| |
|
The Saints of Arpád dynasty and their place on panel painting 15th and beginning of 16th century in Eastern Slovakia
Vagaská, Veronika ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Pučalík, Marek (oponent)
Anotácia Predkladaná diplomová práca sa zaoberá arpádovskými dynastickými svätcami a ich miestom v tabuľovej maľbe 15. a počiatku 16. storočia na území východného Slovenska. Okrem legiend venovaných arpádovským dynastickým svätým sa práca v jej prvej časti zaoberá ich patrocíniami a výtvarnou situáciou na východnom Slovensku v 15. storočí. Druhá časť je venovaná obrazovým legendám arpádovských dynastických svätých na tabuľových maľbách východného Slovenska. Okrem obrazových cyklov z ich života obsahuje diplomová práca i popisy so samostatnými tabuľovými obrazmi, ktoré predstavujú osoby sv. Štefana, sv. Imricha, sv. Ladislava a sv. Alžbety Durínskej. Zároveň diplomová práca naznačuje problematiku donátorov jednotlivých oltárov. Kľúčové slová arpádovskí dynastickí svätci, sv. Štefan, sv. Imrich, sv. Ladislav, sv. Alžbeta Durínska, východné Slovensko, tabuľové maľby
|
|
Gotická móda v českých zemích ve 14. století. Vývoj oděvních prvků v českých zemích v letech 1330 -1410
Kuběnová, Veronika ; Sládková, Kateřina (vedoucí práce) ; Těšínská Lomičková, Radka (oponent)
Tato práce se věnuje studiu jedné z oblastí kultury každodennosti - středověké módě a jejím vývojovým tendencím v období vlády Lucemburků Karla IV. a jeho syna Václava v českých zemích v letech 1330 - 1410. Nositelem těchto tendencí a proměn bylo především odívání šlechty, proto se téma soustředí pouze na prostředí aristokracie a panovnického dvora. Kromě písemných pramenů a archeologických nálezů slouží k poznání vývojových tendencí gotické módy též výtvarné umění, které autenticky zachycuje dobové proměny oděvního stylu v rámci času i prostoru v celé Evropě. Tato práce proto analytickou metodou zkoumá, jak nástěnné, deskové a knižní malby české provenience reflektují vývojové tendence a změny módního vkusu dvorského prostředí v době tzv. lucemburské gotiky. Osobní studium těchto ikonografických pramenů v autentických prostorách historických objektů a galerií bylo podpořeno vytvořením rozsáhlého fotoarchivu. Z něho je v práci prezentován reprezentativní vzorek dokumentující zásadní proměny české oděvní kultury a vytváření specifického českého stylu gotické módy, jež v našem prostředí kulminuje na přelomu 14. a 15. století a obohacuje evropskou oděvní kulturu o nové oděvní prvky.
|
| |