učitelům k propojení předmětu biologie a anglický jazyk pomocí přístupu hard CLIL. Materiály vycházejí ze zkušeností autora s výukou anglického jazyka i biologie na čtyřletém gymnáziu i předchozí zkušenosti s tvorbou výukových materiálů. Hlavním cílem práce pak je ověřit, zda jsou tyto materiály použitelné v praxi a pomocí dotazníkového šetření zjistit, jak se s nimi studentům pracovalo. Ověření v praxi prokázalo, že materiály jsou použitelné a že studenti jejich zařazení do výuky považují za přínosné.
|
|
Viry ve výuce biologie na vyšším stupni gymnázia (ISCED 3A)
Blahnová, Anežka ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Lucie (oponent)
1 Abstrakt Diplomová práce se zabývá výukou tématu Viry na vyšším stupni gymnázií. V teoretické části se věnuje zařazení tématu v průběhu vyučování, analyzuje dostupné učebnice a jiné učební materiály, věnuje se z teoretické strany aktivizačním metodám, a navrhuje výukové jednotky. Ve výukových jednotkách využívá především metody aktivizační a cílící na kritické myšlení. V praktické části navržené výukové jednotky ověřuje ve výuce, a hodnotí jejich úspěšnost z hlediska míry zapamatování učiva žáky.
|
|
Přírodní zajímavosi okolí Petrovic u Sedlčan a jejich využití v učení o přírodě na 1.stupni základní školy
POSPÍŠILOVÁ, Věra
Tato diplomová práce zpracovává přírodovědná a vlastivědná témata. Obsahuje návrhy tří přírodovědných vycházek, které jsou zaměřeny na opakování a rozšíření učiva ve čtvrtém a pátém ročníku základní školy. Obsahuje teoretickou část, vztahující se k učivu, metodám i formám výuky a návrhy vycházek včetně zpracovaných didaktických materiálů. Jejím cílem je prostřednictvím zážitkových aktivit posílit vztah žáků k přírodě, upevnit jejich znalosti a lépe poznat Petrovice i jejich blízké okolí.
|
| |