Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Představa studentek porodní asistence o profesi porodní asistentka
BAUEROVÁ, Denisa
Bakalářská práce se zabývá představou studentek porodní asistence o profesi porodní asistentka. Bakalářská práce je členěna na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části jsou uvedeny informace o historii a vývoji profese porodní asistentky. Dále je věnována pozornost výuce babictví a porodnictví, současnému systému vzdělávání porodní asistentky a jejím kompetencím. Praktická část bakalářské práce byla provedena pomocí kvalitativního výzkumného šetření formou polostrukturovaných individuálních rozhovorů. Zpracování a analyzování dat probíhalo pomocí otevřeného kódování, konkrétně pomocí metody papír a tužka. Výzkumný soubor tvořilo 9 studentek studijního programu Porodní asistence z Českých Budějovic, Plzně a Jihlavy. Rozhovory s informantkami byly s jejich souhlasem nahrány na diktafon, doslovně přepsány a zanalyzovány. Pro vyhodnocení dat byly stanoveny 3 kategorie a k nim 6 podkategorií. Stanovili jsme si jednu výzkumnou otázku, která zkoumala, jaký názor mají studentky porodní asistence na profesi porodní asistentka. Z výzkumného šetření ohledně představ studentek porodní asistence vyplynulo, že všechny dotazované studentky před zahájením studia studijního programu Porodní asistence nevěděly, jaké kompetence má porodní asistentka. Dále jsme zjistili, že pouze jedna studentka ze všech dotazovaných nechce vykonávat profesi porodní asistentky. Tato informantka uvedla, že je pro ni profese porodní asistentky moc stresující. Výzkumným šetřením bylo dále zjištěno, že pouze jedna studentka ze všech dotazovaných chce působit v komunitě těhotných žen. Ostatní studentky se shodly v názoru, že profesi komunitní porodní asistentky nechtějí vykonávat z důvodu velké zodpovědnosti za těhotné ženy, plod, ženy po porodu či novorozence. Pouze tři dotazované studentky vnímají nevýhody na profesi porodní asistentky. Výpovědi poukazovaly na nevýhody ohledně méně práce s dětmi, dále ohledně nadměrného stresu, dvanáctihodinových směn v nemocničním zařízení a nárazové činnosti na porodním sále. Většina informantek se shodla v názoru, že nejsou členky a do budoucna nechtějí být členkami organizace pro porodní asistentky. V průběhu zpracování bakalářské práce jsme získali názory, postoje a představy studentek ohledně profese porodní asistentky. Zjištěné poznatky mohou sloužit uchazečkám o studijní program Porodní asistence k získání informací týkající se představy o profesi porodní asistentky. Tato práce by také mohla sloužit vysokoškolským pedagogům, kteří vyučují studentky porodní asistence, aby se informovali o postojích či představách studentek porodní asistence.
Vznik lokální sítě komunitních porodních asistentek (akční výzkum)
Zachová, Tereza ; Hájková Klíčová, Kateřina (vedoucí práce) ; Bosá, Monika (oponent)
Tato práce vznikla na základě akčního výzkumu na pomezí oboru porodní asistence a řízení zdravotnických a sociálních organizací. Mapuje vývoj vzniku lokální sítě komunitních porodních asistentek v Brně mezi lety 2021 - 2022. Na začátku měla brněnská komunitní porodní asistentka sen pracovat v porodním domě. Jelikož je to však momentálně v České republice nereálné, hledala způsoby, jak by mohla spolu s kolegyněmi pracovat a poskytovat tak dostupnou a kvalitní péči ženám, které by si ji přály. Díky dotaci od městské části Brno-střed se uskutečnilo pět facilitovaných setkání porodních asistentek. Na těchto schůzkách se zjišťovalo, jaké jsou motivy a potřeby porodních asistentek, s jakými překážkami se setkávají a jaké mají zkušenosti ze své praxe. Postupně se tak designovala služba, která by ženám mohla poskytovat individuální komplexní podporu a péči v těhotenství, při porodu a v šestinedělí, zajištěnou porodními asistentkami. Dnes už má původní sen konkrétní podobu - Hnízdo. Je to (prozatím neformální) uskupení porodních asistentek, které se pravidelně scházejí, mají definovanou společnou vizi, sdílené hodnoty a principy péče, sbírají statistiky z porodů, mají pravidelné supervize a postupně realizují systém zastupitelnosti. Také začínají být známé mezi dalšími odborníky v jejich lokalitě a ve...
