Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Regional distribution of German-Czech multinationals on the domestic market
Moritz, M. ; Münich, Daniel ; Schäffler, J. ; Srholec, Martin
The article deals with the domestic location of German multinational firms which have affiliates in the Czech Republic. Due to the common border the Czech Republic represents an attractive target country for both vertical and horizontal direct investments. On the one hand, the still existing wage gap offers the opportunity to offshore activities abroad by reason of cost advantages. On the other hand, the increasing purchasing power of Czech customers provides favorable chances to acquire a new market. On the basis of a register of firms made available by the German-Czech Chamber of Industry and Commerce we present findings on the growing economic integration between the two countries. Almost 80% of the headquarters of German investors are located in the four federal states Bavaria, Baden-Wuerttemberg, Hesse and North Rhine-Westphalia. The eastern German New Laender are far less engaged in investments in the neigh-boring country. We use count data models in order to account for the distribution of the dependent variable, i.e. the number of investors in the German domestic regions. Controlling for several economic factors it can be concluded that the headquarters of German multinationals investing in the Czech Republic are preferably located in areas with high regional GDP. The distance to the common border plays an important role for the decision to enter the Czech market. In addition, regions that are situated directly at the German-Czech border are involved at an above-average rate in foreign direct investment. Thereby, location patterns differ between manufacturing firms and both trading and service companies.
Kulturní specifika managementu multinacionálních firem
Křečková Kroupová, Zuzana ; Pražská, Lenka (vedoucí práce) ; Zadražilová, Dana (oponent) ; Lehmannová, Zuzana (oponent) ; Dobeš, Richard (oponent)
V současné době se svět stále více ekonomicky propojuje a kulturní diverzita zaměstnanců nabývá na významu jako podstatná konkurenční výhoda. Interkulturní komunikační kompetence se stává klíčovou kompetencí manažera v multinacionálních firmách a zároveň je důležitá i pro řadového pracovníka, který přichází do styku s jinými kulturami v pracovním prostředí. Hlavním tématem práce jsou kulturní specifika managementu multinacionálních firem. Cílem disertační práce je zjistit, jak odlišné národní kultury ovlivňují řízení lidí, zejména pracovní vztahy, manažerské nástroje a organizační struktury. To autorka zjišťuje prostřednictvím kulturních dimenzí, které v rámci této práce aktualizuje pro Českou a Slovenskou republiku dle metodologie Fonse Trompenaarse. Autorka testuje tři hypotézy: o vývoji preferencí kulturních dimenzí v čase, odlišnosti preferencí kulturních dimenzí Čechů a Slováků a odlišnosti preferencí kulturních dimenzí dle pohlaví, věku a počtu let strávených v zahraničí. Práce zároveň předkládá i mapování změny postojů v konkrétních pracovních a osobních situacích Čechů a Slováků v čase. Práce analyzuje vliv ekonomických faktorů na pracovní postoje a preference kulturních dimenzí, identifikuje oblasti potenciálních konfliktů kultur Čechů a Slováků v pracovním prostředí a také porovnává výsledky s jinými výzkumy v oblasti kulturních dimenzí a kulturních standardů. Závěrem práce navrhuje kulturně specifická doporučení řízení Čechů a Slováků.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.