| |
|
Vývoj a evaluace počítačové aplikace na poznávání přírodnin
PECHAR, Luboš
V rámci práce byl proveden průzkum dostupných e-learningových aplikací pro výuku a testování znalostí přírodnin. Byly identifikovány problémy a limity současných výukových aplikací. Na základě tohoto průzkumu byl navržen unikátní nástroj pro vytváření testů vhodných k samostudiu i pro testování znalostí žáků a studentů v rámci výuky. Výstupem práce je nová aplikace Poznávačka. Nová aplikace umožňuje pedagogům vytvářet seznamy přírodnin, které zpřístupní studentům jako studijní materiál.
|
|
Praktická znalost přírodnin žáků 2. stupně základních škol
Moravcová, Kamila Štěpánka ; Novotný, Petr (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
NÁZEV: Praktická znalost přírodnin žáků 2. stupně základních škol AUTOR: Bc. Kamila Štěpánka Moravcová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra biologie a environmentálních studií VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. Abstrakt Diplomová práce se zaměřuje na problematiku znalosti přírodnin. Jejím cílem je zjistit míru znalosti přírodnin u žáků 2. stupně základních škol. V teoretické části diskutuje a vymezuje základní pojmy problematiky a podrobně rozebírá v minulosti realizované výzkumné práce na téma zjišťující znalosti dětí předškolního, základního, středoškolského a vysokoškolského vzdělávání. V rešeršní části práce jsem detailně rozebrala a následně srovnala metodiku a výsledky těchto výzkumů. Vlastní výzkumná část zahrnuje předvýzkum a testování žáků. V předvýzkumu jsem zjišťovala obsah výuky ve smyslu znalosti přírodnin a sestavila jsem konkrétní seznamy přírodnin vyučované na základních školách účastnících se výzkumu. Tyto seznamy jsou vypsány z žákovských poznámkových sešitů z přírodopisu. Hlavním výzkumem jsem zjišťovala, jak si žáci stojí v poznávání přírodnin ve srovnání k dříve realizovaným výzkumům. Získané výsledky ukazují, že znalost přírodnin je i nadále bolavou patou výuky přírodopisu na našich školách. Klíčová slova: znalost přírodnin, poznávání přírodnin, přírodnina
|
|
Využití listnatých dřevin botanické zahrady Přírodovědecké fakulty UK v Praze ve výuce přírodopisu
Lapáčková, Hana ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Do své diplomové práce jsem se rozhodla zahrnout historii botanické zahrady, kterou provázela řada významných událostí a úskalí. Byla zahrnuta i kapitola obecné charakteristiky botanické zahrady Přírodovědecké fakulty, ve které zmiňuji rozdělení expozic na skleníkovou a venkovní část a také významný geopark, který poskytuje další řadu možných využití při vzdělávání. Uvádím programy botanické zahrady pro školy a veřejnost, kde jsem neopomenula ani uvést vzorový materiál, který je návštěvníkům poskytován. Zahrnula jsem i inovativní možnost interaktivní výuky přírodopisu v botanické zahradě pomocí informačních tabulí, ale také pomocí QR kódů. Rozhodla jsem se zařadit vybrané listnaté dřeviny, které jsem popsala, charakterizovala a připojila jsem také obrazový materiál. Vzhledem k didaktickému využití botanické zahrady jsem vytvořila pracovní listy, které doplňují plán exkurze. Zahrnula jsem tedy v dalších částech práce plánování exkurze, tvorbu pracovních listů, sestavování otázek a jaké jsou úskalí při jejich tvorbě. Následně jsem se zabývala vlastním provedením exkurze, vyhodnocováním a možnými úpravami pracovních listů. Dále jsem se také zaměřila na dotazníkové šetření určené pedagogům přírodopisu. Zabývala jsem se především využívání živých přírodnin, pracovních listů a návštěv v botanické zahradě...
|
| |
|
Znalosti přírodnin u žáků 1. stupně ZŠ v závislosti na obsahu učiva
MINAŘÍKOVÁ, Jana
Diplomová práce se zabývá zkoumáním znalostí přírodnin u žáků pátého ročníku na 1. stupni ZŠ. Znalosti přírodnin byly zjišťovány formou didaktického testu. Práce zmiňuje také způsob výuky prvouky a přírodovědy na 1. stupni ZŠ a zaměřuje se na analýzu učebnic nakladatelství SPN. Závěry práce slouží k vytvoření představy o tom, jak žáci dané učivo o přírodninách na 1. stupni ZŠ ovládají.
|
| |
|
Znalosti přírodnin u žáků 1. stupně ZŠ ve vztahu k obsahu učebnic nakladatelství Alter
SPURNÁ, Anna
Tato diplomová práce se zabývá zkoumáním znalostí přírodnin u žáků na 1. stupni ZŠ. Znalosti byly zjišťovány u žáků na 1. stupních základních škol formou didaktických testů. Součástí této práce je také analýza učebnic nakladatelství Alter, z hlediska využití rostlinných a živočišných taxonů v jednotlivých tematických celcích. Závěry práce slouží k vytvoření představ o tom, jak žáci dané učivo na 1. stupni ZŠ ovládají, a také jak je popsáno v učebnicích nakladatelství Alter. ?Diplomová práce byla řešena v rámci projektu GA JU č. 065/2010/S.? Vedoucí diplomové práce: Mgr. Jan Petr, Ph.D. Katedra biologie
|