Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Informovanost rodičů o způsobech prevence zubního kazu u mléčného chrupu
Matoušková, Kateřina ; Pavlíková, Pavla (vedoucí práce) ; Jankovcová, Kateřina (oponent)
v ČJ: Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část pojednává o vývoji, stavbě a funkci zubů, o vzniku a komplikacích zubního kazu. Další kapitola je zaměřená na prevenci zubního kazu, hygienu dutiny ústní, význam preventivních prohlídek a správnou životosprávu. Dále jsou představeni členové dentálního týmu. Závěrečná kapitola teoretické části je zaměřena na edukaci a její význam. Cílem empirické části je zjistit informovanost rodičů o možnostech prevence vzniku zubního kazu u dětí a zhodnocení efektivity preventivní zubní péče. Empirická část vychází z dotazníkového šetření provedeného v náhodně vybraných mateřských a základních školách na Praze 12 a v dětské zubní ordinaci sídlící tamtéž. Oslovenými respondenty jsou rodiče dětí ve věku od 3 do 14 let, kteří navštěvují dětského zubního lékaře na Praze 12. K statistickému zpracování dat a analýze výsledků je použito 204 dotazníků. Z průzkumného šetření vyplynulo, že rodiče námi sledovaného vzorku populace, nejsou schopni níže zmíněná, správná doporučení zcela dodržovat a efektivita poskytované preventivní zubní péče u dětí, které navštěvují dětského zubního lékaře na Praze 12, není dostatečná. V závěru bakalářské práce je uvedena diskuze nad danou problematikou a doporučení pro praxi. Klíčová slova: mléčný chrup, zubní kaz,...
Vytvoření edukačního programu dentální hygieny s využitím interaktivní tabule pro žáky na 2. stupni ZŠ
PROSSEROVÁ, Andrea
Teoretická část této bakalářské práce přibližuje čtenáři oblast dentální hygieny v širším slova smyslu, je věnována anatomii dutiny ústní, nejčastějším onemocněním zubů a parodontu. Jsou zde uvedeny metody čištění zubů a dentální hygienické pomůcky. Dále přibližuje práci dentálního hygienisty. Práce zahrnuje i vytvoření edukačního programu. Také pojednává o základních termínech z oblasti edukace a významu motivace. Samostatná kapitola je věnována interaktivní tabuli, jež je využita jako prostředek k prezentaci programu. Závěr teoretické části se zabývá vývojovou psychologií žáků. Druhou část bakalářské práce tvoří výzkum pomocí dotazníkového šetření a tvorba edukačního programu, který je sestaven na základě informací získaných od studentů 2. stupně ZŠ. Program zahrnuje instruktážní videa a tematické hry. Program je součástí primární prevence onemocnění v dutině ústní.
Dodržování ústní hygieny při poskytování komplexní péče u seniorů
ŠTĚCHOVÁ, Pavla
Tématem této bakalářské práce je dodržování ústní hygieny při poskytování komplexní péče u seniorů. Podle odborné literatury neustále roste počet seniorů, kteří mají potíže s chrupem, nebo již chrup vůbec nemají (Pacovský, 1994). Nejčastěji se tak děje proto, že v seniorském věku narůstají motorické a kognitivní obtíže. Také se však zvyšuje míra závislosti hospitalizovaných seniorů na ošetřovatelském personálu. Dentální hygiena je navíc velmi často prováděna chybně (Kubíčková, 2012), nebo pouze v minimálním rozsahu. Z nedodržení, nebo špatného provedení ústní hygieny mohou však vznikat nejrůznější komplikace, jako například vznik zubního kazu, zubního plaku, nebo tvorba zubního kamene (Preclíková, 2015). Cílem této bakalářské práce je zjistit rozdíly v dodržování ústní hygieny u seniorů mobilních, částečně imobilních a zcela imobilních. Také se zabývá důvody vedoucí k nedodržování ústní hygieny u seniorů. K těmto cílům jsou vytvořeny tři výzkumné otázky (VO). První VO zní: Jaké existují rozdíly v dodržování ústní hygieny u seniorů mobilních, částečně imobilních a zcela imobilních? Druhá VO: Jaké jsou důvody existence těchto rozdílů u dodržování ústní hygieny u seniorů? Poslední, třetí VO: Jak zdravotní sestry provádějí ústní hygienu u seniorů mobilních, částečně imobilních a zcela imobilních? Pro výzkumnou část této práce je zvolena metoda kvalitativního výzkumu. Pro získání potřebných dat se používá metoda zúčastněného pozorování, které probíhá na vybraných odděleních zdravotnického zařízení jihočeského kraje. Vypozorovaná data se zaznamenávají do záznamového archu (Příloha 1). Získané údaje jsou zpracovány metodou kódování a rozděleny do sedmi kategorií, a několika podkategorií. Pro druhou část výzkumného šetření se zvolila metoda nestrukturovaných a polostrukturovaných rozhovorů s pacienty seniory, na doplnění a ověření vypozorovaných dat. Každý rozhovor je po domluvě nahrán a následně je zhotoven jeho doslovný přepis (Příloha 2). Získaná data musí být zakódována na základě vnitřní podobnosti jednotlivých kódů, které byly v doslovných přepisech rozhovorů barevně odlišeny (Příloha 3). Výsledky tohoto výzkumného šetření poukazují na to, že nejméně kvalitní a ucelená péče týkající se ústní hygieny je poskytována imobilním pacientům seniorům. Výsledky také odhalily rozdíly v poskytované péči napříč pozorovanými odděleními. Vzhledem k tomu, že tato práce byla psána na základě mých zkušeností s nedodržováním ústní hygieny, tak i přesto bylo zjištěno, že získané závěry svědčí o provádění ústní hygieny u pacientů seniorů, avšak ne v takové míře, rozsahu a kvalitě, v jaké by tomu mělo být. Díky této práci byly odhaleny ale i jiné nedostatky, na které by bylo vhodné přikládat větší význam a nezanedbávat je.
