Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Využití dramaterapie u jedince s mentálním postižením
Filipková, Žaneta ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
Bakalářská práce se zaobírá v první teoretické části mentální retardací, jejím vymezením, klasifikací a etiologií. Zdůrazňuje význam výchovy u dítěte s lehkým mentálním znevýhodněním v mladším školním věku, kterou lze uplatňovat ve formě terapeuticko- formativních intervencí. V druhé teoretické části se věnuje poznatkům z oboru dramaterapie spadající do terapeuticko-formativních přístupů, které jsou známy pod pojmem expresivní terapie. Poukazuje na možnosti aplikovatelnosti dramaterapeutických technik a cvičení v problematice týkající se dětí s lehkým mentálním znevýhodněním. Třetí část se zaměřuje na návrh dramaterapeutického programu pro děti s lehkou mentální retardací, jehož přínosem je rozvoj verbální a neverbální komunikace. Jedná se o prezentaci deseti lekcí dramaterapeutického programu zaměřeného na prevenci v oblasti komunikace.
Nejčastější situace vyvolávající obranné mechanismy žákova sebepojetí a možnosti jejich řešení
Pechačová, Michaela ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Švandová, Martina (oponent)
Bakalářská práce se zabývá vývojem pojmu obranných mechanismů, jak se utvářel od svých psychoanalytických počátků až po současnou psychologii. Dále se zabývá problematikou zátěžových situací, které jsou pojímány jako nejčastější možné příčiny vyvolávající obranné mechanismy v současné době. Celá práce je zasazena do školního kontextu. Orientuje se na žáky základních škol a nejčastější zátěžové situace vztahující se ke školnímu prostředí. Ve svém závěru se práce zaměřuje na celkový přístup k dětem, vyskytují-li se již v nějaké zátěžové situaci, poukazuje na možnosti, jak v těchto chvílích děti směřovat tím správným směrem a jak k nim přistupovat, pokud již aplikují některé obrany. Práce shrnuje problematiku obranných mechanismů, snaží se o modernizaci tohoto pojmu vycházejícího z historie a upozorňuje na možnosti jeho vyskytování se u školních dětí v praxi.
Sebepojetí a možnosti jeho utváření ve výchovně vzdělávacím procesu
Borecká, Jana ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
1 Abstrakt diplomové práce Název práce: Sebepojetí a možnosti jeho utváření ve výchovně - vzdělávacím procesu Jméno a příjmení: Bc. Jana Borecká Katedra: pedagogiky Filozofické fakulty UK v Praze Obor: pedagogika Vedoucí diplomové práce: PhDr. Hana Krykorková, CSc. Počet stran: 108 Rok obhajoby: 2012 Klíčová slova: Identita Já Sebedůvěra Sebepojetí Sebehodnocení Tato diplomová práce vznikla na základě mého dlouhodobého zájmu o pedagogiku a pedagogickou psychologii. Inspirovala mě také moje profese učitelky, kdy jsem cítila, jak důležité je rozumět lidem, jejich chování a prožívání a jak se mnohdy mýlíme a z neznalosti věci děláme o lidech nesprávné závěry. Téma diplomové práce je velmi aktuální, je jím sebepojetí člověka s užším zaměřením na utváření sebepojetí žáka ve školním kontextu. Teoretickou část diplomové práce uvádí kapitola, kde vymezuji pojem sebepojetí. Představuji různé verze chápání tohoto konstruktu a nejednotnost a rozličnost pohledů. Dále shrnuji hlavní formující vlivy na utváření sebepojetí v jednotlivých vývojových obdobích člověka. Téma sebepojetí dále rozšiřuji o myšlenky A. Adlera, V. E. Frankla a P. Říčana, kteří svými teoriemi přinášejí podněty pedagogice i dnes. Po první části o teorii sebepojetí pojem uvádím do kontextu školního prostředí. Zaměřuji se na charakteristiku sebepojetí...
Využití dramaterapie u jedince s mentálním postižením
Filipková, Žaneta ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
Bakalářská práce se zaobírá v první teoretické části mentální retardací, jejím vymezením, klasifikací a etiologií. Zdůrazňuje význam výchovy u dítěte s lehkým mentálním znevýhodněním v mladším školním věku, kterou lze uplatňovat ve formě terapeuticko- formativních intervencí. V druhé teoretické části se věnuje poznatkům z oboru dramaterapie spadající do terapeuticko-formativních přístupů, které jsou známy pod pojmem expresivní terapie. Poukazuje na možnosti aplikovatelnosti dramaterapeutických technik a cvičení v problematice týkající se dětí s lehkým mentálním znevýhodněním. Třetí část se zaměřuje na návrh dramaterapeutického programu pro děti s lehkou mentální retardací, jehož přínosem je rozvoj verbální a neverbální komunikace. Jedná se o prezentaci deseti lekcí dramaterapeutického programu zaměřeného na prevenci v oblasti komunikace.
