Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Bigorexie jako závislost: rizikové faktory ve vývoji vedoucí k muskulární dysmorfii
Bažant, Matěj ; Vacek, Jaroslav (vedoucí práce) ; Čablová, Lenka (oponent)
Rizikové faktory ve vývoji vedoucí ke vzniku bigorexie. Cílem této práce jsou rizikové faktory ve vývoji člověka, které mohou vést k bigorexii. Práce obsahuje teoretickou část, která popisuje bigorexii jako poruchu příjmu potravy a její závislostní složky. Teoretická část také obsahuje charakteristiku kompulzivního cvičení, zneužívání steroidů a teorie vzniku bigorexie - kognitivní, psychodynamickou, biologickou, kognitivně-behaviorální a behaviorální. V této části jsou také popsány rizikové faktory pro rozvoj bigorexie a způsoby léčby. Další částí je praktická část, která obsahuje čtyři kazuistické práce mužů s bigorexií. Respondenti jsou dotazováni na jejich vlastní chápání bigorexie. Kazuistické práce jsou zkoumány pro společné charakteristiky ve vývoji, které se mohou podílet na rozvoji bigorexie. Charakteristiky jsou jednotlivě analyzovány a rizikové faktory jsou vyhodnoceny. Jako výsledky jsou nadměrné zaobírání se vlastním tělesným vzhledem, pokračování ve cvičení i přes zranění, úzkost spojená s nedodržením tréninkového plánu, zaujetí cvičením, zanedbávání jiných zájmů, vyžadování vyšších úspěchů a změny nálady. Poznáním těchto faktorů, můžeme být schopni předvídat rozvoj bigorexie a učinit preventivní opatření. Klíčová slova: Bigorexie, muskulární dysmorfie, muskularita, poruchy příjmu potravy,...
Netolismus a jiné nelátkové závislosti na střední škole
Kocichová, Karolína ; Samek, Tomáš (vedoucí práce) ; Hyánková, Tereza (oponent)
Práce je zaměřena na nelátkové závislosti, zejména na formy netolismu, které se mohou vyskytovat na střední škole. Mým hlavním cílem je zjistit, zda jsou studenti střední školy závislí na internetu a jaké jsou důvody těchto závislostí. Nejprve se má bakalářská práce zabývá obecnou charakteristikou závislostí, poté popisuje nelátkovou závislost. Dále jsou zde popsány jednotlivé nelátkové závislosti jako je závislost na online hrách, sexuální závislost na internetu a netolismus. Tématu netolismu jsem se věnovala více. Snažila jsem se v práci stručně shrnout, co to tzv. dopamin je a jak souvisí s netolismem. Poté práce řeší blíže problematiku času na telefonu, digitální detox, sociální sítě, Facebook, Snapchat, Twitter a online závist. Práce shrnuje projevy těchto závislostí, jejich příčiny, prevence a léčbu. V práci jsou průběžně dokládány ukázky polostrukturovaných rozhovorů s žáky. Závěrečná kapitola analyzuje výsledky z terénního výzkumu a zabývá se vyhodnocením celé bakalářské práce. Přitom se opírá o odbornou literaturu a je doplněna o kvalitativně provedenou výzkumnou sondu ze střední školy, která je uvedena v příloze práce. Dle výsledků z polostrukturovaných rozhovorů se mi potvrdilo, že se závislost, zejména na internetu, sociálních sítích, objevuje na středních školách. Důvodem je dnešní...
Vzestup online sázení za posledních 5 let v Jihočeském kraji
REZKOVÁ, Natálie
Bakalářská práce se zabývá tématem, které není veřejností tak diskutované, a to je problematika nelátkových závislostí, zejména online sázení. V úvodu je přiblížena definice nelátkových závislostí, dále se práce zabývá online sázením, organizací Prevent 99 a zejména poradny pro nelátkové závislosti. Cílem mé práce bylo na základě odborných zdrojů, literatury a vytvořeného výzkumu osvětlit vývoj online sázení, jak na tuto situaci reaguje oddělení Preventu 99 - Poradna pro nelátkové závislosti a jeho zaměstnanci. Pro splnění mého cíle byl využit kvalitativní výzkum, který byl veden pomocí polostrukturovaného rozhovoru.
