Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 47 záznamů.  začátekpředchozí38 - 47  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Aktivní slovní zásoba vztahující se k vnímání těles u dětí ve věku 5 - 6 let
Skalová, Dana ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Šarounová, Alena (oponent)
Resumé Diplomová práce se zabývá aktivní slovní zásobou související s vnímáním těles u dětí ve věku 5 - 6 let. Hlavním cílem práce je zmapovat, která slovní vyjádření děti používají při rozpoznávání, porovnávání a identifikaci těles, jak jsou schopny se při identifikaci těles vyrovnat s deficitem příslušné slovní zásoby, čeho si při popisu, identifikaci a porovnávání těles děti nejčastěji všímají, resp. co je pro ně v komunikaci nejsnadnější a k čemu naopak nemají jazykové prostředky. K naplnění tohoto cíle slouží metoda experimentu, který proběhl ve dvou mateřských školách podle předem připraveného scénáře. Při realizaci experimentu byla použita sada dřevěných těles, které měly děti identifikovat, popisovat a porovnávat. Přínos práce spočívá v tom, že se zabývá tématy týkajícími se předškolního věku, která v dostupné literatuře nejsou podrobněji zpracována.
Name as the premise of philosophy. Panhuman roots of knowledge in a thought of P. Florensky.
Yudina, Maria ; Lášek, Jan Blahoslav (vedoucí práce) ; Nykl, Hanuš (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na chápání podstaty slova a jména v díle ruského filosofa, vědce a básníka P. Florenského (1882-1937). Problém slova, jména a symbolu byl pro P. Florenského, stejně jako pro další významné autory tzv. ruské nábožensko-filosofické renesenace, zváště pak V. F. Erna, S. N. Bulgakova a A. F. Loseva, centrálním pro celou jeho tvorbu. Skutečné poznání je podle Florenského možné pouze skrze slovo a symbol. S touto problematikou Florenskij rovněž spojoval otázky vztahu slova a věci, člověka a slova, sakrálního pojmenování atd. Tázání se po podstatě slova je tedy pro pochopení filosofie P. Florenského zcela zásadní. Cílem této diplomové práce je poukázat na základní rysy filosofického a teologického chápání jména a slova v tvorbě Pavla Florenského, rovněž pak definovat jeho teorii poznání, která z tohoto myšlení vychází.
English-Czech Engineering Glossary: Translation, Analysis, Online Solution
Dvořáková, Dita ; Walek, Agata (oponent) ; Šedrlová, Magdalena (vedoucí práce)
My bachelor thesis deals with the English–Czech dictionary for subject HEFE (and also XAEI). Terms lexicography, dictionary and dictionary division, terms word and classes of words are explained in this thesis. The second section describes process of creation of dictionary. The procedure how the words were translated and sources, which were used to translations, are also described in the third part. An electronic solution to technical glossary is in the end of the thesis.
Frazeologie v lidových pohádkách Karla Jaromíra Erbena a Boženy Němcové
VEDRALOVÁ, Martina
Bakalářská práce se věnuje frazeologii v lidových pohádkách Karla Jaromíra Erbena a Boženy Němcové. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Kapitoly teoretické části jsou věnovány předmětu frazeologie, typologii frazeologických spojení, vymezení jejich klasifikace i významu. Teoretická část se dále zabývá frazeologií z pohledu autorů, jako je například Josef Václav Bečka, František Ladislav Čelakovský, František Čermák a mnoho dalších. Dále tato část zahrnuje také stručné údaje o lidové slovesnosti a o životě Karla Jaromíra Erbena a Boženy Němcové. Praktická část představuje vyhledání a sběr frazeologických výrazů ve vybraných pohádkových textech Karla Jaromíra Erbena a Boženy Němcové a následnou analýzu excerpovaných frazeologických a idiomatických jednotek. Sesbíraný materiál je tříděn do sémantických skupin dle významu frazému jako celku. Některé významy spadají svým významem najednou do několika sémantických tříd, tudíž je zařazujeme ke každé třídě, kam svým významem spadají. Cílem práce je zmapování, zda autoři užívají frazeologismů v lidových pohádkách, v čem se shodují, v čem rozcházejí a zda a jakým způsobem frazeologismy obměňují.
Klasifikace a využití gramatik, jazyků a automatů
Jancek, Libor ; Novotná, Veronika (oponent) ; Bobalová, Martina (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá teorií jazyků, gramatik a automatů. Ukázky použití konečných automatů v praxi na názorných příkladech a vytvoření programu, pro firmu Paradise Casino Admiral a.s. . Účelem tohoto programu je vyplnění evidence docházky na základě rozpisu služeb, který musí navrhnout manažerka pro svoje oddělení každý měsíc. Tento program by měl manažerce usnadnit a hlavně urychlit práci, kterou doposud vykonávala ručně.
