Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Chladič oleje nákladního vozidla
Pobořil, Martin ; Krištof, Ondřej (oponent) ; Bartuli, Erik (vedoucí práce)
Diplomová práce se zaměřuje na návrh, zhotovení a testování chladiče převodového oleje nákladního vozidla z polymerních dutých vláken. Byla provedena literární rešerše v oblasti současně používaných vozidlových převodovek a také byl představen přehled vlastností a rozdělení olejů, které v převodovce plní zejména mazací, hydraulickou a chladicí funkci. Práce zahrnuje návrh chladiče dle zadaných parametrů a jeho výrobu technologií navíjení vláken pomocí zařízení X-Winder, pro které byl sestaven program řídící všechny pohyby stroje a parametry navíjení. Hotový chladič prošel testy na roztržení a dále podstoupil měření charakteristických parametrů. Byly měřeny tlakové ztráty na straně vody při teplotě 80 °C. Měření probíhající při teplotách 60 a 70 °C mělo za cíl získat tlakové ztráty na straně oleje a výkon chladiče. Bylo zjištěno, že závislost tlakové ztráty na průtoku pláštěm je pro obě teploty téměř totožná, z čehož vyplývá, že vliv teploty na tlakové ztráty chladiče je zanedbatelný. Při stejných podmínkách jako tlaková ztráta v plášti byl měřen i výkon a jeho maximální dosažená hodnota byla 4,8 kW při průtoku pláštěm 100 litrů za hodinu a teplotě 59 °C. Dosažený tepelný výkon je srovnatelný s výkonem standardních kovových chladičů.
Chladič motorového oleje závodního vozidla
Lang, Filip ; Guzej, Michal (oponent) ; Bartuli, Erik (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá návrhem olejového chladiče pro závodní automobil z polymerních dutých vláken. Olejový chladič byl vyroben na zařízení X-Winder, které není původně navrženo pro výrobu tepelných výměníků, což dříve značně komplikovalo proces výroby. Proto byly v rámci práce vytvořeny programy iniciující pohyb navíjecího zařízení na základě zadaných parametrů uživatelem. Vyrobený chladič byl porovnán s reálně využívaným olejovým chladičem pro závodní automobil na základě změřených parametrů ve zkušební komoře.
Mathematical Model of Membrane Distillation
Hvožďa, Jiří ; Komínek, Jan (oponent) ; Kůdelová, Tereza (vedoucí práce)
The master's thesis deals with membrane distillation, particularly from the mathematical point of view. Membrane distillation is a thermally driven separation process using a porous membrane to set liquid and gas phases apart. The liquid evaporates and its vapour crosses the membrane's pores. In this process both heat and mass transfers occur. They are governed by a system of partial differential equations. Another model is built based on the analogy to electrical circuits, the first law of thermodynamics, the mass balance, and empiric relations. It is verified with experimentally measured data from a new alternative distillation unit, in which polymeric hollow fibers are used for both membrane module and condenser. The performance and efficiency of the system are evaluated, and further improvements are proposed.
Polymeric Hollow Fiber Heat Exchanger Design
Astrouski, Ilya ; Dohnal, Mirko (oponent) ; Horák, Aleš (oponent) ; Raudenský, Miroslav (vedoucí práce)
This Ph.D. thesis is focused on theory and experimental investigations developing of new knowledge about polymeric hollow fiber heat exchanger (PHFHE). The state-of-the-art study of plastic heat exchangers shows that their usage is limited by several niches where their advantages significantly dominates, or where the use of non-plastic competitors is not impossible. On the other hand, plastic heat exchangers (and PHFHEs in particular) are devices of increasing interest. It is shown that use of small tubes (fibers) allows PHFHEs to be more competitive than conventional plastic heat exchangers. Small hydraulic diameter of a fiber causes high heat transfer coefficients, reduces thermal resistance of plastic wall and allows it to create light and compact design. Detailed study of fluid flow and heat transfer inside the hollow fiber showed that conventional approaches for single-phase laminar flow can be utilized. Poiseuille number equal to 64 and Nussel number about 4 are recommended to be used to predict pressure drops and heat transfer coefficient, respectively. Additional attention should be paid to careful determination of fiber diameter and liquid properties (viscosity). Scaling effects, such as axial heat conduction, thermal entrance region and viscous dissipation can be neglected. The study of outside heat transfer showed that heat transfer on fiber bunches are intense and are competitive to contemporary compact finned-tube heat exchangers. The Grimson approach showed clear correlation with experimental results and, thus is recommended to predict heat transfer coefficients on fiber bunches. Two types of fouling (particulate- and biofouling) of outer fiber surface were experimentally studied. It was found that particulate fouling by titanium oxide particles is not intense and deposits can be removed relatively easy. However, fouling is much more intense when it is associated with biofouling caused by wastewater. In this case, smooth and low-adhesive surface of plastic is not sufficient precaution to prevent deposit formation.
