Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Ztohoven
PADRTOVÁ, Kristýna
Hlavním tématem této bakalářské práce je umělecká skupina Ztohoven. Cílem je popsat chrakteristické znaky tvorby skupiny a komplexně zmapovat všechny jejich projekty od prvního projektu v roce 2003 až po vývoj posledního do jara 2017. Zároveň jsem se pokusila stručně zmapovat uměleckohistorický vývoj akčního umění, ze kterého činnost Ztohoven vychází. Zaměřila jsem se také na podobné české umělecké skupiny, abych mohla v závěru jejich tvorbu porovnat s aktivitami skupiny Ztohoven.
Pozitivní revolta
Brinda, Antonín ; PILÁTOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; ADÁMEK, Jiří (oponent)
Obsahem této bakalářské práce je především reflexe vlastního bakalářského uměleckého projektu Pozitivní revolta a také průběžného výzkumu a uměleckých realizací, jež vedly k jeho vzniku. Součástí textu je také přiblížení konceptu projektu Cibulení a vysvětlení důvodů jeho nezdaru. Práce není jen prostým popisem, ale opírá se také o myšlení teoretiků z různých oblastí, ať už jsou jimi Hakim Bey, David Graeber, Guy Debord, Louis Pierre Althusser, Tomáš Kulka nebo další. Ve své závěrečné části práce představuje tvorbu dvou tuzemských skupin tzv. politického umění (Pode Bal a Rafani) a zamýšlí se nad možnými přístupy k chápání tohoto pojmu, zejména ve vztahu k aktivismu.
Motivace, projevy a cíle culture jammingu v českém prostředí
Benešová, Zuzana ; Reifová, Irena (vedoucí práce) ; Soukup, Martin (oponent)
(abstrakt) Fenomén culture jamming není v českém prostředí až tak známý. Rozhodla jsem se tedy, že se ve své práci zaměřím na vymezení tohoto pojmu, který je někdy překládán také jako kulturní sabotáž. Na začátku této práce se snažím postihnout nejprve důležité teorie, které s ústředním pojmem souvisí. Dále se zaměřuji na to, jakým způsobem se culture jamming nejčastěji projevuje a jaké jeho formy jsou nejběžnější. V pasáži příkladů culture jammingu ve světě přibližuji důležitá zahraniční culture jammingová uskupení, včetně ukázek jejich akcí a performancí. Stejným způsobem mapuji také česká culture jammingová uskupení. Pro lepší ilustraci a přiblížení pojmu je celá tato teoretická pasáž doplněna o obrazovou přílohu. Součástí práce je také výzkumná část, která se zaměřuje na zmapování culture jammingu v českém prostředí. Především se v ní snažím cílit na zjištění, jaké jsou motivace, projevy a cíle českých kulturních sabotérů.
Sociální témata v projektech českého konceptuálního a akčního umění (od konce 80. let do současnosti)
Váchová, Lucie ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Morganová, Pavlína (oponent) ; Štefková, Zuzana (oponent)
Práce mapuje podobu českých uměleckých projektů, které od konce 80. let až do současnosti užívají jazyk konceptuálního a akčního umění k reflexi aktuálních problémů společnosti. Sleduje sociálně orientované umění nebo tendence, které se snaží komunikovat s mimouměleckým kontextem a zaměřuje se na sociálně-politický aspekt soudobého umění. První část textu je zacílená na základní pojmy, stručně odkazuje k nejdůležitějším výstavám a zabývá se teoretickými kritikami nebo úvahami spojenými s pojmy politické či angažované umění a zahrnuje stručnou zmínku o příkladech staršího sociálně orientovaného umění vznikajícího v průběhu 20. století. Studie se snaží postihnout primární témata, skrze která umělci reflektují stávající společenský systém s jeho starými i novými jevy. Tematické okruhy a konkrétní díla jsou popsána ve čtyřech hlavních kapitolách, které odkazují na pracovní metody i na vývoj práce umělců nebo strategií uměleckých skupin, které zároveň odráží změny odehrávající se na české výtvarné scéně za posledních 25 let. Hlavní motivy představují klasická nebo relativně nová témata zahrnující reflexe mateřství, transformaci současné rodiny, postoje k fenoménu stáří, smrti nebo umělecké reakce na politická rozhodnutí, diskriminaci menšin, na vzájemné vztahy i otázky genderu, ekologii nebo na...
Umění, avantgarda a kýč v díle Clementa Greenberga a Matei Călinescu
Taltynová, Marie ; Kulka, Tomáš (vedoucí práce) ; Dadejík, Ondřej (oponent)
Bakalářská práce Umění, avantgarda a kýč v díle Clementa Greenberga a Matei Călinescu se zabývá problematikou kýče ve vztahu k avantgardě, k současnému umění a k výtvarnému umění obecně. Primárně vychází z esejí Avantgarda a kýč od amerického kritika Clementa Greenberga a Kýč od rumunského literárního vědce Matei Calinescu. První část práce je věnována nastínění koncepce kýče těchto dvou teoretiků s důrazem na uvažování o původu a podstatě kýče. Druhá část práce se zabývá přehodnocením Greenbergova názoru, který považuje populární kulturu, oficiální kulturu a akademismus za kýč a vyzdvihuje avantgardu jako jediný hodnotný projev umění své doby. Na tomto základě se práce zabývá tím, proč se ve třicátých letech avantgarda jevila jako čistý protiklad kýče a proč oproti tomu dnes shledáváme, že určité tendence současného umění s kýčem spolupracují.
Contemporary political art as a reflection of the time
Kráľová, Ľuboslava ; Rataj, Jan (vedoucí práce) ; Houda, Přemysl (oponent)
Diplomová práce Současné politické umění jako zrcadlo doby je práce zaměřená na definování vztahu umění a politična. Vychází z teze Borise Groysa, že každé umění je v jistém smyslu politické, protože vychází z konkrétních a daných socio-politických poměrů. Práce ale na dané umění nahlíží skrze jeho podkategórií aktivistického umění současnosti. Zároveň jsou dané umělecké projevy chápané v sociálních dějinách umění jako opozitum formám spolitizovaného umění futurizmu, německého národního socializmu a sovětského socialistického realizmu. Hlavním cílem práce bylo pochopení tvorby současných českých a slovenských autorů a autorek v oblasti výtvarného vizuálního umění jako svědomí doby. Především ve smyslu nimi dobrovolně převzaté občanské zodpovědnosti za dění ve vlastní krajině. Co se odráží v zobrazovaných tématech dráždících a šokujících veřejnost. Závěrem je charakteristika současného politického umění jako nonkonformního, a proto i určujícího problematické otázky současné společnosti.
Politické a angažované umění
MACHOVÁ, Marie
Ve své diplomové práci se zabývám současným politickým a angažovaným uměním v rámci českého kontextu. Vymezený okruh zkoumání je zaměřen na proměnu politického umění od roku 1918 do současnosti, přičemž stěžejní část a jádro tvoří reflexe pojmu: {\clqq}politické a angažované umění`` a proměna politického umění v průběhu posledních deseti let, tzn. od roku 1998 do roku 2008. Práce je rozdělena do osmi kapitol, za jejichž hlavní cíl jsem stanovila nastínit současnou situaci a postavení politického umění v českém prostředí a zodpovědět otázku, zda lze za politické umění považovat tvorbu, která je bezprostředně spojena s politickými tématy a odhalit, proč se autoři brání zařazení do kategorie {\clqq}politického umění``.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.