Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Proměny románové poetiky Václava Řezáče
Peterka, Radek ; Janoušek, Pavel (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá románovou poetika Václava Řezáče (1901-1956). Důraz je kladen na proměny poetiky během tří etap autorovy tvorby (předválečné, válečné a poválečné). Řezáčovo dílo bylo ovlivněno literární tradicí a dobou svého vzniku, proto se práce zaměřuje take romány dalších autorů. Podle našeho názoru byl Řezáčův vývoj kruhový, Nástupem se vrací k některým formálním postupům Slepé uličky, i když jim dává jiný ideologický náboj.
Material Conditions of Moral Conduct in Elizabeth Gaskell's Mary Barton and North and South
Hubálková, Lenka ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Higgins, Bernadette (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je analýza dopadu materiálních podmínek na rozličné . Tato práce využívá Althusserovu koncepci ideologie jakož systému imaginárních a konstitutivních reprezentací skutečnosti, a to s ohledem na ústřední témata této práce, kterými jsou třída a moralita. Althusserovy axiomy slouží nejenom jako třídní společnosti, avšak konceptuální páteř pro praktický rozbor obou zmíněných románů. Zájem Gaskellové o polaritu tříd je zkoumán i ohledem na její život a její místo v část rozebírá význam materiálních podmínek pro jeden z klíčových ide aparátů determinující morální jednání - náboženství. Mapuje jak náboženství poskytuje určité nástroje sociálním třídám, díky kterým se tyto třídy etablují, následně reprodukují a jsou zároveň snášeny a Klíčová eth Gaskellová, Mary Barton, Sever a Jih, Althusser, společenský román, materiální podmíněnost, morální jednání
Pflegrova Paní fabrikantová a Flaubertova Madame Bovary
CHADTOVÁ, Miroslava
Cílem bakalářské práce je postihnout různorodost náhledů na dílo Gustava Pflegra-Moravského a následně srovnat jeho poslední román Paní fabrikantová s textem Gustava Flauberta Madame Bovary. Na recepci Pflegrovy tvorby je zde nahlíženo z pohledu dobových i posteriorních literárně historických textů. Zvláštní pozornost je věnována četnosti vydání a hodnocení románu Paní fabrikantová. Podstatnou část práce pak tvoří komparační analýza, která na základě základních naratologických příruček rozebírá a porovnává Pflegrův a Flaubertův text nejen z hlediska postav, ale také s ohledem na zobrazení prostoru, kauzalitu příběhu a specifickou roli vypravěče.
Trilogie Milénium v žánrových proměnách
Hofmanová, Petra ; Kupcová, Helena (vedoucí práce) ; Med, Jaroslav (oponent)
V této práci se zaměřím na výklad současného literárního díla, trilogie Milénium, jehož autor, Stieg Larsson, zemřel v roce 2004. Názvy jednotlivých dílů jsou Muži, kteří nenávidí ženy, Dívka, která si hrála s ohněm a poslední Dívka, která kopla do vosího hnízda. Tuto trilogii bych ráda zasadila do problému žánrového určení, a to jak jednotlivých knih, tak celé trilogie jako celku. Pomocí odborné literatury popíši jednotlivé žánry a jejich možnosti. Na sledovaném díle se po té pokusím nalézt jednotlivé parametry daných žánrů, a to v různých rovinách (prostor, postavy, konflikty aj.). Část práce bych také ráda věnovala osobnosti autora, možným autobiografickým prvkům v díle a s tím související motivací takovýto text vytvořit. V neposlední řadě bych se ráda ohlédla za nedávno vydaným "čtvrtým dílem", který byl sepsán Davidem Lagercrantzem. Budu se zabývat otázkami, proč mělo být dílo vůbec rozšířeno, do jakého žánru se tento nový autor stylizoval a k jakým došlo změnám co do obsahové a formální stránky příběhu. V rámci práce bych trilogii také srovnala s jinými obdobnými díly severské literatury a zkoumala možné příčiny zvýšeného zájmu o tento typ literatury v současné době.
Místo Raymonda Radigueta ve francouzské románové tvorbě 1. poloviny 20. století
Dvořáková, Tereza ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Cílem bakalářské práce Místo Raymonda Radigueta ve francouzské románové tvorbě 1. poloviny 20. století je pojednat o životě a díle tohoto autora. I přesto, že Raymond Radiguet zemřel velice brzy, stihl mezi šestnáctým a dvacátým rokem svého života vytvořit dvě básnické sbírky, jednu divadelní hru a zejména dva romány. Jeho románům náleží významné místo na poli nejen francouzské, ale také světové psychologické literatury. Vyspělostí svého díla v poměru ke svému věku a zároveň schopností hluboké analýzy duševní stránky postav svých románů předčil Radiguet mnohé jiné literáty. Práce věnuje pozornost důležitým okamžikům Radiguetova dětství a mládí, navázání kontaktů s uměleckým světem té doby a jeho vlivu na mladého spisovatele. Dále pojednává o autorově cestě od prvních literárních počinů až k jeho vrcholným dílům Le Diable au corps (Ďábel v těle) a Le bal du comte d'Orgel (Ples u hraběte d'Orgel). Tato díla jsou pak zkoumána z hlediska své tematické a formální výstavby. Neopomenuta zůstane také jejich autobiografická stránka, jejíž podíl je zejména v Ďáblu v těle velmi silný. Závěrečná úvaha práce přináší konfrontaci s blízkým kontextem soudobé románové tvorby ve Francii.
Proměny románové poetiky Václava Řezáče
Peterka, Radek ; Janoušek, Pavel (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá románovou poetika Václava Řezáče (1901-1956). Důraz je kladen na proměny poetiky během tří etap autorovy tvorby (předválečné, válečné a poválečné). Řezáčovo dílo bylo ovlivněno literární tradicí a dobou svého vzniku, proto se práce zaměřuje take romány dalších autorů. Podle našeho názoru byl Řezáčův vývoj kruhový, Nástupem se vrací k některým formálním postupům Slepé uličky, i když jim dává jiný ideologický náboj.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.