| |
|
Ztracené a nalezené jako obraz Boží lásky: Lk 15
Zemanová, Radka ; Ryšková, Mireia (vedoucí práce) ; Scarano, Angelo (oponent)
Tato bakalářská práce "Ztracené a nalezené jako obraz Boží lásky: Lk 15" obsahuje výklad 15. kapitoly Lukášova evangelia, tj. podobenství o ztracené ovci, ztracené minci a o marnotratném synu. Snaží se na základě těchto tří podobenství nahlédnout podstatu Boží lásky. První část uvádí obecné informace o Lukášově evangeliu, druhá vysvětluje, co je to podobenství, třetí část uvádí rámec všech tří podobenství a další části se jimi zabývají jednotlivě. Největší prostor je věnován podobenství o marnotratném synu, které je rozděleno do tří částí podle postav. Následuje shrnutí všech tří podobenství, aktualizace do dnešní doby a závěr. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Uzdravující Ježíš jako izaiášovský Hospodinův Služebník v Mt 12,9-21
Menoušek, Ivan ; Brož, Jaroslav (vedoucí práce) ; Větrovec, Pavel (oponent)
Bakalá ská práce "Uzdravující Ježíš jako izaiášovský Hospodin v Služebník v Mt 12,9-21" zkoumá za použití synchronní historicko-kritické metody problematiku Ježíšova zázra ného uzdravování ve vztahu k dodržování soboty, jeho roli tichého Služebníka Hospodinova inášejícího právo a nad ji v Novém i Starém Zákon . Sou ástí práce je jazyková analýza ásti textu Matoušova evangelia a odpovídajícího úryvku knihy proroka Izaiáše, jejich vlastní eklad z tiny a hebrejštiny a následná exegeze s použitím odborných komentá a slovník . Klí ová slova Ježíš, tichý, Služebník Hospodin v, sobota, uzdravování, spravedlnost, spása, milosrdenství
|
|
Amnestie prezidenta České republiky a její důsledky
SUFČÁK, David
Bakalářská práce na téma Amnestie prezidenta České republiky a její důsledky podrobně rozebírá institut amnestie, tedy hromadné milosti. Jedná se o čistě teoretickou práci. Práce je rozdělena na dvě části. První část zkoumá amnestii z obecného hlediska. Mezi okruhy patří např. základní charakteristika, historie, rozdíl mezi amnestií a individuální milostí, jednotlivé formy aplikace, mediální pohled, právní úprava u nás a dále komparace s právní úpravou v cizích zemích. Druhá část se konkrétně zaobírá rozporuplnou amnestií Václava Klause z roku 2013. Jedná se o praktickou ukázku užití amnestie prezidentem České republiky v našem právním prostředí. Amnestie 2013 je v této části zachycena z několika úhlů pohledu. Širokou veřejností kritizovaný rozsah amnestie je podroben analýze včetně jeho jednotlivých článků a palčivých otázek. S rozsahem se rovněž pojí aplikační problematika, která je detailně rozebrána s ohledem na jednotlivé aplikované formy amnestie. Práce se rovněž zmiňuje o dopadech na Vězeňskou službu ČR, Úřady práce ČR či Probační a mediační službu ČR. Dále je zde nastíněna reakce několika složek společnosti (odsouzení, poškození, odborná veřejnost a laická veřejnost). S otázkou amnestovaných se v dalším bodě práce úzce pojí i jejich resocializace. Následně je pak řešena kontrasignace premiéra Petra Nečase, s jehož rolí vyvstalo několik otázek o úloze kontrasignace v naší právní úpravě. Závěr práce řeší možné budoucí změny institutu amnestie z ústavního hlediska vzhledem k problémům, které se objevily s poslední vyhlášenou amnestií na našem území.
|
|
Na počátku byl vztah - křesťanské paradigma západní kultury formující obraz člověka v procesu trestního soudnictví
TÝMOVÁ, Kateřina
Diplomová práce pojednává na teoretické úrovni o významu a postupném vývoji vnímání dialogičnosti člověka v kontextu trestního soudnictví. V západoevropském kulturním prostředí byl obraz člověka jako dialogické bytosti výrazně ovlivněn židovsko-křesťanskou tradicí, která "člověka ve vztahu" pojímá jako neohraničenou a transcendentální formu bytí. Z praktického hlediska vnímá vztah jako základní předpoklad v procesu obnovy člověka a příležitost opětovného přiblížení se původní dokonalé formě lidství, které vzešlo z "rukou" Božích. Kulturně přijímaný dialogický obraz člověka se podílí na formování konkrétní podoby člověkem vytvářených systémů a institucí, které zahrnují i systém trestního práva a justice, jejichž hlavním cílem je prosazování spravedlnosti. V duchu kulturní tradice je v současné době kladen důraz na ochranu a respekt důstojnosti a individuálních práv a svobod člověka, a tudíž je preferována osobní účast aktérů trestního konfliktu na procesu spravedlnosti. Spravedlnost se tak v osobě viníka a oběti v rámci restorativní justice stává více "spravedlností dialogu a vyjednávání", a to v mezích zákona tak, aby mohly být maximálně ošetřeny individuální potřeby a zájmy účastníků a zajištěny závazky z konfliktu vyplývající.
