|
Bodový systém jako nástroj silniční bezpečnosti
Habásko, Jakub ; Ptáček, Petr (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
HABÁSKO Jakub: Bodový systém jako nástroj silniční bezpečnosti. Diplomová práce navazujícího magisterského studia, 2. roč. šk. r. 2010/2011, VUT v Brně, Ústav soudního inženýrství, květen 2011, str. 198, obr. 12 , tabulek 6, příloh 21. Práce zpracovaná v rámci magisterského studia oboru Expertní inženýrství v dopravě se zabývá problematikou bodového systému v naší republice a jeho porovnáním s některými jinými evropskými státy. V práci byl podrobně představen bodový systém u nás a ve vybraných evropských státech. Práce dále přináší porovnání bezpečnosti silničního provozu z pohledu statistik nehodovosti, byly vyhodnoceny nejčastější přestupky a trestné činy v souvislosti s provozem, a to od doby zavedení bodového systému. V závěrečné části byly na základě analýzy okolních systémů navrženy změny bodového hodnocení a představena novela zákona.
|
|
Analýza chování řidiče při řešení situací spojených s přecházením chodců přes vozovku
Maxera, Pavel ; Kolíbal, Zdeněk (oponent) ; Rábek, Vlastimil (oponent) ; Kledus, Robert (vedoucí práce)
Dizertační práce se zabývá analýzou chování řidiče při řešení situací, spojených s přecházením chodců přes vozovku, a to po různě stavebně řešených přechodech pro chodce za různých podmínek. Práce prohlubuje poznání o vlivu lidského faktoru na vznik dopravní nehody vozidla s chodcem a doplňuje tak poznatky pro potřeby analýzy dopravních nehod, zejména při řešení předstřetové fáze a při řešení možností zabránění střetu účastníky nehody. V práci je podrobně pojednáno o chování řidiče a různých modelech chování, pozornost je věnována také zrakovému vnímání, procesu zpracování informací, jednání řidiče a reakční době. V rámci řešení této dizertační práce byly navrženy a realizovány vhodné typy experimentů, kdy na základě provedených měření byla nalezena metoda zpracování a vyhodnocení dat o chování řidičů a současně byl získán významnější soubor dat pro podrobnou analýzu chování řidičů při různých jízdních situacích. Posuzované veličiny o chování řidičů byly analyzovány z hlediska nebezpečnosti jízdních situací. Pro tyto účely byly v práci vymezeny kategorie nebezpečnosti jízdních situací (situace zcela bezpečné, se zvýšeným nebezpečím, nebezpečné a kritické), do kterých byly následně zařazeny analyzované jízdní situace. Pro umožnění kvantifikace tohoto zařazení situací do kategorií nebezpečnosti byl vymezen tzv. koeficient nebezpečnosti K. Z provedené podrobné analýzy získaných dat byly stanoveny mezní hodnoty tohoto koeficientu a tyto následně verifikovány pomocí údajů z řešení reálných dopravních nehod. Současně byla analýzou ověřena vhodnost užití tohoto koeficientu nebezpečnosti při analýze dopravních nehod, zejména pro detailní posouzení možností zabránění střetu.
|
|
Analýza chování řidiče při řešení situací spojených s přecházením chodců přes vozovku
Maxera, Pavel ; Kolíbal, Zdeněk (oponent) ; Rábek, Vlastimil (oponent) ; Kledus, Robert (vedoucí práce)
Dizertační práce se zabývá analýzou chování řidiče při řešení situací, spojených s přecházením chodců přes vozovku, a to po různě stavebně řešených přechodech pro chodce za různých podmínek. Práce prohlubuje poznání o vlivu lidského faktoru na vznik dopravní nehody vozidla s chodcem a doplňuje tak poznatky pro potřeby analýzy dopravních nehod, zejména při řešení předstřetové fáze a při řešení možností zabránění střetu účastníky nehody. V práci je podrobně pojednáno o chování řidiče a různých modelech chování, pozornost je věnována také zrakovému vnímání, procesu zpracování informací, jednání řidiče a reakční době. V rámci řešení této dizertační práce byly navrženy a realizovány vhodné typy experimentů, kdy na základě provedených měření byla nalezena metoda zpracování a vyhodnocení dat o chování řidičů a současně byl získán významnější soubor dat pro podrobnou analýzu chování řidičů při různých jízdních situacích. Posuzované veličiny o chování řidičů byly analyzovány z hlediska nebezpečnosti jízdních situací. Pro tyto účely byly v práci vymezeny kategorie nebezpečnosti jízdních situací (situace zcela bezpečné, se zvýšeným nebezpečím, nebezpečné a kritické), do kterých byly následně zařazeny analyzované jízdní situace. Pro umožnění kvantifikace tohoto zařazení situací do kategorií nebezpečnosti byl vymezen tzv. koeficient nebezpečnosti K. Z provedené podrobné analýzy získaných dat byly stanoveny mezní hodnoty tohoto koeficientu a tyto následně verifikovány pomocí údajů z řešení reálných dopravních nehod. Současně byla analýzou ověřena vhodnost užití tohoto koeficientu nebezpečnosti při analýze dopravních nehod, zejména pro detailní posouzení možností zabránění střetu.
|
|
Bodový systém jako nástroj silniční bezpečnosti
Habásko, Jakub ; Ptáček, Petr (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
HABÁSKO Jakub: Bodový systém jako nástroj silniční bezpečnosti. Diplomová práce navazujícího magisterského studia, 2. roč. šk. r. 2010/2011, VUT v Brně, Ústav soudního inženýrství, květen 2011, str. 198, obr. 12 , tabulek 6, příloh 21. Práce zpracovaná v rámci magisterského studia oboru Expertní inženýrství v dopravě se zabývá problematikou bodového systému v naší republice a jeho porovnáním s některými jinými evropskými státy. V práci byl podrobně představen bodový systém u nás a ve vybraných evropských státech. Práce dále přináší porovnání bezpečnosti silničního provozu z pohledu statistik nehodovosti, byly vyhodnoceny nejčastější přestupky a trestné činy v souvislosti s provozem, a to od doby zavedení bodového systému. V závěrečné části byly na základě analýzy okolních systémů navrženy změny bodového hodnocení a představena novela zákona.
|