|
Problematika bydlení v kontextu sociální práce
FROŇKOVÁ, Jarmila
Diplomová práce se zabývá problematikou bydlení v celé její možné šíři. Cílem je poukázat na důležitost bydlení v životě člověka, zejména v kontextu sociální práce, a to včetně oblastí, které úzce souvisí s danou problematikou. Tato závěrečná práce se skládá především z rozsáhlé teoretické části, která však vychází ze zkušeností a poznatků z praxe. První kapitola je úvodem do tématu, neb nám osvětluje, jakým způsobem bydlení ovlivňuje naše životy a co získáme jeho zajištěním. Stěžejní částí jsou pak na sebe navazující kapitoly o problematice bydlení, jež jsou následně zasazeny do kontextu sociální práce. Závěrem jsou shrnuty zásadní výstupy, které v rámci daného tématu přineslo vyhotovení této diplomové práce.
|
| |
| |
|
Problematika azylového bydlení
FROŇKOVÁ, Jarmila
Cílem bakalářská práce je popsat problematiku azylových domů s poukazem na problematické situace, které se s touto sociální službou pojí. Jde zejména o její neefektivnost, která spočívá v cirkulujícím využívání služby ze strany klientů. V teoretické části se práce zabývá náročnou životní situací, která je spojená s fenoménem bezdomovectví a následnou přirozenou potřebou bydlení, která je vlastní každému člověku. Obě dvě kapitoly mají významný vliv na jednání a život klienta, sociálního pracovníka, ale také na samotnou funkci služby, a proto je zde naznačená spojitost s problematikou cirkulace. Dále práce blíže definuje samotnou sociální službu azylový dům a přechází do problematiky opakovaného využívání dané sociální služby ze strany klientů, kde popisuje dvě hlavní kategorie příčin cirkulace, a to především individuální postoj klienta, a oproti tomu příčiny jako bytová politika, stigmatizace a vliv sociálního pracovníka, který znemožňuje klientům odejít ze služby, jelikož je dán nevhodným nastavením systému nebo společnosti. Práce se rovněž snaží poukázat na důsledky cirkulace a možná východiska či řešení problematiky. Součástí práce jsou rozhovory se sociálními pracovnicemi z azylového domu v Mělníku, které jsou dokladem zkušeností z praxe, a proto by měly přispět svým výstupem ke stanovenému cíli.
|
|
Sociální opora jako významný protektivní faktor zvládání traumatických situací
ŠOLE, Martin
Tato bakalářská práce se zabývá tématem "Sociální opora jako významný protektivní faktor zvládání traumatických situací". Cílem práce je prozkoumat a popsat, jakého významu může sociální opora nabývat pro jedince při zvládání traumatizujících událostí. V teoretické části jsou definovány základní pojmy tématu s důrazem na definice, pojetí, zdroje, funkce, rozsah a úrovně sociální opory. Dále jsou popsány základní typy životních traumat a krizí a mechanismy jejich zvládání s pomocí sociální opory. Praktická část v souladu s cílem zkoumá možnosti a způsoby využití sociální opory jednotlivcem pro zvládání traumatické situace. Průzkum byl prováděn dotazováním v podobě hloubkových rozhovorů. Výzkumným souborem jsou osoby, které zažily traumatizující událost či prošly životní krizí.
|
| |
|
Literární dílna pedagoga volného času - vybraná tvorba Markéty Zinnerové
JAŠKOVÁ, Eva
Abstrakt: Diplomová práce se zaměřila na literárněvýchovné využití vybraných děl spisovatelky pro děti a mládež Markéty Zinnerové. Zvoleny byly texty zaměřené na dětského protagonistu ve složité životní situaci v rámci takzvané užší a širší rodiny. Východiskem je primárně dílo M. Zinnerové, především knihy Indiáni z Větrova, Tajemství proutěného košíku a Kde padají hvězdy. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části byla nejprve popsána obecná charakteristika příběhové prózy ze života dětí s důrazem na problematiku osobnostní a sociální výchovy. Dále se práce zabývala literárněvýchovným využitím prózy na 1. stupni základních škol, metodikou a způsoby práce s literárním textem a zařazením všech těchto činností do příslušného školního vzdělávacího programu. Praktická část pojednala o konkrétních klasických a aktivizujících metodách v aplikaci na vybrané texty z děl M. Zinnerové. Cílem diplomové práce bylo vytvořit pracovní listy za pomoci úryvků literatury této prozaičky a jejich praktické ověření u dětí mladšího školního věku při práci ve školní družině. V této části práce byly popsány pracovní listy, postupy a důvody jejich navržení. Pracovní listy byly využity při práci ve školní družině se žáky 3. třídy. Jejich spolupráce, zaujetí a konkrétní průběh činností při využití navržených listů je popsán v další kapitole praktické části. Při závěrečné reflexi využití listů jsou navrženy případné možné korekce, rozšíření nebo další možnosti využití těchto pracovních listů.
|
|
Sociální opora rodiny se zdravotně postiženým dítětem
KOŠTIALOVÁ, Zuzana
Práce se zabývá sociální oporou rodiny se zdravotně postiženým dítětem. V teoretické části jsou definovány pojmy - sociální opora, sociální síť, vymezena problematika sociální opory, rozsah pojetí, úrovně, druhy, nástroje, účinnost a přiměřenost. Dále jsou popsány základní typy zdravotního postižení, techniky zvládání náročné životní situace a zdroje sociální opory. Praktická část je zaměřena na využití možností sociální opory rodinou, především na dostupnost, dostatečnost a funkčnost systému.
|
|
Význam center pro děti pro psychickou podporu dětí a jejich rodin
HOLÍČKOVÁ, Jana
Cílem mé práce bylo shrnout základní informace o dětských centrech a službách, které nabízí. Dále jsem se zabývala klienty a jejich rodinami, pro které se centra stala přirozenou součástí každodenního života. V jednotlivých kapitolách se postupně věnuji mentálnímu postižení obecně, zdůrazňuji důležitost pomoci odborníků a v neposlední řadě se zabývám reakcemi rodičů i dětí na nastalou situaci. V práci se také věnuji vzdělávání postižených jedinců. Rozepisuji možnosti vzdělávání od předškolního věku až po dospělost. Poslední dvě kapitoly popisují činnost Centra ARPIDA a Centra Kaňka. Na část teoretickou navazuje praktická část, kde se snažím objasnit důležitost těchto center pro lidi využívající jejich služeb.
|