|
Aktuální stav profesních organizací v oblasti knihovnictví v České republice
Hálová, Marie ; Landová, Hana (vedoucí práce) ; Římanová, Radka (oponent)
Diplomová práce se zabývá současným stavem profesních knihovnických organizací v České republice, s důrazem na vztah, který k nim mají začínající i zkušení knihovníci. Práce rozebírá význam profesních organizací jako takových a analyzuje jednotlivé organizace tohoto typu, fungujících v České republice, přičemž se zaměřuje na jejich aktuální nabídku profesního vzdělávání. Jádrem práce je pak výzkum vztahu knihovníků k profesním organizacím, který se skládá z celkem tří částí: výzkum probíhal mezi studenty knihovnictví a informačních studií, mezi stávajícími členy profesních organizací s možností individuálního členství a mezi potenciálními členy těchto organizací z řad zkušených knihovníků. Z analýzy jednotlivých organizací a výsledků výzkumů jsou pak v práci v podobě návrhů koncepcí rozvoje prezentovány oblasti dalšího rozvoje českých profesních organizací. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Postoj porodních asistentek k dalšímu vzdělávání
PETRŽÍLKOVÁ, Lenka
Sestry a porodní asistentky jsou, jako největší skupina odborníků zdravotní péče působící v širokém spektru zařízení zdravotní péče, vládami a organizátory ve zdravotnictví stále více považovány za klíčový zdroj zajištění reformních strategií. To neklamně svědčí o potřebě kvalitně připravených, dostatečně flexibilních sester a porodních asistentek, akceptující plnou zodpovědnost za svou práci. Porodní asistentka je osoba, která po přijetí do vzdělávacího programu pro porodní asistentky, řádně uznaného státem, ve kterém je zajišťován, úspěšně dokončila předepsaná studia pro porodní asistentku a získala požadovanou kvalifikaci k tomu, aby se stala registrovanou porodní asistentkou anebo porodní asistentkou s právoplatnou licencí k výkonu praxe a porodní asistence. Studijní obory by měly být připraveny tak, aby se sestry a porodní asistentky mohly aktivně účastnit v realizaci změn, které souvisejí buď s připravovanou transformací nebo již probíhající transformací zdravotní péče nejen u nás, ale i v zahraničí, neboť je patrné, že poptávka po službách zdravotní péče se v současnosti v celé Evropě zvyšuje. Realizací výuky v oborech Všeobecná sestra a Porodní asistentka podle nového kurikula se přispěje ke zkvalitnění kvalifikace všeobecných sester a porodních asistentek a zároveň tak i k jejímu přiblížení evropskému standardu, což je nezbytným předpokladem pro budoucí volný pohyb sester na jednotném evropském trhu práce. Kvalifikační program umožňuje i takzvanou euroregistraci a získání licence k výkonu povolání ve státech EU. Cílem práce bylo zjistit postoj porodních asistentek k dalšímu vzdělávání. Podle výsledků bylo zjištěno, že v současné době se vzdělává 46 % respondentek a o další vzdělávání má zájem 56 % respondentek. Byla stanovena jedna hypotéza, která zní: {\clqq}Porodní asistentky nemají zájem o další vzdělávání.`` Tato hypotéza nebyla potvrzena, protože podle výsledků má 56 % respondentek zájem se dále vzdělávat. Výzkum práce byl kvantitativní a byl prováděn pomocí dotazníků, rozdávaným porodním asistentkám na gynekologicko {--} porodnickém oddělení v Jindřichově Hradci, Českých Budějovicích a Táboře. Dotazníková metoda byla vybrána z toho důvodu, že v krátkém časovém úseku poskytuje velké množství informací a je anonymní. Z výsledků výzkumu je jasné, že porodní asistentky mají zájem se dále vzdělávat, ale podle názoru většiny respondentek není porodním asistentkám vzdělávání na pracovišti umožněno. O kladném vztahu porodních asistentek ke vzdělávání mluví také fakt, že více jak polovina respondentek se již v současnosti vzdělává například odbornými kurzy nebo formou vysokoškolského studia. Výsledky výzkumu budou použity pro lepší informovanost porodních asistentek o dalším vzdělávání a k usnadnění přístupu porodním asistentkám k tomuto vzdělávání.
|