Náhradní mateřství v České republice - odpovědnost a kompetence porodních asistentek a lékařů
Rybníčková, Karolína ; Kopsa Těšinová, Jolana (vedoucí práce) ; Špeciánová, Šárka (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou náhradního mateřství a obsahuje část teoretickou i praktickou. Teoretická část se zabývá problematikou neplodnosti a asistované reprodukce, především pak řešení asistované reprodukce v otázce náhradního mateřství, dále se zabývá legislativním rámcem náhradního mateřství a asistované reprodukce, etickou stránkou náhradního mateřství a otázkami, které vyvstávají pro řešení de lege ferenda. Hlavním cílem práce je seskupit poznatky ohledně náhradního mateřství do přehledných kapitol, a tím zvýšit povědomí o náhradním mateřství v rámci odborné i širší veřejnosti. Dalším z cílů je zjistit povědomí a přístup zdravotnického personálu z porodních sálu, oddělení šestinedělí a oddělení fyziologických novorozenců o náhradním mateřstvím a vytvořit několik úvah ohledně vztahu personálu k náhradnímu mateřství. Posledním z cílů této práce je navrhnout manuál pro postup péče o náhradní matku, objednatelský pár, potažmo dítě. Pro praktickou část bakalářské práce bylo využito dotazníkového šetření, které probíhalo od 1. února 2022 do 31. března 2022 napříč celou Českou republikou a cílová skupina dotazníkového šetření jsou porodní asistentky na porodních sálech, na oddělení šestinedělí a porodní asistentky/dětské sestry na oddělení fyziologických novorozenců....
Edukace těhotných žen o průběhu porodu.
Hanáková, Anežka ; Kulhavá, Miluše (vedoucí práce) ; Jurigová, Gabriela (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na to, co by měla porodní asistentka těhotné ženy naučit o průběhu porodu na předporodních kurzech, aby byly rodičky již předem vybaveny dostatečnými teoretickými znalostmi i praktickými dovednostmi. Dále sleduje, jak velkou míru edukace o průběhu porodu vykazuje vybraný vzorek těhotných žen po absolvování předporodních kurzů. Cílem mé bakalářské práce tedy bylo popsat a analyzovat efektivitu českých předporodních kurzů v oblasti připravenosti vybraného vzorku těhotných žen na samotný porod, a zjistit, zda ženy byly schopné poznatky získané během psychoprofylaxe následně prakticky při porodu využít a zda edukace pro ženy byla z jejich pohledu dostatečná a srozumitelná. Díky této bakalářské práci jsme zjistili, že je efektivita edukace na předporodních kurzech v České republice nedostatečná. Míra edukace žen je 75 %, srozumitelnost a dostatečnost edukace je podle žen velmi dobrá, ale využití poznatků z předporodních kurzů během porodu je opět nedostatečné. Závěrem výzkumu tedy je, že by se vedoucí předporodních kurzů měli zaměřit na zlepšení efektivity předporodních kurzů a těhotné ženy lépe edukovat. Doporučuji, aby těhotné ženy více motivovali k návštěvám předporodních kůrzů, aby více informovali o důležitosti pohybu a cvičení svalstva pánevního dna v těhotenství...
Poporodní blues
Chrástecká, Natálie ; Slabá, Šárka (vedoucí práce) ; Poncová, Renata (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá tématem poporodní blues a obsahuje část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá třemi hlavními okruhy. První popisuje fyziologické šestinedělí a poporodní změny, ke kterým na jednotlivých orgánech dochází. Druhý se zabývá patologickým šestinedělím a nejčastějšími komplikacemi, které mohou v průběhu tohoto období nastat. Třetí okruh teoretické části této práce rozebírá problematiku poporodní psychiky, konkrétně se pak věnuje tématům poporodní blues, poporodní deprese, poporodní psychóza a podpora ženy v průběhu šestinedělí. Hlavním cílem práce je zjistit, zda existují faktory, díky kterým lze u rodiček predikovat výskyt poporodního blues, dále zjistit míru informovanosti žen po porodu ohledně tématu poporodního blues, a nakonec navrhnout edukační leták, který by tuto informovanost u těhotných a žen po porodu podpořil. Pro praktickou část práce bylo využito dotazníkového šetření, které probíhalo od 12.1.2021 do 4.3.2021 na Gynekologicko-porodnické klinice 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Respondentkám byl na oddělení šestinedělí rozdáván dotazník skládající se z části vlastní konstrukce a ze standardizovaného dotazníku Maternity Blues Questionnaire, který byl přeložen a validizován pro českou populaci....
