Název:
Motivace k výuce biologie ve vztahu k méně oblíbeným biologickým tématům
Překlad názvu:
Motivation to teach biology in relation to less popular biological topics
Autoři:
Křečková, Tereza ; Rajsiglová, Ina (vedoucí práce) ; Mourek, Jan (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Biologie obecně patří v rámci přírodovědných předmětů mezi středně oblíbené nebo spíše oblíbené předměty a zároveň je často zařazována mezi předměty málo náročné nebo dokonce snadné. I přesto existují oblasti, jako např. geologie, mykologie, protozoologie a překvapivě i botanika, které jsou žáky 2. stupně základních škol a víceletých gymnázií označovány jako neoblíbené a nezanechají ve studentech dlouhodobější stopu či motivaci k hlubšímu prozkoumání. Příčinou může být nedostatečná motivace, zájem, nesprávný postoj k těmto oborům biologie nebo nedostatečné přesvědčení či vnímání těchto jednotlivých témat. Všechny zmíněné příčiny mohou také pramenit z rámcových vzdělávacích programů. Níže jsou srovnány tyto programy ve vybraných Zemí Evropské Unie. Prvním cílem bakalářské práce je pojednat o termínu motivace a uvést jej do vztahu s ostatními termíny uváděnými ve vztahu s motivací. Dalšími cíli je nahlédnout do biologických témat a vyhledat, jaká z nich patří mezi neoblíbená u žáků v České republice, Finsku a na Slovensku. Z vybraných neoblíbených témat v jednotlivých zemí byla vybrána konkrétně algologie z důvodu vlastních zkušeností s výukou biologie na 2. stupni základní školy. Jelikož z pozice učitele je náročné uchopit tuto problematiku tak, aby byla pro žáky zajímavou a motivující se k učení a...Biology in general is one of the moderately popular or rather popular subjects within science subjects, and at the same time it is often classified as a low-difficulty or even easy subject. Even so, there are areas, such as geology, mycology, protozoology and, surprisingly, botany, which are described as unpopular by pupils in 2nd grade of elementary school and multi-year high schools and do not leave a lasting mark on students or motivate them to explore more deeply. This may be due to a lack of motivation, interest, incorrect attitudes towards these areas of biology or a lack of belief or perception of these particular topics. All of the causes mentioned can also stem from the framework education programmes, and below these programmes in selected European Union countries are compared. The first aim of the bachelor thesis is to discuss the term motivation and to relate it to other terms mentioned in relation to motivation. The other objectives are to look into biological topics and to find which of them are among the unpopular ones among pupils in the Czech Republic, Finland and Slovakia. Among the selected unpopular topics in each country, algology was specifically selected because of its own experience in teaching biology at the 2nd grade of primary school. As a teacher, it is difficult to grasp...
Klíčová slova:
biologická témata; biologie; motivace; obliba biologie; výuka biologie; zájem; biological topics; biology; interest; motivation; popularity of biology; teaching biology