L-systémy ve 3D grafice
Marček, Ján ; Zuzaňák, Jiří (oponent) ; Láník, Aleš (vedoucí práce)
Modelovaním pomocou L- systémov vzniká veľké množstvo problémov, ktoré sú analyzované a riešené v tejto práci. V práci je rozobratá tematika L - systémov, s využitím jME grafického rozhrania, ktorá vedie k vytvoreniu aplikácie pre generovanie krajinky.
Obraz a slovo
Neznal, Vít ; ETLÍK, Jaroslav (vedoucí práce) ; CÍSAŘ, Jan (oponent)
Magisterská práce Víta Neznala s názvem Obraz a slovo se zabývá obrazem a slovem jakožto dvěma základními nástroji reprezentace a navazuje tak v širším pojetí na jeho bakalářskou práci, kde autor sledoval jejich artikulaci v kontextu divadelního díla. Autor nejprve interpretuje povahu ? identitu obrazu a zobrazení v rámci obecně estetických kategorií (mimesis, intencionální objekt, simulakrum), posléze se soustředí na jejich specifické projevy v rámci jednotlivých uměleckých odvětví (malba, fotografie, film, divadlo) a zároveň je tlumočí na pozadí mnohých teoretických konceptů (strukturálně-sémiotický diskurs, ?estetika performativu?, ?ontologický princip? aj.). Téma slova pak autor reflektuje s přihlédnutím k předešlým poznatkům především v kontextu divadla. Ústředním tématem je pro autora identita obrazu, resp. zobrazení, případně jazykové reference, čemuž přizpůsobuje i výběr příkladů. Analyzovaná díla tak pojí především zkoumání hranic reprezentace a samotná tematizace jejich uměleckého jazyka.
Filosofie jako pneumatologie Ferdinanda Ebnera v díle "Das Wort und die geistigen Realitäten: Pneumatologische Fragmente"
ČERNÁ, Tereza
Práce se věnuje filosofickému konceptu rakouského myslitele 20. století Ferdinanda Ebnera v jeho životním díle ?Das Wort und die geistigen Realitäten: Pneumatologische Fragmente? z roku 1921. Zohledněn je nejen myslitelův osobní život a persony, jež na jeho tvorbu měly bezprostřední vliv, ale též historicko-kulturní kontext doby, ve které své originální myšlení rozvíjel. Jádro práce spočívá v představení a explanaci základních termínů a tezí, o než se Ebnerova filosofie, resp. pneumatologie, opírá. Tato část je doplněna německo-českým překladem nejdůležitějších pasáží Ebnerova stěžejního díla.
Význam kontextu ve výuce slovní zásoby.
TVARŮŽKOVÁ, Monika
Cílem této diplomové práce je posoudit výuku slovní zásoby na základní škole z hlediska dvou odlišných přístupů {--} prvního, kdy slovní zásoba je prezentována izolovaně a druhého, kdy se žáci sami jakýmkoli způsobem snaží odvodit význam neznámé slovní zásoby z kontextu. Formou dílčích úkolů se prověřuje schopnost žáků orientovat se v textu a pochopit z kontextu význam neznámých slov a slovních spojení. Ta zní někdy zcela jinak ve větě než samotná {--} vytržená z kontextu. Oproti mechanickému osvojování ze seznamu, vede odvozování významu z kontextu k lepšímu aktivnímu používání slov a frází v jednotlivých komunikativních situacích. Hlavní roli hrají znalosti a předchozí jazykové zkušenosti žáků i náročnost slovní zásoby jako takové. Prověřování a posuzování obou metod vychází z praktického experimentu. Každá z metod je použita ve výuce jedné ze dvou paralelních tříd. Závěrečné zjištění, který z přístupů se ukázal být efektivnějším, je založeno na výsledcích testů. Zkoumané jsou vždy dvě paralelní třídy ve dvou ročnících. Dalším cílem je tedy zjistit, zda při osvojování slovní zásoby hraje svou roli také věk žáků.
Cizí slova v mluvě mládeže
NOVOTNÁ, Alena
Diplomová práce zkoumá mluvu mládeže z hlediska používání cizích slov. Skládá se z části teoretické a praktické. Teoretická část charakterizuje stručně jazyk, slovo a slovní zásobu. Poté se věnuje obohacování slovní zásoby, zejména přejímání cizích slov. Praktická část vychází z rozboru výsledků jazykového dotazníku, který vyplňovali žáci sedmé a deváté třídy základní školy a studenti druhého a čtvrtého ročníku střední školy. Na základě analýzy dotazníků máme zjistit, zda mládež rozumí cizím slovům, zda je používá a zdá dává přednost cizím slovům, nebo jejich českým ekvivalentům. Dotazník obsahuje slova různého stáří, původu a z různých oborů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 47 záznamů.   začátekpředchozí38 - 47  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.