Edukace těhotných žen o průběhu porodu.
Hanáková, Anežka ; Kulhavá, Miluše (vedoucí práce) ; Jurigová, Gabriela (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na to, co by měla porodní asistentka těhotné ženy naučit o průběhu porodu na předporodních kurzech, aby byly rodičky již předem vybaveny dostatečnými teoretickými znalostmi i praktickými dovednostmi. Dále sleduje, jak velkou míru edukace o průběhu porodu vykazuje vybraný vzorek těhotných žen po absolvování předporodních kurzů. Cílem mé bakalářské práce tedy bylo popsat a analyzovat efektivitu českých předporodních kurzů v oblasti připravenosti vybraného vzorku těhotných žen na samotný porod, a zjistit, zda ženy byly schopné poznatky získané během psychoprofylaxe následně prakticky při porodu využít a zda edukace pro ženy byla z jejich pohledu dostatečná a srozumitelná. Díky této bakalářské práci jsme zjistili, že je efektivita edukace na předporodních kurzech v České republice nedostatečná. Míra edukace žen je 75 %, srozumitelnost a dostatečnost edukace je podle žen velmi dobrá, ale využití poznatků z předporodních kurzů během porodu je opět nedostatečné. Závěrem výzkumu tedy je, že by se vedoucí předporodních kurzů měli zaměřit na zlepšení efektivity předporodních kurzů a těhotné ženy lépe edukovat. Doporučuji, aby těhotné ženy více motivovali k návštěvám předporodních kůrzů, aby více informovali o důležitosti pohybu a cvičení svalstva pánevního dna v těhotenství...
Vliv kouření na zdraví žen pohledem studentů porodní asistence
MEDKOVÁ, Kateřina
Tato bakalářská práce popisuje vliv kouření na zdraví žen pohledem studentů porodní asistence. Vzhledem k tématu je v teoretické části práce popsáno zdraví, edukační činnost porodní asistentky, závislost na nikotinu a negativní vlivy kouření na zdraví žen. Ve výzkumném šetření byly stanoveny dva cíle. Prvním bylo zjistit, zda studentky porodní asistence edukují ženy již během studia o zdravém životním stylu. Druhý cíl se zaměřil na postoj studentek porodní asistence k ženám, které jsou závislé na nikotinu. K těmto cílům byly položeny dvě výzkumné otázky. První výzkumná otázka zjišťovala, jakým způsobem edukují studentky porodní asistence ženy o zdravém životním stylu. Druhá výzkumná otázka zjišťovala, jakým způsobem nahlíží studenti porodní asistence na ženy závislé na nikotinu. Výzkumné šetření bakalářské práce probíhalo v domácím prostředí studentek porodní asistence během měsíce dubna v roce 2019. K provedení výzkumu byla zvolena kvalitativní metoda. Sběr dat byl proveden pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Kritériem výběru byly studentky oboru porodní asistence. Rozhovory byly nahrávány a doslovně přepsány na základě předchozí domluvy se souhlasem všech studentek, které byly předem seznámeny s tématem a výzkumnými cíli bakalářské práce a zároveň byly informovány o využití dat pouze pro bakalářskou práci se zachováním anonymity. Dále studentky, které se zúčastnily výzkumu, vyjádřily svůj souhlas se sběrem dat během nahrávání rozhovorů, pro něž bylo stanoveno 17 výzkumných otázek. Podle potřeby byly kladeny doplňující otázky. Na základě zachování anonymity byly jednotlivé studentky označeny S1-S8. Získaná data byla zpracována metodou "tužka-papír" a následně barevně kódována. Na základě jejich analýzy byly vytvořeny dvě hlavní kategorie a jejich podkategorie. První hlavní kategorií je Problematika kouření, která má 6 podkategorií: Postoj studentů k ženám závislým na nikotinu, Vliv kouření na zdraví žen, Postoj studentů k těhotným ženám, závislým na nikotinu, Vliv kouření na těhotenství a na plod, Zdroj informací o negativních vlivech kouření během studia, Pasivní kouření, Uvědomění si rizik z kouření. Jako druhá hlavní kategorie