|
Implementace doplňujícího vzdělávacího oboru Etická výchova v České republice
Motyčka, Pavel
V rámci této práce jsme zjišťovali, jak ovlivňuje etická výchova chování žáků a sociální klima třídy. Ke zjišťování výsledků jsme použili smíšenou kvantitativně-kvalitativní metodologii. V kvantitativní části jsme realizovali výzkum pomocí přirozeného experimentu s jednou sledovanou nezávisle proměnou, kterou byl program etické výchovy aplikovaný po dobu jednoho roku mezi žáky základních a středních škol. Sledovanými závisle proměnnými byly u žáků: míra prosociálního chování, míra úzkostnosti a míra behaviorálních problémů, ve skupině: kvalita sociálního klimatu a míra důvěry. V kvalitativní části jsme se snažili sledovat jak a na základě čeho, žáci a učitelé vnímají etickou výchovu. Použité metody sběru dat byly: nominační technika, dotazník O tvých spolužácích, dotazník O tvých pocitech, dotazník CES, dotazník SDQ. V kvalitativní části jsme použili dotazník s otevřenou otázkou: Co mi etická výchova dala a co vzala? Domníváme se, že výzkum můžeme uzavřít předpokladem, že v kvantitativní části došlo minimálně v rámci našeho výzkumného vzorku k přijetí hypotézy, že etická výchova snižuje u žáků míru úzkostnosti a dalších emocionálních symptomů, a že obsah výuky vede žáky k většímu zaujetí prací a ke snížení nepozornosti. Můžeme se také domnívat, že na základě vykázaných výsledků došlo k částečnému potvrzení...
|
|
Možnosti využití artefiletických činností v mateřské škole
HOBZOVÁ, Lenka
Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi využití artefiletiky v mateřské škole a vývojem prosociálních vztahů mezi dětmi v průběhu artefiletických činností. Cílem bakalářské práce je uskutečnění artefiletických činností, následné popsání průběhu těchto činností a zjištění, jaký vliv mohou mít artefiletické činnosti na rozvoj prosociálnosti u předškolních dětí. Praktická část je zaměřena na použité metody při výzkumné studii a to na kvalitativní výzkum, metodu rozhovoru a pozorování. Dále budou popsány artefiletické činnosti, jejich realizace a vyhodnocení.
|
| |
|
Postavení Etické výchovy v českém vzdělávacím systému
Daněk, Tereza ; Janošová, Pavlína (vedoucí práce) ; Váňová, Miroslava (oponent)
V diplomové práci jsem se zaměřila na komplexní představení vzdělávacího oboru a školního předmětu Etická výchova. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zabývá konceptem etického vzdělávání v širokém kontextu, historií etické výchovy v České republice a polemikou o (ne)postradatelnosti etické výchovy jako samostatného vyučovacího předmětu. Poslední kapitola se zaměřuje na přehled, jak se etické výchově daří dnes spolu s vymezením jejího dalšího možného vývoje do budoucna. Cílem této diplomové práce bylo zjistit názory učitelů etické výchovy na otázky související s koncepcí a kurikulem EV v České Republice. Rovněž rozdíly v odpovědích českých a slovenských respondentů na stejné výzkumné otázky. Výzkum ukazuje, že čeští učitelé se ztotožnili se současným konceptem etické výchovy, jejími cíli, metodami výuky, vyučování tohoto oboru/předmětu je těší. Ve srovnání se slovenskými respondenty odpovídali čeští učitelé méně kriticky, konsensuálně. Ukázali větší spokojenost s množstvím a kvalitou metodických materiálů, které mají k dispozici.
