Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 56 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Pravděpodobnostní sémantika pro logiky podporující nezávislost
Seidl, Julian ; Majer, Ondrej (vedoucí práce) ; Švarný, Petr (oponent)
(česky) Práce je čistě teoretického charakteru a zabývá se teorií her z pohledu matematické logiky a pravděpodobnosti. Dělí se na dvě části, úvodní, která shrnuje základní definice, uvádí do tématu teorie her a základů syntaxe a sémantiky matematické logiky a jejích rozšíření vhodných k práci v teorii her. V úvodní části se vysvětlují pojmy extenzivních a strategických her, Nashova equilibria, čistá a smíšená strategie, vítězná strategie či logika podporující nezávislost. Dále se představují netriviální problémy řešené v druhé části práce, kterými jsou například otázka existence Nashových equilibrií u nekonečných her, nebo problematika uniformní pravděpodobnostní distribuce u stejné třídy her. Druhá část práce pokračuje rozborem strategických her s neúplnou informací, směřujíc tak k řešení již zmíněných netriviálních problémů. V druhé části se také zavádí základní pojmy a definice z oblasti teorie pravděpodobnosti, napomáhající v orientaci a uchopení výše nastíněných problémů. Poslední částí práce před samotným pokusem o řešení vyvstávajících problémů u nekonečných her, je zkoumání možnosti převodů mezi jednotlivými typy her. Závěrem druhé části je návrh řešení problémů způsobených rozšířením třídy zkoumaných her z konečných na nekonečné. První z problémů, existence Nashových equilibrií pro...
Logické úlohy typu zebra u žáků 1. stupně ZŠ
Laštovková, Tereza ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Havlíčková, Radka (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá rozborem logických úloh typu zebra, komentováním žákovských strategií a jejich vývojem při řešení logických úloh typu zebra na prvním stupni základní školy. K této práci byly vytvořeny dvě gradační série těchto logických úloh, které řešili žáci od 1. - 5. ročníku. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku logických úloh typu zebra, jejich vymezení, historií logických úloh typu zebra a jejich současné využití. Podrobněji ukazuje a rozebírá nejčastější způsoby a strategie, kterými je možné tyto úlohy řešit jako je řešení pomocí tabulky, vyplněné tabulky a další. Také se zaměřuje na gradační parametry, které posloužily jako základ pro sestavení dvou gradačních sérií pro žáky na prvním stupni základní školy v praktické části. V praktické části nalezneme popis a komentáře žákovských strategií při řešení logických úloh typu zebra u dvou zvolených gradací, které obsahují deset úloh.. Praktická část poukazuje na vývoj strategií žákovských řešení během získávání zkušeností s řešením logických úloh typu zebra, a to popsanými fenomény u žáků i u samotných úloh. KLÍČOVÁ SLOVA gradační parametry úloh, kontext úlohy, logika, negace, řešitelská strategie žáků na 1. stupni ZŠ, úloha s podmínkami, tabulka jako nástroj řešení úlohy, vztahy
Webová aplikace pro výuku matematické logiky na střední škole
Moravec, Luboš
Webová aplikace pro výuku matematické logiky na střední škole Luboš Moravec Abstrakt: Hlavní částí práce jsou webové stránky určené především pro studenty středních škol , které slouží k výuce matematické logiky a jsou rozděleny na dvě části - výklad a testy. Výklad členěný do sedmi kapitol nejdříve vysvětluje pojem výroku a jeho negace, dále se zabývá základními logickými spojkami (konjunkce, disjunkce, implikace, ekvivalence), vyhodnocováním pravdivosti a negováním složených výroků, využitím kvantifikátorů a negací výroků s nimi, množinovými operacemi, Vennovými diagramy a na závěr jsou probrány důkazové techniky. Výklad je doplněn sérií pěti testů sloužících k ověření osvojených znalostí. Otázky v testech jsou náhodně vybírány z několika variant, což umožňuje testy opakovat s různými otázkami. Vlastní text práce obsahuje uživatelskou a programátorskou dokumentaci a tištěnou podobu výkladových kapitol.
Využití SAT solverů v úloze optimalizace kombinačních obvodů
Minařík, Vojtěch ; Mrázek, Vojtěch (oponent) ; Vašíček, Zdeněk (vedoucí práce)
Tato práce zavádí využití řešení problému SAT a jeho modifikací v úloze evolučního návrhu kombinačních obvodů. Motivací využití těchto problémů je zrychlení ohodnocování chromozomů kandidátních řešení fitness funkcí během evoluce v případech, kdy selhává metoda klasické simulace. Využití problému SAT, respektive #SAT umožňuje oproti simulaci zrychlení zejména pro komplikované obvody s velkým počtem vstupů. Implementované řešení se zalkádá právě na problému #SAT. Celkem byly implemenyovány dvě různé varianty využití tohoto problému. Varianty se liší metodou kontorly rozdílných hodnot na výstupech obvodu. Protože implementované řešení využívá k reprezentaci obvodu logickou formuli a zkoumá její splnitelnost, časová složitost algoritmu závisí především na logické složitosti navrhovaného obvodu.