byla stanovena kategorie Edukace opět s 6 podkategoriemi: Zdravý životní styl, Zdroj informací o negativních vlivech kouření, Edukace žen, Edukace žen studentkami porodní asistence, Odvykání kouření, Uvědomění si závislosti na kouření. Z výzkumného šetření vyplynulo, že studentky mají znalosti o zdravém životním stylu a ví, jak by o něm ženy edukovaly. Některé studentky by je edukovaly v tom smyslu, že by je vedly k pravidelné fyzické aktivitě, dodržování pitného režimu, konzumaci dostatečného množství ovoce a zeleniny. Dále by studentky ženám doporučily, dostatečný odpočinek, požívání alkoholu pouze v malé míře a mít na paměti zachování zdravé mysli a psychické pohody. Každá ze studentek jmenovala alespoň jedno z uvedených doporučení, ovšem ne všechny studentky ženy edukují. V tomto výzkumném šetření bylo dále zjištěno, že dvě ze studentek ženy o zdravém životním stylu needukují vůbec. Uvedly, že k vykonávání edukace během studia dosud nemají kompetence, anebo není edukace tak významná. Druhá výzkumná otázka zjišťovala, jaký postoj mají studentky porodní asistence k ženám, které jsou závislé na nikotinu. Studentky měly negativní názor na ženy - kuřačky, ale některé studentky uvedly, že se jich tato problematika netýká a že si těchto žen nevšímají.
Komunitní péče o ženu po porodu
HENDRYCH LORENZOVÁ, Eva
Úvod: Mateřství představuje pro každou ženu velkou životní změnu, která se dotýká jak tělesné, ale také psychické a spirituální roviny bytí. Všechny tyto změny proměňují vnímanou kvalitu života ženy po porodu. Kvalifikovaná komunitní porodní asistentka je zdravotnický odborník, který je schopen ženám po porodu v jejich vlastním komunitním prostředí poskytnout erudovanou a holistickou zdravotní péči. Cíl práce: Hlavním cílem empirické části práce bylo popsat význam péče porodních asistentek pečujících o ženy po porodu v komunitním prostředí. Metodologie: Empirická část disertační práce je vystavěna na smíšeném výzkumném designu (Mixed-Method Design). Používáme sekvenční kombinovaný výzkumný design typu QUAN + qual. V kvantitativním výzkumném šetření jsme si stanovily za hlavní cíl popsat vliv péče komunitních porodních asistentek pečujících o ženy po porodu na jejich celkový zdravotní stav a úroveň kvality života. Výzkumný soubor (N= 123) čítal dvě skupiny respondentů. Skupinu zkoumanou (s proběhlou komunitní ošetřovatelskou péčí porodní asistentky, N= 56) a skupinu kontrolní (bez komunitní ošetřovatelské péče porodní asistentky po porodu, N=67). K zisku výzkumných dat byly použity 3 nástroje: dotazník MGI, hodnoticí škála MIFR Scale a dotazník vlastní konstrukce. Výsledky výzkumného šetření byly statisticky zpracovány, byla použita hladina významnosti 0,05 (5 %). Cílem kvalitativního výzkumného šetření bylo podrobně popsat zkušenost žen po porodu s proběhlou komunitní ošetřovatelskou péčí porodní asistentky. Do výzkumného šetření bylo zahrnuto 5 informantek se zkušeností s komunitní péčí porodní asistentky v poporodním období, se kterými byly provedeny hloubkové polostrukturované rozhovory face to face. Výsledky a diskuse: Nebyl zjištěn statisticky významný rozdíl (p = 0,873) ve výsledcích zdravotního stavu mezi ženami s péčí komunitní porodní asistentky a ženami bez této péče. Nebyl zjištěn statisticky významný rozdíl (p = 0,539) ve výsledcích stavu kojení na konci šestinedělí mezi ženami s péčí komunitní porodní asistentky a ženami bez této péče. Byla zjištěna statisticky významná souvislost mezi doporučením plošné komunitní ošetřovatelské péče po porodu a skupinou žen, které v poporodním období samy využily opakované komunitní ošetřovatelské péče od porodní asistentky (p <0,001). Většina žen, která po porodu využila péči komunitní porodní asistentky (58,9 %), byla s péčí porodní asistentky úplně spokojena, nic dalšího by v péči nepotřebovala. Ženy ve 45,7 % odpovědích udávaly, že jim péče komunitní porodní asistentky nejvíce pomohla jako psychická podpora. Výsledky dále přinesly alarmující zjištění - 49,2 % žen, které po porodu nevyužily péče komunitní porodní asistentky, o této službě nevěděly! Výsledný Index kvality života žen po porodu dosáhl v průměru hodnotu 7,5 ? 