Úroveň dentální hygieny u studentů Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích
VESELÁ, Helena
Téma dentální hygieny je v dnešní době aktuální u všech věkových skupin a je mu přikládána stále větší důležitost. Proto tato bakalářská práce mapuje úroveň znalostí o dentální hygieně a dodržování zásad prevence onemocnění dutiny ústní u studentů Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Skládá se z části teoretické, která se zabývá stomatologií, dentální hygienou, anatomií a fyziologií dutiny ústní. Informuje o patogenezi zubního kazu a o parodontálním onemocnění dutiny ústní. Součástí teoretické části je také primární a sekundární prevence, která má velký vliv na snížení výskytu onemocnění zubního aparátu. Praktická část byla zaměřena na informovanost studentů Pedagogické fakulty v oblasti dentální hygieny a v oblasti primární prevence onemocnění dutiny ústní za pomoci dotazníkové metody. Vyhodnocené dotazníky byly zpracovány do grafů a tabulek spolu se slovním komentářem, který vypovídá o povědomí týkající se dentální hygieny a primární prevence onemocnění parodontu u studentů Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity. Dalším cílem práce bylo na základě provedeného dotazníkového šetření navrhnout edukační program pro studenty vysoké školy právě na téma dentální hygiena s doporučenými postupy pro podporu správných návyků zubní hygieny a prevence onemocnění dutiny ústní.
Ošetřovatelská péče o dutinu ústní u hospitalizovaných pacientů
ŠAFAŘÍKOVÁ, Iva
Bakalářská práce na téma Ošetřovatelská péče o dutinu ústní u hospitalizovaných pacientů se zabývá problematikou ošetřovatelské péče u pacientů s různým stupněm soběstačnosti. Cílem práce bylo zjistit způsob realizace ošetřovatelské péče o dutinu ústní u hospitalizovaných pacientů na vybraných odděleních s ohledem na stupeň jejich soběstačnosti a celkový zdravotní stav. Práce je rozdělená na část teoretickou a praktickou. Teoretická část práce je zaměřena na anatomii dutiny ústní, dentální hygienu, pomůcky k dentální hygieně, ošetřovatelský proces při zajištění hygieny dutiny ústní hospitalizovaných pacientů, měření soběstačnosti pacientů. V práci je také popsán postup dentální hygieny dle soběstačnosti pacienta a úloha sestry. V práci jsou rovněž popsány techniky čištění zubů. V závěru teoretické práce se autorka zabývá dentální hygienou dle soběstačnosti pacienta, která by měla být ze strany sester poskytována pacientům individuálně, dle jejich zvyklostí a aktuálních potřeb. Praktická část bakalářské práce, obsahuje výsledky kvalitativního výzkumu, který byl realizován na neurologickém oddělení, interním oddělení, chirurgické jednotce intenzivní péče a 2. oddělení následné péče Nemocnice České Budějovice, a.s. Pro zjištění potřebných údajů byla zvolena strategie kvalitativního výzkumu, metody dotazování, techniky sběru dat polostrukturovaného rozhovoru a metody skrytého zúčastněného pozorování. Získané informace z rozhovorů byly zpracovány kvalitativní analýzou pomocí metody barvení textu. Na základě opakovaného pročítání dat bylo vytvořeno 11 kategorií. V popisovaných výsledcích je text doplňován přímou výpovědí respondentů, tento text je označen kurzívou a je uveden v uvozovkách. V šetření byly stanoveny následující otázky: Jakým způsobem provádějí všeobecné sestry péči o dutinu ústní u hospitalizovaných pacientů? Provádějí všeobecné sestry péči o dutinu ústní dle standardu vybraného zařízení? Poskytují všeobecné sestry stejnou ošetřovatelskou péči o dutinu ústní u ranní i večerní hygieny? Jakou formou zjišťují všeobecné sestry soběstačnost pacienta v provedení hygieny o dutinu ústní? Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že sestry znají možnosti péče a prostředky v péči o dutinu ústní, ale už není jejich prioritou zjišťovat návyky pacientů týkající se péče o dutinu ústní a tak poskytují pacientům ošetřovatelskou péči o dutinu ústní obdobnou bez ohledu na jejich zvyklosti. Výsledky ukazují, že sestry jsou neznalé v oblasti technik čištění zubů. U každého pacienta sestry čistí zuby stejným způsobem.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 25 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.