|
Modální slovesa CAN, MAY, MUST, jejich opisy a užití.
BŘICHÁČKOVÁ, Jana
Tato bakalářská práce se zabývá uzavřenou třídou modálních sloves, a to jak po stránce morfologicko-syntaktické, tak po stránce funkčně sémantické. Zkoumá společné formální rysy se slovesy pomocnými a jejich užití v současné angličtině. Práce je rozdělena na část teoretickou, objasňující problematiku modálních sloves a část praktickou, zaměřující se na procvičení výše zmíněné teorie. Praktická část je dále rozdělena do několika úrovní a to od nejjednodušší po nejobtížnější. Závěr bakalářské práce tvoří shrnující test, obsahující tři části a jejich následné vyhodnocení.
|
|
Jazyk a informace: Význam v době počítačů
Valeš, Miroslav ; Rosický, Antonín (vedoucí práce) ; Sigmund, Tomáš (oponent)
Jedním z pro člověka nejvýznamějších prostředků je jazyk. Jednak umožňuje komunikaci a koordinování činností s ostatními jedinci, ale stejně tak jen na personální úrovni funguje jako nástroj pro porozumění a uchopení vnější reality, jež jedince obklopuje. Tato práce popisuje vztah člověka a informací prezentovanými jazykem, a za použití nejvýznamějších témat dotýkajících se kognitivních, systémových či například filosofických věd vytváří ucelený rámec vhodný k vytvoření uplatnitelnějšího pohledu na věc. Vlastní obsah práce tak zabírá především témata důležitá primárně z hlediska personálního významu a konkrétně reflektuje zásadní myšlenky aplikace, přínosů a závislosti mezi člověkem a jazykem. Závěr je pak věnován zhodnocení a vyvození vhodnějších přístupů v kontextu současné, moderní doby.
|
|
Znalost v informační společnosti
Řezníček, Václav ; Rosický, Antonín (vedoucí práce) ; Mildeová, Stanislava (oponent)
Třebaže je dnešní společnost nazývána společností informační, respektive znalostní, významu pojmů informace a znalost nebývá často porozuměno. Autor této práce, opírající se o důkladné vymezení teoretického (jak pojmového, tak myšlenkového) rámce, se při vědomí závažnosti a aktuálnosti v textu rozebíraných témat snaží presentovat systémový pohled s akcentem na vzájemné souvislosti jevů a myšlenek. Jeho hlavním cílem je z několika různých perspektiv upozornit na vybrané (nikoli banální) důsledky "objektivizace" znalosti. Ukazuje se, že hlavní roli v odpovědi na otázku, kam směřuje moderní společnost v kontextu informatizace, hraje téma vzdělávání.
|
| |
| |
| |
|
Psychologické přístupy k významu
Urbánek, Tomáš
Celý lidský život je plný neustálé práce s významy, bez nichž by nebylo možné orientovat se ve vnějším a vnitřním světě, reagovat na měnící se podmínky, komunikovat, plánovat apod. Kategorií významu se zabývají různá odvětví sémantiky, sémiotiky, filosofie nebo jazykovědy. Další obor, který by se otázkám významu měl systematicky věnovat, je psychologie. Kupodivu tomu tak není, přestože několik autorů, kteří se otázkám významu systematicky věnují, existuje. V příspěvku budou uvedeny psychologické přístupy, které se různými otázkami významu zabývají, ať už teoreticky, nebo se snaží různá významová hlediska využívat v rámci nějakého metodologického směru. Bude učiněn pokus o jejich porovnání.
|
| |
| |
| |