1,38. Životní oblast Vztah s vlastní matkou se ukázala jako originální ve srovnání s jinými výzkumnými studiemi a navrhujeme provést další výzkumné šetření. Z kvalitativního šetření vyplynulo zjištění, že poskytnutá komunitní péče porodní asistentky v poporodním období byla pro ženy nejpřínosnější ve smyslu poskytnutí tzv. mateřské náruči. Což znamená podporu, sdílení, vyslechnutí a respektující provedení poporodním obdobím. Závěr: Disertační práce poskytuje komplexní pohled na problematiku komunitní péče porodních asistentek pečujících o ženy po porodu. Výsledky práce prokázaly, že komunitní péče porodních asistentek pečujících o ženy po porodu je pro ženy významná. Užité dotazníky MGI a MIRF Scale byly komunitními porodními asistentkami hodnoceny jako užitečné.
Porodní a poporodní bolest
FILAUSOVÁ, Drahomíra
Cílem předkládané práce bylo zmapovat bolest u žen během porodu a po porodu v závislosti na věku, počtu porodů, absolvování prenatálního kurzu a satisfakci rodiček. Dalším cílem bylo zjistit vliv interpersonálních vztahů během hospitalizace rodičky na její vnímání bolesti. Metodika: Stanovené cíle byly dosaženy kvantitativním výzkumným šetřením provedeným v nemocnicích Jihočeského kraje za využití dotazníku, který se skládal ze dvou částí. První část obsahovala dotazník vlastní konstrukce a druhá část obsahovala standardizovaný dotazník PCS týkající se katastrofizace bolesti. Dotazník vyplňovaly ženy po vaginálním porodu v odstupu 48 - 72 hodin po porodu. Výsledky: Výzkumný soubor tvořilo 635 žen rodících v porodnicích Jihočeského kraje. Průměrný věk respondentek byl 29,7 let. 49,1 % žen bylo rodících poprvé a 50,9 % žen rodilo podruhé a více. Z výsledků výzkumného šetření vyplynulo, že věk rodičky neovlivňuje vnímání bolesti při porodu, naproti tomu bolest v poporodním období se se zvyšujícím věkem rodiček snižuje. Parita žen vnímání bolesti při porodu ovlivňuje. Ženy, které rodily poprvé, uváděly větší bolest než ženy vícerodičky. Absolvování prenatálního kurzu neprokázalo žádný vztah v souvislosti s bolestí v průběhu porodu. Avšak informace získané v prenatálním kurzu se ukázaly jako přínosné pro hodnocení bolesti po porodu, neboť respondentky absolvující tento kurz uváděly nižší bolest v poporodním období. Ke statisticky významným faktorům, které ženy uvedly jako nejvíce pomáhající v překonávání bolesti, patří podpora porodní asistentky, komunikace s porodní asistentkou, pobyt ve sprše, podpora lékaře a komunikace s ním, vzájemné chování zdravotnického personálu a prostředí porodního sálu. Nejméně spokojené s porodem byly ženy, které využily farmakologické metody tišení bolesti. Ženy s uváděnou nižší bolestí v průběhu porodu popisovaly větší spokojenost s porodem. Vnímaní bolesti při porodu ovlivňují i interpersonální vztahy v dané porodnici, oproti tomu tyto vztahy nijak neovlivňují hodnocení bolesti u žen v poporodním období. Závěr: Práce poskytuje pohled na problematiku bolesti v průběhu porodu a po porodu. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá důležitost role porodní asistentky i lékaře v péči o ženu v tomto pro ni nelehkém období. Porodní asistentka bolest nejenom hodnotí, ale nabízí i možnosti tišení bolesti a svým chováním může tuto bolest ovlivnit.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.