|
|
Implementace doplňujícího vzdělávacího oboru Etická výchova v České republice
Motyčka, Pavel ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Vacek, Pavel (oponent) ; Smékal, Vladimír (oponent)
V rámci této práce jsme zjišťovali, jak ovlivňuje etická výchova chování žáků a sociální klima třídy. Ke zjišťování výsledků jsme použili smíšenou kvantitativně-kvalitativní metodologii. V kvantitativní části jsme realizovali výzkum pomocí přirozeného experimentu s jednou sledovanou nezávisle proměnou, kterou byl program etické výchovy aplikovaný po dobu jednoho roku mezi žáky základních a středních škol. Sledovanými závisle proměnnými byly u žáků: míra prosociálního chování, míra úzkostnosti a míra behaviorálních problémů, ve skupině: kvalita sociálního klimatu a míra důvěry. V kvalitativní části jsme se snažili sledovat jak a na základě čeho, žáci a učitelé vnímají etickou výchovu. Použité metody sběru dat byly: nominační technika, dotazník O tvých spolužácích, dotazník O tvých pocitech, dotazník CES, dotazník SDQ. V kvalitativní části jsme použili dotazník s otevřenou otázkou: Co mi etická výchova dala a co vzala? Domníváme se, že výzkum můžeme uzavřít předpokladem, že v kvantitativní části došlo minimálně v rámci našeho výzkumného vzorku k přijetí hypotézy, že etická výchova snižuje u žáků míru úzkostnosti a dalších emocionálních symptomů, a že obsah výuky vede žáky k většímu zaujetí prací a ke snížení nepozornosti. Můžeme se také domnívat, že na základě vykázaných výsledků došlo k částečnému...
|
|
Implementace doplňujícího vzdělávacího oboru Etická výchova v České republice
Motyčka, Pavel
V rámci této práce jsme zjišťovali, jak ovlivňuje etická výchova chování žáků a sociální klima třídy. Ke zjišťování výsledků jsme použili smíšenou kvantitativně-kvalitativní metodologii. V kvantitativní části jsme realizovali výzkum pomocí přirozeného experimentu s jednou sledovanou nezávisle proměnou, kterou byl program etické výchovy aplikovaný po dobu jednoho roku mezi žáky základních a středních škol. Sledovanými závisle proměnnými byly u žáků: míra prosociálního chování, míra úzkostnosti a míra behaviorálních problémů, ve skupině: kvalita sociálního klimatu a míra důvěry. V kvalitativní části jsme se snažili sledovat jak a na základě čeho, žáci a učitelé vnímají etickou výchovu. Použité metody sběru dat byly: nominační technika, dotazník O tvých spolužácích, dotazník O tvých pocitech, dotazník CES, dotazník SDQ. V kvalitativní části jsme použili dotazník s otevřenou otázkou: Co mi etická výchova dala a co vzala? Domníváme se, že výzkum můžeme uzavřít předpokladem, že v kvantitativní části došlo minimálně v rámci našeho výzkumného vzorku k přijetí hypotézy, že etická výchova snižuje u žáků míru úzkostnosti a dalších emocionálních symptomů, a že obsah výuky vede žáky k většímu zaujetí prací a ke snížení nepozornosti. Můžeme se také domnívat, že na základě vykázaných výsledků došlo k částečnému potvrzení...
|
|
Školní šikana jako téma etické výchovy
ŠLECHTOVÁ, Alena
Tato práce se věnuje problematice školní šikany v souvislosti s etickou výchovou. První část práce se zabývá charakteristikou šikany a hledáním příčin z pohledu psychologie, vývojové psychologie a filosofie. Druhá část předkládá sociologické hledisko, kde je charakterizován současný postoj společnosti k násilí. Je zde popsán vliv rodinného a mediálního prostředí jako důležitých determinant ovlivňujících postoj jedince k násilí. Třetí část se týká předmětu Etická výchova, její charakteristiky a odlišných pojetí různých autorů. Součástí této části je analýza obsahů textů vzdělávacích dokumentů pro základní školy. Tato část práce obsahuje diskuzi a závěrečná doporučení získaná na základě výzkumného šetření.
|