A Logical Characteristic of Read-Once Branching Programs
Žák, Stanislav
We present a mathematical model of the intuitive notions such as the knowledge or the information arising at different stages of computations on branching programs (b.p.). The model has two appropriate properties: i) The ”knowledge” arising at a stage of computation in question is derivable from the ”knowledge” arising at the previous stage according to the rules of the model and according to the local arrangement of the b.p. ii) The model confirms the intuitively well-known fact that the knowledge arising at a node of a computation depends not only on it but in some cases also on a ”mystery” information. (I. e. different computations reaching the same node may have different knowledge(s) arisen at it.) We prove that with respect to our model no such information exists in read-once b.p.‘s but on the other hand in b. p.‘s which are not read-once such information must be present. The read-once property forms a frontier. More concretely, we may see the instances of our models as a systems S = (U,D) where U is a universe of knowledge and D are derivation rules. We say that a b.p. P is compatible with a system S iff along each computation in P S derives F (false) or T (true) at the end correctly according to the label of the reached sink. This key notion modifies the classic paradigm which takes the computational complexity with respect to different classes of restricted b.p.‘s (e.g. read-once b.p.‘s, k-b.p.‘s, b.p.‘s computing in limited time etc.). Now, the restriction is defined by a subset of systems and only these programs are taken into account which are compatible with at least one of the chosen systems. Further we understand the sets U of knowledge(s) as a sets of admissible logical formulae. It is clear that more rich sets U‘s imply the large restrictions on b.p.‘s and consequently the smaller complexities of Boolean functions are detected. More rich logical equipment implies stronger computational effectiveness. Another question arises: given a set of Boolean functions (e.g. codes of some graphs) what logical equipment is optimal from the point of complexity?
O existenci bez existence
PRIEHRADNÁ, Markéta
Zabýváme se existencí a jejím statusem v logicko-ontologickém přístupu analytických filosofů minulého století. Základní osnovou kritiky tohoto přístupu je nám dílo amerického filosofa Williama F. Vallicelly, který svou argumentaci předkládá zejména ve třech pracích: A Critique of the Quantificational Account of Existence (1983), A Paradigm Theory of Existence: Onto-Theology Vindicated (2002) a Existence: Two Dogmas of Analysis (2014). Kriticky analyzujeme instanciační pojetí existence v moderní logice, které má původ v teoriích Gottloba Frega, Bertranda Russella a Willarda V. O. Quinea. Krátce se zabýváme Vallicellovou kritikou ontologie přijímající neexistující objekty jako reálné entity, o nichž lze vypovídat, a také jeho kritikou pojetí existence jako vlastnosti prvního řádu.
Metoda Kreslení pravou mozkovou hemisférou z pohledu výtvarného vzdělávání
DAVIDOVÁ, Eliška
Tato bakalářská práce předkládá kriticko-srovnávací studii, věnovanou analýze metody tzv. Kreslení pravou mozkovou hemisférou a její komparaci s tradičními výukovými modely kreslení. Text vychází v první řadě z rozboru metodických materiálů Betty Edwardsové (autorky knihy Naučte se kreslit pravou mozkovou hemisférou) a ty konfrontuje s nejnovějšími poznatky z oblasti neurovědy, zabývajícími se problematikou lokalizace kreativních výkonů. Cílem práce je kriticky poukázat na rozdíly v pojetí výukových metod kresby, jejich odbornou podloženost a aktualizovat jejich kreativní a studijní potenciál pro sféru výtvarného vzdělávání.
Using Rough logic for predicting price movements on financial markets
Kutnar, Petr
Financial markets and especially their movements are very difficult to predict. For this reason, it cannot be clearly concluded what market will do. We cannot use basic logical operators such as if A happens, then comes B. Since we cannot use simple decision rules and we work in high uncertainty we cannot easily build classical mathematical model because of uncertainty of each and every result. However to analyze this type of data we can used Rough logic which is design to work with uncertainty. The aim of this thesis is use of Rough logic to create a mathematical model, which will be able to some extent to understand and eventually predict individual market movements. Market uncertainty Purpose of the article: Using Rough logic for predicting price movements. Scientific aim: Rough Set. Conclusions: Methodology for using Rough set in financial markets.
Myšlenkové průniky filozofie a matematiky
Hlavešová, Ilona ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Blažková, Miloslava (oponent)
The submitted thesis addresses the ideas that are at the intersections of philosophy and mathematics. These intersections have been in the course of the history as follows: Numerical ratios, the concept of infinity, continuum partition, space specification, determinism versus randomness and exploring of the mathematics foundations with an overlap into philosophy. The results herewith presented have been achieved on the basis of the HTF lectures and seminars, available literature, my own knowledge and reasoning. The thesis documents processes of how mathematics stimulated certain philosophical principles and vice versa how mathematics was influenced by philosophical views. Last but not least, there are presented comparisons between philosophic propositions and the current mathematics and physics knowledge in the mentioned intersections.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 56 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.