Chladič oleje nákladního vozidla
Pobořil, Martin ; Krištof, Ondřej (oponent) ; Bartuli, Erik (vedoucí práce)
Diplomová práce se zaměřuje na návrh, zhotovení a testování chladiče převodového oleje nákladního vozidla z polymerních dutých vláken. Byla provedena literární rešerše v oblasti současně používaných vozidlových převodovek a také byl představen přehled vlastností a rozdělení olejů, které v převodovce plní zejména mazací, hydraulickou a chladicí funkci. Práce zahrnuje návrh chladiče dle zadaných parametrů a jeho výrobu technologií navíjení vláken pomocí zařízení X-Winder, pro které byl sestaven program řídící všechny pohyby stroje a parametry navíjení. Hotový chladič prošel testy na roztržení a dále podstoupil měření charakteristických parametrů. Byly měřeny tlakové ztráty na straně vody při teplotě 80 °C. Měření probíhající při teplotách 60 a 70 °C mělo za cíl získat tlakové ztráty na straně oleje a výkon chladiče. Bylo zjištěno, že závislost tlakové ztráty na průtoku pláštěm je pro obě teploty téměř totožná, z čehož vyplývá, že vliv teploty na tlakové ztráty chladiče je zanedbatelný. Při stejných podmínkách jako tlaková ztráta v plášti byl měřen i výkon a jeho maximální dosažená hodnota byla 4,8 kW při průtoku pláštěm 100 litrů za hodinu a teplotě 59 °C. Dosažený tepelný výkon je srovnatelný s výkonem standardních kovových chladičů.
Chladič motorového oleje závodního vozidla
Lang, Filip ; Guzej, Michal (oponent) ; Bartuli, Erik (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá návrhem olejového chladiče pro závodní automobil z polymerních dutých vláken. Olejový chladič byl vyroben na zařízení X-Winder, které není původně navrženo pro výrobu tepelných výměníků, což dříve značně komplikovalo proces výroby. Proto byly v rámci práce vytvořeny programy iniciující pohyb navíjecího zařízení na základě zadaných parametrů uživatelem. Vyrobený chladič byl porovnán s reálně využívaným olejovým chladičem pro závodní automobil na základě změřených parametrů ve zkušební komoře.
Mathematical Model of Membrane Distillation
Hvožďa, Jiří ; Komínek, Jan (oponent) ; Kůdelová, Tereza (vedoucí práce)
The master's thesis deals with membrane distillation, particularly from the mathematical point of view. Membrane distillation is a thermally driven separation process using a porous membrane to set liquid and gas phases apart. The liquid evaporates and its vapour crosses the membrane's pores. In this process both heat and mass transfers occur. They are governed by a system of partial differential equations. Another model is built based on the analogy to electrical circuits, the first law of thermodynamics, the mass balance, and empiric relations. It is verified with experimentally measured data from a new alternative distillation unit, in which polymeric hollow fibers are used for both membrane module and condenser. The performance and efficiency of the system are evaluated, and further improvements are proposed.
Polymeric Hollow Fiber Heat Exchanger Design
Astrouski, Ilya ; Dohnal, Mirko (oponent) ; Horák, Aleš (oponent) ; Raudenský, Miroslav (vedoucí práce)
This Ph.D. thesis is focused on theory and experimental investigations developing of new knowledge about polymeric hollow fiber heat exchanger (PHFHE). The state-of-the-art study of plastic heat exchangers shows that their usage is limited by several niches where their advantages significantly dominates, or where the use of non-plastic competitors is not impossible. On the other hand, plastic heat exchangers (and PHFHEs in particular) are devices of increasing interest. It is shown that use of small tubes (fibers) allows PHFHEs to be more competitive than conventional plastic heat exchangers. Small hydraulic diameter of a fiber causes high heat transfer coefficients, reduces thermal resistance of plastic wall and allows it to create light and compact design. Detailed study of fluid flow and heat transfer inside the hollow fiber showed that conventional approaches for single-phase laminar flow can be utilized. Poiseuille number equal to 64 and Nussel number about 4 are recommended to be used to predict pressure drops and heat transfer coefficient, respectively. Additional attention should be paid to careful determination of fiber diameter and liquid properties (viscosity). Scaling effects, such as axial heat conduction, thermal entrance region and viscous dissipation can be neglected. The study of outside heat transfer showed that heat transfer on fiber bunches are intense and are competitive to contemporary compact finned-tube heat exchangers. The Grimson approach showed clear correlation with experimental results and, thus is recommended to predict heat transfer coefficients on fiber bunches. Two types of fouling (particulate- and biofouling) of outer fiber surface were experimentally studied. It was found that particulate fouling by titanium oxide particles is not intense and deposits can be removed relatively easy. However, fouling is much more intense when it is associated with biofouling caused by wastewater. In this case, smooth and low-adhesive surface of plastic is not sufficient precaution to prevent deposit formation.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.