|
|
ZPŮSOBY OPTIMISTICKÉHO A VSTŘÍCNÉHO PŘÍSTUPU POMÁHAJÍCÍHO PRACOVNÍKA KE KLIENTOVI A JEHO MOŽNÉ ZDROJE
FLÍDROVÁ, Jana
Písemná práce pojednává o způsobech práce s lidmi nacházejícími se v nepříznivých sociálních situacích. Z uváděných kasuistických případů a praxe odvozuje, jak je důležitý vstřícný a láskyplný vztah ke klientovi. Popisuje konkrétní způsoby práce s lidmi, které se jeví nejoptimálnějšími z praktického i teoretického hlediska. Podrobněji se věnuje rozhovoru s klientem. Snaží se najít vnitřní zdroj pozitivního nastavení pomáhajícího pracovníka k lidem. Nachází ho ne tak v naučených instrumentálních postupech a pravidlech, ale v křesťanském pohledu na člověka. Člověk - obraz Boží je můj bližní a mám za něho odpovědnost. Zdroj láskyplného optimistického přístupu k lidem vychází z křesťanské kultury, solidarity, úcty k člověku, jež jsou obsaženy v Evangeliích. Křesťanský pohled na člověka tvoří potřebnou nadstavbu sociální práce ve středoevropském prostoru.
|
|
Spiritual dimension of the Divine mercy cult in the st. Faustina Kowalska´s diary
TURICOVÁ, Aneta
Práce se zabývá spirituální dimenzí kultu Božího milosrdenství v Deníku svaté sestry Faustýny Kowalské. Ústředním bodem její spirituality je Boží milosrdenství. Poznávání Boha v tomto tajemství a rozjímání nad ním v každodenním živote jsou klíčem k pochopení cesty apoštolky Božího milosrdenství ke křesťanské dokonalosti. Tato cesta vede přes dětskou důvěru k Bohu a milosrdnou lásku k bližnímu. Poslání sestry Faustýny nese úctu k Božímu milosrdenství v nových formách, které jí Ježíš zjevil a odpo
|
|
Významní představitelé indické náboženské filosofie 20. století.
AVRAMOV, Tomáš
Práce pojednává o třech představitelích indické duchovnosti 20. století. V první kapitole se dozvíme o životě a učení Bhagavana Nitjánandy, u nějž nacházíme mnohé rysy filosofie kašmírského šivaismu, o kterém pojednává apendix této kapitoly. Jsou probrány základní prvky Nitjánandova učení jako je čistota myšlení i pocitů, víra, meditace, siddha jóga a šaktipát. Druhá část práce představuje osobnost a učení Ním Karoli Báby. Důležité rysy jeho učení jsou důraz na lásku k Bohu a bližnímu, nepřipoutanost, služba ostatním, meditace. Část kapitoly je věnována i jeho vztahu ke Kristu. Třetí kapitola seznamuje s legendárním indickým svatým, Širdí Sai Bábou. Ač zemřel v roce 1918, jeho popularita v Indii stále roste a je uctíván hinduisty i muslimy. Jeho učení vykazuje mnohé znaky súfismu, bhakti jógy a džňána jógy. Jednou z hlavních myšlenek práce je ukázat, že osobnosti těchto mistrů a jejich učení jsou univerzální. Dokazují svým životem nejenom existenci nadsmyslového, duchovního světa, ale též jednotu všech lidí ve vztahu k tomuto světu.
|
|
Tři mystické spisy středověku z hlediska konceptů C.G. Junga
JEŘÁBEK, Jan
Práce prezentuje tři mystické spisy středověku popisující prožitek vnitřního mystického sjednocení doprovázeného náboženskou zkušeností a zkušeností duchovního očišťování. Diplomová práce se pokouší o celostní pohled na člověka, prezentuje relevantní pohledy C.G.Junga týkající se funkcí archetypů a vztahů vědomí a nevědomí, pohledy jiných autorů, některé materiály magisteria, komentátory uvedených spisů, zohledňuje dlouhodobé empirické pozorování, a uvádí jednu případovou studii. Po zhodnocení mystických spisů navrhuje možné přístupy k psychospirituální krizi a možný přínos kontemplativní cesty pro člověka současnosti.
|
|
The Mercy of God Pouring Fourth from the Pierced Heart of Jesus in the History of Salvation
TURICOVÁ, Aneta
Práce se zabývá tajemstvím nejvznešenější Boží vlastnosti {--} Jeho nekonečným milosrdenstvím. Bůh zjevuje lidem svou dobrotu a lásku, ze které všechno vychází. Plod této nekonečné Boží lásky je právě milosrdenství. To je zároveň i odpovědí na hřích člověka, na jeho pád, na jeho vzepření se Bohu. Tato práce poukazuje také na to, že Boží milosrdenství provází lidstvo od úsvitu dějin a pravda o něm je hluboce zakotvena v Písmu svatém. Milosrdenství je klíčem a odpovědí pro hříšného člověka, řešením pro obnovu života v harmonii s Bohem, bližním a sebou samým. Svědectví o tom vydává živá tradice církve. Je to však především dar, který člověk musí nejprve přijmout od Boha, aby tak mohl z něho čerpat a darovat jiným. To bylo hlavním motivem a úkolem této práce, odkrýt tuto Boží vlastnost a znovu ji předložit dnešnímu člověku jako nabídku a odpověď pro jeho život.
|