Novodobé závislosti
NÝDLOVÁ, Leona
Práce se zabývá problematikou užívání a nadužívání mobilního telefonu v kontextu se zdravým životním stylem. Teoretická část pracuje s pojmem závislost na chytrém mobilním telefonu, nomofobií. Popisuje rizika vzniklá nadužíváním mobilního telefonu a dopady na zdraví a zdravé fungování člověka, které může nadužívání způsobovat. Charakterizuje nejčastější nelátkové závislosti, které mobilní telefon jako prostředek pomáhá rozvíjet. Věnuje se etice online prostoru. Zabývá se možnostmi prevence ze stran neziskového sektoru a ze stran státních institucí. Praktická část se věnuje problematice nadužívání mobilních telefonů u dospělé populace na Českobudějovicku. Rozděluje respondenty podle jejich sociodemografických charakteristik a hledá faktory, které se závislostí mohou v tomto regionu souviset.
Novodobé závislosti
CHLÁDKOVÁ, Kamila
Obecně se zabývám problematikou závislostí, jejich charakteristikou, definicí a znaky. V návaznosti na to se věnuji vybranému okruhu závislostí nelátkovým. Podrobněji analyzuji závislosti na internetu a závislosti na mobilu.
Kritické zamyšlení nad stavem výzkumu závislosti na Facebooku
Fišerová, Kristýna ; Brenza, Jiří (vedoucí práce) ; Vacek, Jaroslav (oponent)
Východiska: Facebook je momentálně jednou z nejpopulárnějších sociálních sítí. S rostoucí popularitou se objevují i obavy z možných negativních dopadů a vzniku závislosti. Je to aktuální téma nejen pro odborníky, ale například i pro rodiče. Výsledky studií ale přinášejí rozdílné závěry a pohled na závislost na Facebooku není ucelený. Cíle: Cílem této práce je popsat a zhodnotit aktuální stav výzkumu ohledně závislosti na Facebooku na vybraných studiích. Práce se zejména zaměřila na kritéria pro diagnózu, metodologii výzkumů a identifikované rizikové vlastnosti, profil problémového uživatele. Metody: Tato teoretická práce využívá kvalitativní přístup a porovnává informace z vybraných studií. První se vytvořil výtah zásadních informací z každé studie. Jednotlivé informace se pak mezi sebou porovnaly v kategoriích podle výzkumných otázek této práce. Výsledky: Zhodnocení studií ukázalo, že není jasně stanoven způsob diagnózy závislosti na Facebooku, ani není přesně definován samotný fenomén. Studie se značně lišily v odhadech prevalence závislosti na této sociální síti. Metodologickým problémem většiny studií v souboru bylo využití samostatně vyplňovaného dotazníku a volba nereprezentativního vzorku účastníků. Závěr: V oblasti závislosti na Facebooku je nutné pokračovat v dalším výzkumu. Tato práce...