Generativita v mladé dospělosti: pilotní studie
Millová, Katarína ; Lacko, D. ; Pástorová, I. ; Pecková, A.
Generativita jako tvořivost, produktivita, péče o druhé lidi a předávání hodnot dalším generacím je důležitým vývojovým úkolem, který by měl být naplněn v dospělosti. Pro její rozvoj je důležitá mladá dospělost a dokonce některé složky mohou dosahovat svého vrcholu právě na začátku dospělosti. Cílem výzkumu bylo získat vhled do generativity vmladé dospělosti v kontextu dalších osobnostních charakteristik. Soubor tvořilo 54 studentů VŠ (24 žen, průměrný věk 21,4 let), kteří vyplnili online dotazníky: LGS - generativní zájem, GBC /n- generativní jednání, Gen-Current - struktura generativity, Inventory of the Dimensions of Emerging Adulthood, Dotazník sociální selekce, optimalizace a kompenzace a Self-Concept Clarity Scale. Dotazník aktuální generativity byl u mladých dospělých použit poprvé. Popisuje sociální, kulturní, technickou a ekologickou generativitu. Faktorová analýza (rotace varimax) nepotvrdila existenci těchto typů jako samostatných faktorů. Korelační analýza odhalila vztah mezi generativitou a experimentováním, zaměřením na sebe (pouze LGS a /nGen-Current) a ostatní (Gen-Current) a sociální seberegulaci (GBC, Gen-Current). U jasnosti sebepojetí se žádné významné vztahy nepotvrdily. Genderové rozdíly v generativitě jsme nezjistili. Nejvýznamnějším prediktorem generativity byla sociální seberegulace (generativní zájem), experimentování (generativní jednání) a zaměření na sebe (struktura generativity).
Problematika obezity ve vztahu k sebepojetí a kvalitě života
RYCHOVÁ, Aneta
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou obezity a jejími důsledky na sebepojetí a kvalitu života dospělých jedinců. V teoretické části jsou shrnuty základní poznatky ohledně těchto tří fenoménů, je objasněna relevance problému obezity z pohledu celosvětových i tuzemských analýz a též jsou zde rozpracovány některé dostupné studie týkající se vlivu obezity na psychiku člověka. V empirické části bylo zkoumáno, zda je přítomnost obezity spojena se sebepojetím, tělesným sebepojetím a kvalitou života u dospělých. Dále byla u jednotlivých skupin sledována tělesná nespokojenost a vztah tělesné nespokojenosti či Body Mass Indexu s tělesným sebepojetím. Byl realizován kvantitativní výzkum formou srovnávací a korelační studie u obézních jedinců a jedinců s hmotnostní normou. Pro sběr dat byly využity Physical Self - Description Questionnaire, Stunkard Figure Rating Scale a Škála spokojenosti se životem. Celkem bylo stanoveno šest hlavních i doplňujících hypotéz, přičemž všechny byly potvrzeny. O možných omezeních výsledků je pojednáváno v diskuzi.
Vnímání vlastního těla u dospívajících v kontextu jejich sebepojetí.
SEKALOVÁ, Lucie
Diplomová práce se zabývá problematikou vnímání vlastního těla v kontextu celkového sebepojetí v období dospívání. Je rozdělena do dvou částí. Teoretická část vychází z obecného vymezení osobnosti a jejích charakteristických zvláštností, období dospívání s jeho typickými fyzickými i psychickými projevy z pohledu některých vývojových teorií, problematikou změn a vnímání vlastního těla z různých úhlů pohledu. Praktická část zachycuje výsledky empirického výzkumu zaměřeného na hodnocení vlastního těla u dospívajících s využitím dotazníkových a srovnávacích metod. Přináší informace o míře spokojenosti s jejich tělesným vzhledem, vnějšími vlivy působící na jeho vnímání a souvislost s celkovým tělesným sebepojetím. Závěry ukazují na význam hodnocení vlastního těla dospívajícími v kontextu jejich sebepojetí, upozorňují ale i na odlišnosti vnímání tělesných proporcí u chlapců a dívek a s nimi souvisejících problémů.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.