Role mobilního telefonu v životě vysokoškolského studenta: monitorování interakce s mobilním telefonem a následná reflexe studentů
Černá, Adéla ; Vacek, Jaroslav (vedoucí práce) ; Vondráčková, Petra (oponent)
Tato bakalářská práce má za cíl zjistit, jak vysokoškolští studenti využívají svůj mobilní telefon a zda existuje spojitost používaní mobilního telefonu s určitými situacemi v jejich životě. Výzkumné otázky cílí na samotné využívání mobilního telefonu a také na to, jak se v problematice nadměrného používání mobilního telefonu studenti vyznají. Celý výzkum byl prováděn kvalitativní metodou jako kvaziexperiment. Byly použity dvě oddělené metody získávání dat. První metodou bylo zasílání dat od respondentů pomocí mobilní aplikace a operačního systému. Druhou metodou byl polostrukturovaný rozhovor. Výzkumný soubor tvoří 8 vysokoškolských studentů z toho 4 ženy a 4 muži mezi 18 a 26 lety. Výsledky potvrzují, že jsou vysokoškolští studenti silně ovlivněni svým mobilním telefonem a vykazují k němu návykové chování. Ze zaslaných dat je také patrné, že ženy ke svému mobilnímu telefonu cítí větší potřebu než muži a celkově ho častěji využívají. Také se prokázalo, že využívání mobilního telefonu slouží jako prostředek pro prokrastinaci v průběhu cestování, přednášek ve škole a samostudiu. Z výzkumu vyplývá, že je žádoucí zařadit více informací o nadměrném využívání mobilního telefonu v preventivních programech na základních a středních školách. Klíčová slova: Mobilní telefon, návykové chování, nelátkové...
Kritické zamyšlení nad stavem výzkumu závislosti na Facebooku
Fišerová, Kristýna ; Brenza, Jiří (vedoucí práce) ; Vacek, Jaroslav (oponent)
Východiska: Facebook je momentálně jednou z nejpopulárnějších sociálních sítí. S rostoucí popularitou se objevují i obavy z možných negativních dopadů a vzniku závislosti. Je to aktuální téma nejen pro odborníky, ale například i pro rodiče. Výsledky studií ale přinášejí rozdílné závěry a pohled na závislost na Facebooku není ucelený. Cíle: Cílem této práce je popsat a zhodnotit aktuální stav výzkumu ohledně závislosti na Facebooku na vybraných studiích. Práce se zejména zaměřila na kritéria pro diagnózu, metodologii výzkumů a identifikované rizikové vlastnosti, profil problémového uživatele. Metody: Tato teoretická práce využívá kvalitativní přístup a porovnává informace z vybraných studií. První se vytvořil výtah zásadních informací z každé studie. Jednotlivé informace se pak mezi sebou porovnaly v kategoriích podle výzkumných otázek této práce. Výsledky: Zhodnocení studií ukázalo, že není jasně stanoven způsob diagnózy závislosti na Facebooku, ani není přesně definován samotný fenomén. Studie se značně lišily v odhadech prevalence závislosti na této sociální síti. Metodologickým problémem většiny studií v souboru bylo využití samostatně vyplňovaného dotazníku a volba nereprezentativního vzorku účastníků. Závěr: V oblasti závislosti na Facebooku je nutné pokračovat v dalším výzkumu. Tato práce...
Primární prevence v oblasti látkových i nelátkových závislostí na základních a středních školách v ČR a vybraných evropských zemích.
Přibylová, Kateřina ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Havlová, Michaela (oponent)
V České republice se můžeme prostřednictvím tzv. minimálního preventivního programu školy setkat nejen s pojmem "závislosti látkové", ale i s pojmem "závislosti nelátkové". Jakým způsobem však probíhá prevence těchto závislostí a můžeme se s tímto komplexním přístupem k prevenci závislostí setkat i na školách jiných zemí? Pro porovnání s Českou republikou jsem si vybrala dvě země: Finsko a Velkou Británii. Hlavním cílem mé práce bylo zjistit, jaké jsou současné školní preventivní přístupy, a to na základě analýzy školních preventivních programů či jiných preventivních aktivit škol jednotlivých zemí. Dále pak na základě kurikulárních dokumentů zemí zjistit, jaké předměty či průřezová témata se podílí na prevenci látkových a nelátkových závislostí. A závěrem ze získaných poznatků shrnout, do jaké míry realizují školy jednotlivých zemí prevenci látkových a nelátkových závislostí. Klíčová slova: školní primární prevence, látkové závislosti, nelátkové závislosti, behaviorální závislosti, kurikulární dokumenty, školní preventivní programy

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.